Zoskia 0 Postad 30 September , 2015 Bordet kökssargen och trappen ner i båten behöver lackas om. Vad kan det kosta på ett ungefär? Eller hur många timmar tar det ca att göra själv. Gäller en Beneteau om det spelar någon roll.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 September , 2015 ca 150kr-200000kr tror jag!!! hmmm. väldigt grundlig information för att kunna offerera. Nästan övertydligt att berätta båtfabrikat... =) Skoja lite. Ett litet hum om hur stora, komplexa mm. delarna är. Om dom ska monteras loss/ av dej/ den som ska göra jobbet. Ev förbehandling som behövs mm. Är Beneteaun en motorbåt/seglebåt? är den 20 eller 80ft Med bord, menar du bord (på båtspråk) eller bord där du dukar middag.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zoskia 0 Postad 30 September , 2015 Beneteau 350 är en Segelbåt och jag menar borde i salongen som man äter vid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 30 September , 2015 Humor och ironi av denna sort är rena kinesiskan för många i detta forum. Den typen av oförstående har startat krig... Oj, är detta ironi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2015 Frågan är nästan omöjlig att svara på, ta bordet tex, hur mycket behöver slipas ned? Är det bara ovansidan eller runt om osv? Är det inte alltför slitet så skulle jag GISSA på 4-5 tim arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 30 September , 2015 (redigerade) Ta bilder på grejerna och maila till en firma som lackar köksluckor och fråga. Annars blir det bara gissningstävling här; tror få har lämnat bort den typen av jobb. Redigerad 30 September , 2015 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 1 Oktober , 2015 Om man ska lämna bort arbetet så beror ju kostnaden på om det måste lackas på plats i båten. Annars finns det ganska många firmor att välja på. När man gör det själv så är kanske inte den totala arbetstiden blir speciellt lång, däremot blir det många korta pass med penseln. Om du räknar med 6 timmar för förberedelser och första slipning och sedan 2 timmar för varje strykning (mellanslipning och lackning) så blir det 16 timmar om du väljer att lägga på 5 lager lack. Sen tar det lite tid att sitta och njuta av resultatet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 1 Oktober , 2015 Gör jobbet själv. Förvånas över hur fint det blir när man är noga och slipper betala för att bli missnöjd. Eget arbete är guld värt, på fler än ett sätt... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 2 Oktober , 2015 Om du är någorlunda händig och vill ha ett resultat att beundra, gör det själv. Vill du ha det snabbt gjort, lämna bort det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Oktober , 2015 Om du är någorlunda händig och vill ha ett resultat att beundra, gör det själv. Vill du ha det snabbt gjort, lämna bort det. Man behöver nästan inte va "händig" idag för att målningsjobb skall bli bra. Det finns så många enkla produkter idag att använda. Ofta får man förvånansvärt bra råd där man tex handlar lack för olika ändamål. Sen kan det ju finnas fallgropar om tex bordet har tunn faner - allt för lätt att slipa igenom. Att det skulle gå snabbare om man lämnar bort jobbet till en hantverkare!? Har du aldrig haft med hantverkare att göra!? Vill man ha det snabbt gjort, får man nog göra det själv. Tommy själv hantverkare 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Oktober , 2015 Om du är någorlunda händig och vill ha ett resultat att beundra, gör det själv. Vill du ha det snabbt gjort, lämna bort det. Man behöver nästan inte va "händig" idag för att målningsjobb skall bli bra. Det finns så många enkla produkter idag att använda. Ofta får man förvånansvärt bra råd där man tex handlar lack för olika ändamål. Sen kan det ju finnas fallgropar om tex bordet har tunn faner - allt för lätt att slipa igenom. Att det skulle gå snabbare om man lämnar bort jobbet till en hantverkare!? Har du aldrig haft med hantverkare att göra!? Vill man ha det snabbt gjort, får man nog göra det själv. Tommy själv hantverkare Med råd och tips från en amatör. