Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Niklas-L

Skillnad mellan bilglykol & Antifrostvätska?

Rekommendera Poster

Hej på Er alla!

 

Båten är numera på land, inom kort ska jag fixa den redo för vintern. 

 

Men inför denna upptagning har jag sett att både Biltema & Kemetyl har kommit, med för mig nya produkter. 

 

Kemetyl kallar den antifrost natur, Biltema samma sak, men visst skippat natur.

 

Både verkar ju vara mer miljövänliga, men visst är det så att propylen glykol, är relativt skonsam för naturen.

 

 

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Antifrostvatska-2000034950/

 

http://www.autokatalogen.se/afw/sodertalje/view_article_info.do?articleIdNo=1239310&nodeIdNo=1682653

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då båda produkterna verkar vara propylenglykol, är det ett sätt att klämma ut några kronor till av konsumenten.

 

Obs! BTs produkt verkar inte ha någon rosthämmande beståndsdel hur det är med Kematyl i den frågan går inte att avgöra i databladet vid min snabba genomläsning.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag fattat så är det  polypropylenglykol utan tillsatser och avsedd för typ toaletter mm. Ska vara lite mer miljöväng än "motorglykol", något billigare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror vi redde ut det där med miljövänligheten i en annan tråd ( det finns sökfunktion! )

 

Beroende på var man står avseende att släppa ut i naturen så kan man grovt säga att glykol inte är farlig för vattenlevande djur och där späs vätskan ut väldigt snabbt dessutom. På land är glykol farligt för djur - inklusive människan och bästa vännen - hunden eller vad man nu har för djur. 

 

Samla upp på land eller spä ut med vattenslangen är ett starkt tips.

 

Det så kallade miljöalternativet är ca 1/10 så starkt och därmed i lika grad mindre farligt. I övrigt ingen skillnad utöver att det blir sämre frostskydd. Kort sagt, det kan bli sörja vid minus 20 eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...