Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Piscovery

Navionics sjökort

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag är lite nyfiken på Navionics sjökort i samband med plotterbyte. Sjökorten fick mycket kritik i ett test av Alandia från början av 2014. Har dessa brister fixats till (t.ex att grund bara syntes vid inzoomning)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning är problemen med grunden löst. Allt vatten är mörkblått i områden med mycket öar, kobbar, skär och grund till dess man zoomat in ordentligt.

 

Jag tycker också att det blivit tydligare vilken information som visas i varje zoomnivå. Antingen visas alla sjömärken eller så visas inga sjömärken. Tidigare visades en del sjömärken först och sedan kom det flera sjömärken när man zoomade in lite till.

 

Ett problem som återstår är att ibland - när prickarna står tätt - täcker en röd prick en annan prick så det ser ut som att det bara är en prick till man zoomar in mera. Det är nog något man får leva med om man har vektoriserade sjökort oavsett leverantör.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är relevant, men jag tror att Navionics app för iPad ger samma information som i traditionella navigatorer.

Har själv gått från Antwerpen via kanaler (Stande mastroute), Nordjsjön (Wilhelmshafen - Brunsbuttel), Kielkanalen, Kieler Bucht, danska smålandsfarvattnen (grunt...), Öresund, Kattegatt, Göta älv, Trollhätte kanal, Vänern, Göta kanal och hem till Vättern. Allt med Navionics app i en iPad mini och en separat GPS-puck. Har stämt till 100 med ekolodet hela tiden.www.wimbledonbedandbreakfast.co.uk

Dessutom, i norra Vättern där de gamla papperskorgen stämmer dåligt, överensstämmer Navionics till 100 procent med Hydrographicas specialkort (känns som om Navionics "lånat" lite där).

Slutsats: döm själv av ovanstående.

 

PS. Har kört med paddan hela denna sommar också, ca 180 timmar. Fungerar perfekt i Sthlm skärgård oxå.

 

Bild från möte på Kielkanalen.729d100d6e77f30405c4ae2e8943a815.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver kört Navionics i plottern och Tiki Navionics Gold i PCen.

Vilken skillnad, är hel nöjd.

Kan rekommendera TIKI Navigator med Navionics.

Navionics sjökortet kan kopieras över på hårddisken, och köras i TIKI.

http://www.tiki-navigator.com/

Eldprovet kommer nästa vecka då "rutten" i Tiki skall styra båten Hisingen runt.

http://lasselundell.se/tiki.html

http://lasselundell.se/navionics.html

post-52966-0-48840100-1445027361_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics har en stor fördel, man har en strandlinjen från flyg/satellitbilder. Därför finns många bryggor mm på Navionicskorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics har en stor fördel, man har en strandlinjen från flyg/satellitbilder. Därför finns många bryggor mm på Navionicskorten.

Stämmer detta fortfarande nu när Navionics köper S57-data från Sjöfartsverket?

 

Jag har inte vågat uppdatera mina gamla Navionics-kort för att jag tror att jag då blir av med fördelen att strandlinjen är anpassad efter verkligheten.

 

Jag har kollat på https://webapp.navionics.com/?lang=en som sägs visa det man får se på plottern och kan inte se att strandlinjen är anpassad efter flygfoton/satellitbilder.

 

Någon som vet vad som gäller, mina kort börjar bli gamla...

och det skulle vara skönt att uppdatera till en nyare version som inte luras när det gäller djup.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser också att webbappen inte visar den "riktiga" strandlinjen längre, om den nu gjorde det förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar egentligen inte de som BARA litar på elektroniska sjökort.

 

Appar mig här och C-Mappar mig där......själv en Lasse med 8(!) APParater känner sig ju otrygg ;-)

 

Varför i helv*te måste man (hen) navigera med meteravstånd till grynner????

 

Ju då; jag seglar oxå "close", men inte gör jag det UTAN att reka själv.

 

Papper är kung. Elektronik är bara en extra lathund.

 

Den dagen som BARA 3-5 sateliter är synbara för din enhet spelar det ingen roll om dina appar eller plottrar är up to date.

Detta händer UTAN att du vet. Din GPS kan vara way off.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nic: Oldtimer....

 

GPS som system kommer inte att ha bara 3 sateliter synliga.