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Oktober , 2015 Om du är någorlunda händig och vill ha ett resultat att beundra, gör det själv. Vill du ha det snabbt gjort, lämna bort det. Man behöver nästan inte va "händig" idag för att målningsjobb skall bli bra. Det finns så många enkla produkter idag att använda. Ofta får man förvånansvärt bra råd där man tex handlar lack för olika ändamål. Sen kan det ju finnas fallgropar om tex bordet har tunn faner - allt för lätt att slipa igenom. Att det skulle gå snabbare om man lämnar bort jobbet till en hantverkare!? Har du aldrig haft med hantverkare att göra!? Vill man ha det snabbt gjort, får man nog göra det själv. Tommy själv hantverkare Med råd och tips från en amatör. ;-) Det är väl inte fel. Jag har ju sett hur dina "amatörutförda" jobb ser ut. Ett proffs hade väl knappast utfört det bättre!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Oktober , 2015 Tack, men du är alldeles för vänlig Tommy. Att man gör mycket själv kan ju bero på att man inte har råd att låta proffs utföra det, eller att man tycker det är roligt att konstruera något som funkar. Mitt utskjutbara peke jag byggde på Dominanten fick jag mycket gott beröm för av en internationell tävlingsdomare i Marstrand för ett antal år sedan vilket sporrar till nya tilltag i en amatörs värld. Jag har börjat fundera på något liknande till min Albin 57:a då det peke jag har är ganska ömtåligt om man går emot något hårt. Än har inget hänt men när det gör det så blir kanske skadorna stora. Ett utskujtbart hade varit modellen. Även snipan skulle behöva nån typ av hoppilandpeke. Har en övertalig badstege som skulle kunna utgöra stommen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Oktober , 2015 (redigerade) Problemet för många människor är att de aldrig ens vågar försöka göra nåt som de tror att man måste va proffs för att utföra. "Proffsen" - de är inte mer än människor de heller, och en gång i tidernas begynnelse var de helt okunniga inom sitt fack. Visst finns det många fallgropar på vägen, som en yrkesman lärt sig bemästra, men i regel är de vanligaste sakerna man gör på en båt inte så svårt. Fallgropen när man skall lacka ett bord kan va att faneren är lövtunn och inte tål att slipas på. Är bordet byggt av ordentligt material är faneren ca 2 mm tjock och då går det ju att slipa ner om det behövs. Risken är ju att den är lövtunn. Dvs det finns inget trä att slipa på och då slipar man igenom direkt om man inte är försiktig. Är båten tillräckligt gammal är bordet av massivt virke - då är det inga problem. Iläggskivan mellan kojerna i förpiken var kombinerad som bord, som man kunde höja upp på med ett stativ. Jag tror för övrigt att jag hittat alla delarna till stativet. Det hade en faner på ca 2 mm. Byggde om det till ett slagbord i sittbrunnen. När jag skulle köpa olja för att stryka det med, sa Stefan på Nordens skeppshandel, att eftersom det var ett bord där man skulle äta skulle det strykas med parafinolja. Lydde hans råd och det blev väldigt fint. Redigerad 2 Oktober , 2015 av Thallatha 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 Oktober , 2015 Man kan ju anlita proffs och få ett katastrofresultat. Tänker på en fd pilotkollega som hade sin båt hos ett båtvarv i... Sydsverige. När ägaren besökte sin båt, av Grand Bankstyp med teakdäck, blev han hejad på av den anställde som stod med högtryckssprutan och rengjorde... precis; teakdäcket. Vad ägaren sa? Gissa! Resultatet? Gissa! Det är inte underligt att ARN översvämmas av anmälningar mot dessa proffs, med många år i branschen och som kan det så mycket bättre än oss andra som bara är amatörer. Regeln är enkel: anlita hantverkare per rekommendation eller be att få referenser. Var inte naiv. Han vill åt dina pengar och du vill åt hans kunnande, hans kompetens, men tänk om han inte har det och i slutändan har du varken eller... Jo förresten; nöjet att fylla i en blankett till ARN! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Oktober , 2015 Om du är någorlunda händig och vill ha ett resultat att beundra, gör det själv. Vill du ha det snabbt gjort, lämna bort det. DEt mesta blir väl oftast bättre, prydligare och noggrannare när du gör själv, just eftersom man gör det själv och är intresserad av att det blir bra. Tiden är relativ. När du gör själv, så kan du ofta göra "det" när du har tid till "det". lämnar du bort blir det ofta mer projekt tycker jag. DU måste hitta någon som ska göra jobbet, beskriva vad och hur och därefter anpassa dej till denne någons tider. DU kan bli "låst" på obestämd tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Oktober , 2015 Man kan ju anlita proffs och få ett katastrofresultat. Tänker på en fd pilotkollega som hade sin båt hos ett båtvarv i... Sydsverige. När ägaren besökte sin båt, av Grand Bankstyp med teakdäck, blev han hejad på av den anställde som stod med högtryckssprutan och rengjorde... precis; teakdäcket. Vad ägaren sa? Gissa! Resultatet? Gissa! Det är inte underligt att ARN översvämmas av anmälningar mot dessa proffs, med många år i branschen och som kan det så mycket bättre än oss andra som bara är amatörer. Regeln är enkel: anlita hantverkare per rekommendation eller be att få referenser. Var inte naiv. Han vill åt dina pengar och du vill åt hans kunnande, hans kompetens, men tänk om han inte har det och i slutändan har du varken eller... Jo förresten; nöjet att fylla i en blankett till ARN! Håller med!! titta i vilket våtrum som helst, som "riktiga" hantverkare byggt... där är nästan alltid avloppet högsta punkt och om inte högsta så i alla fall inte lägsta... så som åtmindståne jag bygger och vill ha det. Exemplen är oräkneliga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Oktober , 2015 Problemet för många människor är att de aldrig ens vågar försöka göra nåt som de tror att man måste va proffs för att utföra. "Proffsen" - de är inte mer än människor de heller, och en gång i tidernas begynnelse var de helt okunniga inom sitt fack. Visst finns det många fallgropar på vägen, som en yrkesman lärt sig bemästra, men i regel är de vanligaste sakerna man gör på en båt inte så svårt. Fallgropen när man skall lacka ett bord kan va att faneren är lövtunn och inte tål att slipas på. Är bordet byggt av ordentligt material är faneren ca 2 mm tjock och då går det ju att slipa ner om det behövs. Risken är ju att den är lövtunn. Dvs det finns inget trä att slipa på och då slipar man igenom direkt om man inte är försiktig. Är båten tillräckligt gammal är bordet av massivt virke - då är det inga problem. Iläggskivan mellan kojerna i förpiken var kombinerad som bord, som man kunde höja upp på med ett stativ. Jag tror för övrigt att jag hittat alla delarna till stativet. Det hade en faner på ca 2 mm. Byggde om det till ett slagbord i sittbrunnen. När jag skulle köpa olja för att stryka det med, sa Stefan på Nordens skeppshandel, att eftersom det var ett bord där man skulle äta skulle det strykas med parafinolja. Lydde hans råd och det blev väldigt fint. DSC_0002.JPG DSC_0026.JPG Snyggt. Precis så känns det som att jag uppfattat det åxå. Väldigt vanligt uttryck "det KAN man INTE göra SJÄLV".... ....nej... lämna bort till någon "som gör det SJÄLV" istället. Tänker man efter lite så att man förstår hur och varför, så är resten ren, ofta enkel, fysisk tillämpning och dom flesta har den fysik som krävs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Oktober , 2015 Så är det, det man inte kan, kan man lära sig på samma sätt som den duktiga hantverkaren en gång har gjort. Att det sen finns fuskare bland hantverkare är ju inte helt okänt. Kan man göra det på kortare tid än utsatt så har man ju tjänat tid och pengar som kan läggas på nästa kund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 4 Oktober , 2015 Det finns många yrken, med duktiga kunniga utövare. Oftast gör de det bättre än amatörer som tror sig kunna bättre. Kommentaren titta här detta har jag gjort själv, fint va? Då tänker yrkesmannen, jag ser det. Några få, ytterst få, kan göra det bättre än en yrkesman. Att det sedan finns skitstövlar som lurar folk är en annan historia. Det