Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Jodahl

Spolmuff eller drevsäck? Provtryckning av drev

Rekommendera Poster

Hej,

 

Skall ge mig på att vinterkonservera min motor/drev för första gången. Har inte tillgång till vatten på uppställningsplatsen. Tycker därför det verkar smidigt med drevsäck, Blir väl midre spill och oväsen? Någon som har använt det? Vet annars någon om det funkar med spolmuff om man drar slang från en dunk placerad någon meter ovanför muffen? 

 

Funderar också på att köpa tryck/vacuumprovarre på drev.se. Hur funkar dom? Var ansluter man dom på drevet? Alpha one gen II.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat drevsäck en gång (den här hösten) förutom att det går åt mycket glykolvatten var det väldigt smidigt. Tänk på att du kan behöva en pump för att få ur glykolvattnet från säcken när du är klar. Avtappningen nertill på säcken duger inte. Sitter för lågt för att kunna fylla något vettigt kärl och har så litet hål att det kommer ta en evighet att tömma den vägen. En pump för borrmaskin funkar bra.

Spolmuff på det sätt du beskriver har jag inte provat. Däremot har jag kopplat bort sjövattenslangen från drevet på insidan och med en skarvbit stuckit ner den i en hink att suga från. Funkat bra för mig. Men det gått åt mängder med vatten om du ska varmköra motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder spolmuff kopplad till en dunk som jag ställer högre upp. Jag trycker fast min spolmuff lite extra med en snabbtving eftersom den läcker för mycket annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag det smidigaste sättet är att använda ett kar med en länspump kopplad till spolmuff. Går åt mindre glykolblandning och lättare i allmänhet

 

Om du inte har slutet kylsystem så glöm inte att tömma motorn på vatten innan du konserverar

Bäst är även att först köra motorn med sötvatten innan konserveringen. Om du nu åkt i saltvatten vill säga

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda varianter funkar alltså. Om jag vill ta hand om glykolen från motorn hamnar väl den i ďrevsäcken, eller var spottas den ut nånstans?

 

Vattnet i drevsäcken borde kunna tömmas med hävert om inte drevet sitter väldigt nära marken, kommer inte ihåg hur nära det hamnar.

 

Jag kommer sötvattenköra motorn en stund, sedan dränera ut sjövattendelen och köra med glykol. Efter det tänkt jag inte dränera glykolvattnet.

Redigerad av Jodahl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på vilka egenskaper en bra drevsäck bör ha, kanske dessa?...

+ Så liten vattenvolym som praktiskt möjligt!?

[blandade argument: Onödigt att kånka en jättedunk med återvunnen glykolvätska till båten varje höst. Vikten som belastar drevet blir kanske så liten att säcken inte behöver ha stöd underifrån. En  liten vattenvolym blir visserligen snabbt varm, desto bättre? (Vid sjökylda system måste termostaten öppna men inte vid glykolkylda, men i inget av fallen är väl snabbvärmd liten volym nån nackdel?)]
+ Tömnings-avloppet kommer väl som sagts ovan lågt när säcken hänger, men är pump nödvändig?
[Kan man inte bara börja med att lyfta säckens avlopp i höjd med sin återvinningsdunk, som nog dessutom gärna kan få ligga ner med öppningen vänd uppåt riktad sidvägs? De sista skvättarna kan sedan uppfångas i nåt lågt kärl och via tratt hällas ner i återvinningsdunken??]


Googlat: HÄR en liten säck ur tidningen Båtliv där också användningen förklaras detaljerat. HÄR en större  variant av säck hämtad från youtube.

Angående vakuumprovaren från drev.se så verkar 1099 spänn i överkant för något man bara använder en gång per år?
Hehe, kanske kan du istället köpa Biltemas vakuumprovare* för en hundralapp och sedan via nån kreativ slangkoppling inkluderande en cykelpump åstadkomma åtminstone litet övertryck. Men kanske bör läcktestet även inkludera undertryck/vakuum vilket inte en vanlig cykelpump fixar? Vid ett läcktest behövs knappast nån hög tryckskillnad, används låg tryck/vakuum-skillnad relativt omgivningen så kan väl bara vänta en stund extra för att se om utslaget ändras. (Vattentrycket på en meters djup är väl bara 0,1 ATÖ.)
Kreativt förslag på billig testmetod någon?? :ph34r:

(*Är väl ändå bara gas som förväntas befinna sig i instrumentets slang, dessutom kan du då testa förgasare mm?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör en del läcktester i jobbet och det räcker inte med ett litet över eller undertryck för att vara säker på att det är tätt. Du måste veta vilket tryck som gäller för att vara säker. Tex kan det vara tätt 2 dm under vattenytan men läcka 5 dm under vattenytan. Vad jag förstått med drev ska man skapa ett visst över- eller undertryck och sedan vänta en tid och se vad trycket är då. Det får ha minskat en del men då bara enligt spec. Mao, ska man trycktesta ett drev krävs rätt verktyg och att man vet vad man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, fasen också. Den här farbrorn hade visst redan patentet på mitt billiga läcktest... :)
https://youtu.be/t5JHNy53uk0?t=250


Vet inte om trycket 9,5 psi (=0,67 kgf/cm^2) och 20 timmars väntan är likt verkstadshandbokens rekommendationer, förmodligen inte. Eller ens om drevet i filmen är en Alpha one gen II. Men själva idén med billig vakuumprovare och cykelpump verkar i alla fall genomförbar. (Biltemas testare går f.ö. också till max 10 psi, medans drev.se:s klarar 30 psi.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga problem att betala 1000 spänn för en tryckprovare, med tanke på att jag sparar 7000 kr genom att göra service själv.

Drevsäckarna ser gigantiska ut, det blir nog muff istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har frågat förut i annan tråd utan direkt svar, provar med mer rak fråga.

Förra året körde jag med drevsäck, gick bra men krävs mycket glykol. Kan jag inte istället koppla på slang på till-vattnet innan vattenpumpen och ner i en dunk glykol? Motorn är en sötvattenkyld VP 4,3gxi.

 

Missar jag något innan vattenpumpen? Drevet tas av och förvaras inomhus.

 

Tack!

post-102253-0-97065100-1444146029_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor/drev-kombination har impeller både i drevet och motorn. Men tar du av drevet innan så räcker det med vatten till motorn. Jag vill dock köra glykol i drevet så jag behåller det på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen impeller i drev här. Inte heller ens vatten till motorn eftersom det är slutet system. Så endast till limpor/knän osv.

Tänker att det till och med kan vara nackdel att köra drevsäck eftersom jag inte har impeller i drev och då måste vattenpumpen ensam suga upp glykolblandingen från säcken. Dessutom mindre "tryck" från säcken än när hon ligger i sjön och motorn är i princip under vattennivå & då lättare för vattenpumpen att få upp vattnet?

Ingen som konserverar såhär eller kan bekräfta att det bara är att köra så?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har frågat förut i annan tråd utan direkt svar, provar med mer rak fråga.

Förra året körde jag med drevsäck, gick bra men krävs mycket glykol. Kan jag inte istället koppla på slang på till-vattnet innan vattenpumpen och ner i en dunk glykol? Motorn är en sötvattenkyld VP 4,3gxi.

 

Missar jag något innan vattenpumpen? Drevet tas av och förvaras inomhus.

 

Tack!

 

Jag är 99% säker på att det sitter en oljekylare innan impellerpumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där ser man, den missar man ju då. Där lärde jag mig något nytt. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...