 

Men annars alldeles med på dine synpunkter. Man seglar inte close på enbart plotter info. Kartan stämmer, men man är aldrig där plottern visar på kartan. möjligtvis nära, men inte just där. Men kartinfoen är bra. Så att man har en liten robot som visar kartan för en det tycker jag är nyttigt, men litar självklart inte på att symbolen för båt är på rätt plats. Fantastiskt verktyg!!! Ingen tvekan om det. Men med bristar.

 

Som pappaer har sina klare bristar, och jag tycker flera bristar än plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 eller 5 eller 7; det räcker inte AlfaAlfa.

En av mina kunder styrde sin 45-fotare på väg till Uddevalla (för motor i 8 knop).

När idi*ten rundade Stången lyckta litate han på C-Map.

 

No Problem. Det kostade bara 1,5 milljoner......som vi alla är med att dela på.....;-)

 

Jag kollade senare hans RayMarine C-Map mot min Transas; med samma GPS (!) signal..................det skillde 40 meter ^*lol*

 

Too close for comfort? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att man aldrig ska lite på position vid GPS. Som jag skriver ovan.

 

Man måste forlöpande kolla hur GPS frånviker från faktiskt position. Kartan är korrekt, men hur plottern plasserer egen pos fel. Just hur mycket varierar.

 

Det beror inte på hur många sateliter som är synliga. Det finns flera än 3 sateliter - alltid numera.

 

Fortfarande - ett fantastisk verktyg!

 

- och folk har till alla tider gått på grund, med papperkartor och utan, och med GPS och utan. Men det är ett problem att man tror på det som visas på plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte positionsnoggrannheten i GPS.

Problemet är positionsnoggrannheten i sjökorten och bristande kvalitet på sjökorten i många områden.

I de stora farlederna där "tung yrkessjöfart" går så är kvalitén på sjömätning och positionsnoggranhheten utomordentlig. Ute bland kobbar o skär där fritidsflottan seglar runt så är det si och så med kvalitén. Både i positioner på angivna grundområden och många missade grund. Är man inte medveten om att dessa områden ritats efter glesa handlodningar för över hundra år sedan.

 

Jämför med Hydrographicas specialkort över dessa områden. De använder modern teknik vid sjökortsframtagning kombinerat med fältarbete med mätsticka och ekolod innan de producerar sina sjökort.

 

De som smugit fram mellan grynnorna "i ett Hydrographica-område" med hjälp av GPS delar nog inte uppfattningen om dålig precision i GPS-positioneringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du är fortfarande inte i den posisjon som visas på plottern. Men nära. För all del. Jag tycker det är viktig lärdom at förstå att man ska kolla sin position med andre referanser enn kun plotterbild. Synd att det inte verkar som man delar denna uppfatning.

 

Men man bli överraskad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det ska väldigt mycket till att man, på vatten, inte har mycket god GPS-positionering. Jag skulle bli väldigt förvånad om man får en position mer än 10 m fel. I normalfallet är det säkerligen under 5 m fel. I synnerhet om man är i rörelse (GPS visar mindre fel vid rörelse än vid stillastående). Och vi kan nog vara överens om att det är vid rörelse som farorna med felvisning finns. Ligger man stilla spelar det inte nån roll om felvisningen är flera tiotals meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPSen brukar kunna visa noggrannheten på  positionen. Oftast ligger man inom 5-10 m men det kan bli 25-30 m också. Sjökortens noggrannhet är 50 m men bättre i farleder.

 

Noggrannheten på en position i papperskortet är mycket sämre ofta betydligt mer än 100 m om man nu ens får en position.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25-30? Möjligen stillaliggande intill höga klippväggar. Knappast i rörelse med hyfsat fri horisont åt söder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25-30? Möjligen stillaliggande intill höga klippväggar. Knappast i rörelse med hyfsat fri horisont åt söder.

 

Det är inte så ofta jag tittar på precisionen men 25-30 m känns sällsynt nuförtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast siffran som enheten själv rapporterar är inte så intressant. Den verkliga avvikelsen är ju vad som räknas. Som cyklist får jag svart på vitt hur stor (eller liten) avvikelsen är. Jag kan typiskt sett se på GPS-spåret när jag svängt ut från vägkanten för att köra om en långsammare cyklist, eller runda ett hinder i vägkanten. Och positionen i förhållande till vägen (spåret lagt över flygfoto) är nästan alltid perfekt. Under 3 m fel kanske 95 procent av tiden. Under 10 m fel 99 procent av tiden. Typ så...

 

Bara när jag cyklat in bland täta träd eller bakom höga hus, blir avvikelsen för stor. Ca 10-15 m eller så. Men det handlar om mycket korta stunder och är dessutom inget som lär inträffa på havet där himlen för det allra mesta är så fri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbat med plottrar sen 60-talet.

Precisionen nu är mycket bra.

Oftast bättre än 10 m.

Kör alltid med >50 m marginal.

Kranar och broar stör ibland.

post-52966-0-31826500-1445347460_thumb.jpg

Tvenne GPSer i samma båt antennerna sitter 1 m ifrån varandra.

På kajen står kranar som stör den ena GPSen 20 m fel.

http://lasselundell.se/decca.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Tänkte låna tråden lite.

Har köpt ett ekolod med plotter och märkte ganska snart (1 år sen :)) att jag måste köpa lite sjökort till den. Laddade ner ett gratisprogram men det saknade helt djup, grund och annat. Så här är vi nu. Lite tipps på prisvärda program.billigare --> medelpris Jag vet inte ens vilka som passar, har hört att Navionics guld ska passa finns det andra kartor som är kompatibla med min enhet, förklara gärna skillnader på programen samt ca prisskillnad.

Används i Mälaren vid stockholm.

Jag har en lowrance elite 5hdi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Tänkte låna tråden lite.

Har köpt ett ekolod med plotter och märkte ganska snart (1 år sen :)) att jag måste köpa lite sjökort till den. Laddade ner ett gratisprogram men det saknade helt djup, grund och annat. Så här är vi nu. Lite tipps på prisvärda program.billigare --> medelpris Jag vet inte ens vilka som passar, har hört att Navionics guld ska passa finns det andra kartor som är kompatibla med min enhet, förklara gärna skillnader på programen samt ca prisskillnad.

Används i Mälaren vid stockholm.

Jag har en lowrance elite 5hdi.

 

Tvenne korttyper kan användas.

Bara att gå in till återförsäljare och höra på priser.

Saxat från länken.

http://www.lowrance.com/sv-SE/Products/Ekolod-Plotter/Elite5-HDI-sv-se.aspx

Ett micro SD-kort kan också användas för att visa Navionics® Gold, Jeppesen C-Map Max-N sjökort

post-52966-0-77760500-1445359715_thumb.jpg

:P:wub:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret men vilka kort är bra. Skiljer det dom något åt i detaljerna eller layout eller är det exakt samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey,  Navionics brukte tidligere flyfoto for å korrigere kystlinjer.  Dette har Navionics fått sterk kritikk for i diverse media.  I dag bruker vi S57 data.  Til gjengjeld så har sjöfartsverket begynt å korrigere kystlinjen med satelittbilder ;-)

 

Det du ser på Webappen er det som også vises både på plottere og mobil appene.

Mvh

Hans-Chr. Grande

Navionics

 

Navionics har en stor fördel, man har en strandlinjen från flyg/satellitbilder. Därför finns många bryggor mm på Navionicskorten.

Stämmer detta fortfarande nu när Navionics köper S57-data från Sjöfartsverket?

 

Jag har inte vågat uppdatera mina gamla Navionics-kort för att jag tror att jag då blir av med fördelen att strandlinjen är anpassad efter verkligheten.

 

Jag har kollat på https://webapp.navionics.com/?lang=en som sägs visa det man får se på plottern och kan inte se att strandlinjen är anpassad efter flygfoton/satellitbilder.

 

Någon som vet vad som gäller, mina kort börjar bli gamla...

och det skulle vara skönt att uppdatera till en nyare version som inte luras när det gäller djup.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mackey,  Navionics brukte tidligere flyfoto for å korrigere kystlinjer.  Dette har Navionics fått sterk kritikk for i diverse media.  I dag bruker vi S57 data.  Til gjengjeld så har sjöfartsverket begynt å korrigere kystlinjen med satelittbilder ;-)

 

Det du ser på Webappen er det som også vises både på plottere og mobil appene.

Mvh

Hans-Chr. Grande

Navionics

 

Navionics har en stor fördel, man har en strandlinjen från flyg/satellitbilder. Därför finns många bryggor mm på Navionicskorten.

Stämmer detta fortfarande nu när Navionics köper S57-data från Sjöfartsverket?

 

Jag har inte vågat uppdatera mina gamla Navionics-kort för att jag tror att jag då blir av med fördelen att strandlinjen är anpassad efter verkligheten.

 

Jag har kollat på https://webapp.navionics.com/?lang=en som sägs visa det man får se på plottern och kan inte se att strandlinjen är anpassad efter flygfoton/satellitbilder.

 

Någon som vet vad som gäller, mina kort börjar bli gamla...

och det skulle vara skönt att uppdatera till en nyare version som inte luras när det gäller djup.

 

Mackey

 

 

Nja, det stämmer väl inte att Navionics fått kraftig kritik i diverse media för att man anpassat strandlinjen och om det stämmer så är det otroligt korkad kritik tycker jag. Just det var ju väldigt bra och det har ju tydligen Sjöfartsverket också kommit fram till nu vilket också är bra.

 

Diverse media låter som att i stort sett alla som skrev om Navionics problem kritiserade anpassningen till strandlinjen, men så var väl ändå inte fallet? Problemet var väl att det kom med en och annan ö för mycket som egentligen var en båt eller flotte eller något annat.

 

Om "diverse media" tidigare kritiserade Navionics så ska det bli intressant att se vad de nu kommer att skriva om Sjöfartsverket när de gör samma sak.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu är det inte så att Sjöfartsverket tar kustlinjen från ett flygfoto och lägger det i sina kort.

Man samarbetar med Lantmäteriverket som tar flygfoton och man justerar strandlinjen med hänsyn till  vattenståndet vid fotograferingen. Även om vi i Sverige inte har ebb och flod kan vattenståndet variera upp till 1,5 meter.

Mej veterligen tog Navionics sina kustlinjer från Googles flygbilder och då blir resultatet därefter eftersom man inte har koll på vattenståndet vid fototillfället

Alla parametrar måste vägas in vid sjökortstillverkningen.

Jag vet inte om man från Navionics trodde att det räckte med att ta kustlinjen från ett flygfoto eller varför man gjorde på det sättet.

Det är ju fortfarande så att vektorgrafiken inte ger ett naturligt utseende på små holmar och skär utan dessa är ofta förenklade i stor skala.

S57 grafiken är avsedd för de stora fartygen som knappast ger sig in i skärgårdarna. Av det skälet passar inte den typen av teknik till oss som gillar att segla i skärgårdar.

 

När det stora fartygen skall angöra en hamn så tar man Lots ombord, det gör inte vi fritidsseglare utan sjökortet visar oss vägen ute på okända vatten.

Helt oslagbara är Hydrographicas sjökort i på papper eller som rastergrafik. Dom innehåller allt som behövs för att angöra eller segla i trånga skärgårdar.

Rastergrafiken finns numera i Android och apple plattor, telefoner,  PC och Mac, och större delen av plotterutbudet.

 

 

 

 

 

Mackey,  Navionics brukte tidligere flyfoto for å korrigere kystlinjer.  Dette har Navionics fått sterk kritikk for i diverse media.  I dag bruker vi S57 data.  Til gjengjeld så har sjöfartsverket begynt å korrigere kystlinjen med satelittbilder ;-)

 

Det du ser på Webappen er det som også vises både på plottere og mobil appene.

Mvh

Hans-Chr. Grande

Navionics

 

Navionics har en stor fördel, man har en strandlinjen från flyg/satellitbilder. Därför finns många bryggor mm på Navionicskorten.

Stämmer detta fortfarande nu när Navionics köper S57-data från Sjöfartsverket?

 

Jag har inte vågat uppdatera mina gamla Navionics-kort för att jag tror att jag då blir av med fördelen att strandlinjen är anpassad efter verkligheten.

 

Jag har kollat på https://webapp.navionics.com/?lang=en som sägs visa det man får se på plottern och kan inte se att strandlinjen är anpassad efter flygfoton/satellitbilder.

 

Någon som vet vad som gäller, mina kort börjar bli gamla...

och det skulle vara skönt att uppdatera till en nyare version som inte luras när det gäller djup.