finns även inom båtbranchen, naturligtvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 4 Oktober , 2015 Man kan ju anlita proffs och få ett katastrofresultat. Tänker på en fd pilotkollega som hade sin båt hos ett båtvarv i... Sydsverige. När ägaren besökte sin båt, av Grand Bankstyp med teakdäck, blev han hejad på av den anställde som stod med högtryckssprutan och rengjorde... precis; teakdäcket. Vad ägaren sa? Gissa! Resultatet? Gissa! Det är inte underligt att ARN översvämmas av anmälningar mot dessa proffs, med många år i branschen och som kan det så mycket bättre än oss andra som bara är amatörer. Regeln är enkel: anlita hantverkare per rekommendation eller be att få referenser. Var inte naiv. Han vill åt dina pengar och du vill åt hans kunnande, hans kompetens, men tänk om han inte har det och i slutändan har du varken eller... Jo förresten; nöjet att fylla i en blankett till ARN! Håller med!! titta i vilket våtrum som helst, som "riktiga" hantverkare byggt... där är nästan alltid avloppet högsta punkt och om inte högsta så i alla fall inte lägsta... så som åtmindståne jag bygger och vill ha det. Exemplen är oräkneliga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 4 Oktober , 2015 Man kan ju anlita proffs och få ett katastrofresultat. Tänker på en fd pilotkollega som hade sin båt hos ett båtvarv i... Sydsverige. När ägaren besökte sin båt, av Grand Bankstyp med teakdäck, blev han hejad på av den anställde som stod med högtryckssprutan och rengjorde... precis; teakdäcket. Vad ägaren sa? Gissa! Resultatet? Gissa! Det är inte underligt att ARN översvämmas av anmälningar mot dessa proffs, med många år i branschen och som kan det så mycket bättre än oss andra som bara är amatörer. Regeln är enkel: anlita hantverkare per rekommendation eller be att få referenser. Var inte naiv. Han vill åt dina pengar och du vill åt hans kunnande, hans kompetens, men tänk om han inte har det och i slutändan har du varken eller... Jo förresten; nöjet att fylla i en blankett till ARN! Håller med!! titta i vilket våtrum som helst, som "riktiga" hantverkare byggt... där är nästan alltid avloppet högsta punkt och om inte högsta så i alla fall inte lägsta... så som åtmindståne jag bygger och vill ha det. Exemplen är oräkneliga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 4 Oktober , 2015 Kan det vara så att den som gjorde jobbet var den som lämnade lägsta priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Oktober , 2015 Vet inte men visst kan man valt hantverkare enligt lägst pris. Just fall mot avlopp verkar isf vara väldigt vanligt att lägst pris gäller, om det avgör, eftersom det är mer regel än undantag att lägsta punkt, där vatten blir stående ofta inte sammanfaller med platsen för avloppet... tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Oktober , 2015 Det är en fördel att bo på ett litet ställe där nästan alla känner alla. Jag har aldrig sett nån från Kungshamn/Smögenområdet, som frågat på MarinGuiden om vart man vänder sig behöver ha ett specifikt jobb gjort. Däremot är det ju vanligt att det ställs sådana frågor från Stockholmsområdet. Stockholms stad lär ha ca 800 000 innevånare och Stockholms län 2,2 miljoner. Sotenäs Kommun har 9 500 innevånare på vintern och om nån hantverkare gör ett dåligt jobb så sprider det sig snabbt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Oktober , 2015 I Såtenäs säljs mao väldigt få gummirakor? jag har ingen själv heller. Fast det beror inte på någon hantverkare, trots att jag bor i en liten by med ca 800 invånare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Oktober , 2015 * o Sotenäs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Oktober , 2015 * o Sotenäs Det var ju bra att du kom på att du tänkte fel och visade att du inte är nån riktig Stockholmare. Många brukar ju inte ha en aning om den delen av Sverige som ligger utanför Stockholm. Det är en viss skillnad på Såtenäs och Sotenäs. Bl.a ca 12 mil. Under ett år - 1970/71 - åkte jag sträckan ca 100 gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser