Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Togero

Gelcoat-skada

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar hur man ska fixa en skada i gelcoaten som på bilden. Det är alltså glasfibern som kommer fram genom gelcoaten och inte utanpåliggande smuts.

Gelcoat.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Stället fotot är taget på är fördäcket. Rakt under det är det hytt-tak som har en rutig plastväv som beklädnad men det är ju på undersidan av däcket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag undrar hur man ska fixa en skada i gelcoaten som på bilden. Det är alltså glasfibern som kommer fram genom gelcoaten och inte utanpåliggande smuts.

Gelcoat.jpg

En fråga tvättar du däcket med högtryckstvätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle kunna förklara skadan (nej, inte jag, förra ägaren möjligen). Men det ser onekeligen ut som om någon varit för ivrig med högtrycken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle kunna förklara skadan (nej, inte jag, förra ägaren möjligen). Men det ser onekeligen ut som om någon varit för ivrig med högtrycken.

Ja tyvärr vanligt fenomen aldrig aldrig högtryck på däcket det ger ofta större problem av denna art. Mjuk borste och diskmedel är vad man ska använda för att undvika sådant. Högtrycken får sånt tag i mönstret/gröpplet så den äter bort gelcoaten. Svårt säga hur det ser ut på bilden, men jag har haft liknande skada på min förra båt, och kompisen som är plastgeni, låg och la i ny gelcoat blev riktigt bra men va ett pillgöra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

går väl att pensla på topcoat,då får du ju in det i rutmönstret.gäller ju att få rätt kulor, annares inte svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte måla hela halkskyddsmönstret i en avvikande grå färg? Att hitta samma kulör är svårt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur menar du? Stället fotot är taget på är fördäcket. Rakt under det är det hytt-tak som har en rutig plastväv som beklädnad men det är ju på undersidan av däcket.

Det är svårt att se på kortet. Mönster ser onekligen konstigt ut för att vara ett halksyddsmönster. Liknar snarare en väv som målats över med topecoat.

Nån hade markerat förslaget att måla över med topcote som bästa svaret, men det är en dålig lösning. På ett däck är halksyddet oerhört viktigt, och med bara topecoat blir det inget halksydd - snarare tvärt om.

Då är det betydligt bättre att måla med en färdig halkskyddsfärg - i en grå nyans. Vitt blir skitet väldigt snabbt.

Sen finns det ju många mer eller mindre sofistikerade lösningar. Beror ju på hur mycket jobb och pengar man vill lägga ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela däcket är förstört på det här viset, så det blir nog att måla med halkskyddsfärg. Lite synd då jag nu faktiskt fått tag i gelcoat med rätt färgnyans .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela däcket är förstört på det här viset, så det blir nog att måla med halkskyddsfärg. Lite synd då jag nu faktiskt fått tag i gelcoat med rätt färgnyans .

Vad är det för båtmodell du har? Om jag var dig så tog jag kontakt med en kunnig plastare, som kan rådge dig hur du ska gå till väga, gör inget själv som du sen får ångra. Ett råd från någon kunnig som sett båten i verkligheten, är guld värt. Sett en del båtar där man gjort liknande reparationer, med mindre lyckade resultat.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en Nordic 79, färgen går från RAL1013 till RAL1014 beroende på hur solblekt gelcoaten är. Visst har jag sett hur duktiga kunniga plastare är men budgeten är begränsad och båten är mer eller mindre ett renoveringsobjekt.

Redigerad av Togero

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...