 

Mackey

 

 

Nja, det stämmer väl inte att Navionics fått kraftig kritik i diverse media för att man anpassat strandlinjen och om det stämmer så är det otroligt korkad kritik tycker jag. Just det var ju väldigt bra och det har ju tydligen Sjöfartsverket också kommit fram till nu vilket också är bra.

 

Diverse media låter som att i stort sett alla som skrev om Navionics problem kritiserade anpassningen till strandlinjen, men så var väl ändå inte fallet? Problemet var väl att det kom med en och annan ö för mycket som egentligen var en båt eller flotte eller något annat.

 

Om "diverse media" tidigare kritiserade Navionics så ska det bli intressant att se vad de nu kommer att skriva om Sjöfartsverket när de gör samma sak.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu är det inte så att Sjöfartsverket tar kustlinjen från ett flygfoto och lägger det i sina kort.

Man samarbetar med Lantmäteriverket som tar flygfoton och man justerar strandlinjen med hänsyn till  vattenståndet vid fotograferingen. Även om vi i Sverige inte har ebb och flod kan vattenståndet variera upp till 1,5 meter.

Mej veterligen tog Navionics sina kustlinjer från Googles flygbilder och då blir resultatet därefter eftersom man inte har koll på vattenståndet vid fototillfället

Alla parametrar måste vägas in vid sjökortstillverkningen.

Jag vet inte om man från Navionics trodde att det räckte med att ta kustlinjen från ett flygfoto eller varför man gjorde på det sättet.

Det är ju fortfarande så att vektorgrafiken inte ger ett naturligt utseende på små holmar och skär utan dessa är ofta förenklade i stor skala.

S57 grafiken är avsedd för de stora fartygen som knappast ger sig in i skärgårdarna. Av det skälet passar inte den typen av teknik till oss som gillar att segla i skärgårdar.

 

När det stora fartygen skall angöra en hamn så tar man Lots ombord, det gör inte vi fritidsseglare utan sjökortet visar oss vägen ute på okända vatten.

Helt oslagbara är Hydrographicas sjökort i på papper eller som rastergrafik. Dom innehåller allt som behövs för att angöra eller segla i trånga skärgårdar.

Rastergrafiken finns numera i Android och apple plattor, telefoner,  PC och Mac, och större delen av plotterutbudet.

Mitt tidigare inlägg var mera retoriskt kritiskt än kritiskt mot tekniken Naviovics använde för att justera strandlinjen.

 

Jag vill nog påstå att strandlinjen på mitt gamla navionicskort stämmer mycket bra med verkligheten. Vattenståndet har - tror jag - endast marginell betydelse på strandlinjens läge (+/- 5 m kanske) utom vid långgrunda stränder och där är man ändå inte med båt.

 

Det är givetvis mera rätt att göra som Sjöfartsverket nu gör.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det märkliga med Navionics sjökort är att de saknar felaktigheter, enligt egen uppgift. Detta trots att de senaste åren har felen staplats på hög och efter påvisade fel har man ändrat sina kort och talat om att nu visas korten rätt.

Sjöfartsverken är ärliga och talar om var man har brister i både djupmätning och strandlinjer.

 

Ett sjökort eller en karta kan aldrig bli 100% överensstämmande med verkligheten det känner alla till som arbetar med kartor i alla former.

Inte ens Hydrographicas papperssjökort är 100% rätt även om man kommer ganska nära den siffran.

 

 

 

 

 

Hej
 
Nu är det inte så att Sjöfartsverket tar kustlinjen från ett flygfoto och lägger det i sina kort.
Man samarbetar med Lantmäteriverket som tar flygfoton och man justerar strandlinjen med hänsyn till  vattenståndet vid fotograferingen. Även om vi i Sverige inte har ebb och flod kan vattenståndet variera upp till 1,5 meter.
Mej veterligen tog Navionics sina kustlinjer från Googles flygbilder och då blir resultatet därefter eftersom man inte har koll på vattenståndet vid fototillfället
Alla parametrar måste vägas in vid sjökortstillverkningen.
Jag vet inte om man från Navionics trodde att det räckte med att ta kustlinjen från ett flygfoto eller varför man gjorde på det sättet.
Det är ju fortfarande så att vektorgrafiken inte ger ett naturligt utseende på små holmar och skär utan dessa är ofta förenklade i stor skala.
S57 grafiken är avsedd för de stora fartygen som knappast ger sig in i skärgårdarna. Av det skälet passar inte den typen av teknik till oss som gillar att segla i skärgårdar.
 
När det stora fartygen skall angöra en hamn så tar man Lots ombord, det gör inte vi fritidsseglare utan sjökortet visar oss vägen ute på okända vatten.
Helt oslagbara är Hydrographicas sjökort i på papper eller som rastergrafik. Dom innehåller allt som behövs för att angöra eller segla i trånga skärgårdar.
Rastergrafiken finns numera i Android och apple plattor, telefoner,  PC och Mac, och större delen av plotterutbudet.


Mitt tidigare inlägg var mera retoriskt kritiskt än kritiskt mot tekniken Naviovics använde för att justera strandlinjen.

Jag vill nog påstå att strandlinjen på mitt gamla navionicskort stämmer mycket bra med verkligheten. Vattenståndet har - tror jag - endast marginell betydelse på strandlinjens läge (+/- 5 m kanske) utom vid långgrunda stränder och där är man ändå inte med båt.

Det är givetvis mera rätt att göra som Sjöfartsverket nu gör.

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei Grisslan2  Navionics har feil i kartene sine, selv om vi jobber hardt med å eliminere så mange feilkilder som mulig. Vi gjør egne feil, og vi bruker kildedata som kan ha feil. Ingen sjökart er feilfrie. Ofte blir feil diskutert på forumer, uten at det blir rapportert videre til Navionics.  Etter en lang oppdateringsprosesss , viste Mackey i en annen tråd til at vi fortsatt hadde feil på kartene våre da vi hadde en holme nord for "Öja" som ikke fantes i virkeligheten.  Dette viste seg å være feil fra Sjöfartsverket. De hadde lagt inn i kartet en holme som ikke finnes.  Om denne har kommet inn ved bruk av flyfoto (som Sjöfartsverket bruker i prosjekt NSL) vites ikke.  Uansett, dette ble rapportert til Sjöfartsverket, og korrigert slik at datagrunnlaget ble korrigert. I og med at denne feilen lå i kildedata så vistes denne både på raster og vektoriserte kart. Takket være Mackey sin rapportering, ble dette korrigert og rette i databasen.

 

Med henvisning til detaljer langs kystlinjen i dag, så er det i Sverige de samme data som ligger til grunn både for rasterkart og digitale kart, henholdsvis om datagrunnlaget er fra Hydrographica eller Sjöfartsverket.  Navionics viser ikke Hydrographica sitt kart som det har vært omtalt tidligere,  men vi bruker dataene og presenterer dette på den måten vi mener det vises best på i en kartplotter.  Her kan andre ha egne meninger og det må vi akseptere.  Men når det blir sagt at kystlinjen er mindre detaljert på Navionics kart enn på  raster kart, vil jeg si meg uenig.

 

Hvis du har spørsmål, eller vil ta en prat angående Navionics kart er det bare å ta kontakt med meg Grisslan2,  Jeg kan nåes på +47 41934605 eller epost hcgrande@navionics.com

 

Har forsøkt å laste opp noen bilder som viser eksempel men dette bare feilet.

 

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tugge

 

Plottertillverkarna Raymarine, Lowrance, Simrad och B&G har numera även Rastersjökort att tillgå i sina plottrar.

Rastersjökorten är direkt avbildningar av sjöfartsverkets papperssjökort. Korten tillverkas av rasterdata som kommer från Sjöfartsverkets databas. All information som finns på ett papperssjökort finns med i rastersjökorten. Även Sjökorten från Hydrographica finns med för den som önskar.

Korten kan du ladda ner från respektive tillverkares hemsida se info Raymarine här http://www.raymarine.se/view/?id=11482

Navico och deras nedladdningssida som het er GOFREE här  https://www.gofreeshop.com/

Tjena
Tänkte låna tråden lite.
Har köpt ett ekolod med plotter och märkte ganska snart (1 år sen :)) att jag måste köpa lite sjökort till den. Laddade ner ett gratisprogram men det saknade helt djup, grund och annat. Så här är vi nu. Lite tipps på prisvärda program.billigare --> medelpris Jag vet inte ens vilka som passar, har hört att Navionics guld ska passa finns det andra kartor som är kompatibla med min enhet, förklara gärna skillnader på programen samt ca prisskillnad.
Används i Mälaren vid stockholm.
Jag har en lowrance elite 5hdi.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...