Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Heldefolksingers

Distansmaterial i sticksvärd?

Rekommendera Poster

Har tappat ett av mina sticksvärd till min 36fots katamaran. Svärdet var gjort i aluminium men har fått rådet att format till divyncell 80g och plasta med glasfiber, som lösning på nytillverkning.

Men jag funderar på om man inte kan göra det i limträ, av fururibbor och plasta på samma sätt med epoxy. Det blir lite tyngre än aluminiumvarianten men vist borde det bli starkare, eller? Kanske man tom kan tänka sig lättare granvirke? Trä är ju avsevärt billigare. Divyncell är väl sådant att man kan knäcka en 5cm skiva med en karatespark. Trä är väl starkare? Hmmm?...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett svärd med divinylcellkärna och glasfiberarmerad plast utanpå knäcker du inte med en karatespark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trä riskerar att bli blött och tungt samt så småningom ruttet. Välj divinylcellkärna med täta celler så kommer det aldrig suga vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst funkar det med trä, gran som du föreslår går utmärkt om det ska vara lätt.

 

Och starkt blir det med glasfiber och polyester.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limträ fungerar utmärkt. Kan du planhyvla tunna brädor av tex gran som växt i mellansverige och limmar det med epoxi så blir det både starkt och hållbart, jfr tex Thomassons's kanoter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Nu funderar jag på vad som händer om man plastar lättare granlimträ med 4mm twill och epoxy. Om man sedan får ett hack i det hela kanske vattnet kryper in och spränger sönder plast fodralet. Hur kan man undvika det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en bekant i USA väter/(suger in ) polyester bättre än, som jag alltid trott epoxy.

 

Enligt honom ett varv med tunn polyester, ett till varv med oförtunnad, därefter laminering i vanlig ordning.

 

Han lovordade epoxy till reparationer av glasfiberlaminat, då han anser att epoxyn binder bättre än polyester på gamla laminat.

 

Om det är så att min bekant har rätt och man följer hans recept är nog vatteniträngningen ett mindre problem.

 

Men jag vet inte.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att polyester suger in bättre men jag är lite tveksam, vanlig polyester är ju mer trögflytande. Epoxi har dock två överlägsna fördelar, dels släpper den inte igenom vatten och så är den lite elastisk. 

Gran är ett utmärkt material, till skillnad mot tex divinycell så har det mycket starka, långa fiber vilket gör att divinycell kräver ett betydligt tjockare ytterhölje. 

Skador i en gran/epoxy kanot lagar man enkelt genom slipa ur och spackla med epoxispackel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med kanoter byggda i gran och epoxy är väl att varje list är inbakad och omges av epoxy.

 

Blir det en skada så tränger fukten bara in i ett litet område.

 

När det gäller cellplast typ "divinycell" (eg varumärke) så är det ju inte cellplasten/divinycellen som ger styrlkan, utan laminatet som omger.

 

Jag personligen skulle nog föredra att bygga sticksvärdet i glasfiberlamninat med en kärna va cellplast/divinycell. 

 

Även om det inte är fel med trä heller. Skulle jag bygga av trä skulle jag nog lamellimma många tunna lister. Kanske tom var annan med två bitar med halva bredden. Limmat med epoxy. och så några få lager epoxylaminat på utsidan.

 

I trävarianten är det ju trät som ger styrkan, epoxylaminatet hindrar ju bara vatteninträngningen.

 

Ett himla kladd, men kul.

 

Det där med att polyester "väter" bättre än epoxy har ju Caribic410 hävdat med emfas. Det kan säkert va riktigt, fast betydelsen kanske inte är riktigt samma som en annan, kemiskt okunnig,  menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade hos min bygghandlate, snickarskivor i olika utföranden, 18 eller 25mm tjocka, 2500 x 60mm. De finns i ek, furu och gran och är fulla av lameller. Om jag limmar i hop tre skivor har jag ett bra utcgångs ämne sedan gäller det att finna ut ett sätt att skapa den rätta formen.

Frågan är om man ska bry sig om att lägga några lager glasfiber twill som avslutning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du menar med "tvill", men jag skulle limmat med epoxy blandat med ett fyllnadsmedel för att inte pressa bort all epoxyn i limfogen. Brukar också stryka på ett tunt lager av ren epoxy på de ytor som skall limmas innan jag lägger på epoxylimmet.

 

Sen skulle jag lagt på ett par lager 300grams väv i epoxy på utsidan allt ihop. föe att minimera vatteninträngningen.

 

Du får ju göra träkonstruktionen ett par mm klenare än maxmåttet, så du får plats med laminatet.

 

Var och tittade på en självbyggd stålbåt (ett dödsbo) med centerbord av trä. Man hade fått kapa centerbordet jäms med botten efter att båten legat i vattnet en tid pga ägarens död.

 

Centerbordet hade svällt och satt stenhårt fast i trumman. Dödsboet var tvungen att få bort båten från den gästhamn där den förre ägaren hade avlidit och det gick ju inte att lasta båten på en lastbil med centerbordet ute. Centerbordet stack ner nästan 2 meter. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns info om hur man kan bygga: http://www.thomassondesign.com/bygga

Jag testade med att göra ett par provbitar och det blir väldigt bra. Gran köper jag på en "bonnasåg".

 

PS Är det din katta som ligger på land i närliggande hamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Centerbordet kan svälla och fastna. Det låter ju rätt jobbigt. Aldrig kan det vara enkelt. Var kan man komma över Divyncell?

Om det blir en större skada så det kommer in vatten kan det svälla men inte mycket, några procent högst. Dels är ribborna limmade ihop, dels håller det yttre höljet emot.

Skillnaden mellan divinycell och tex gran är att gran har en inbyggd styrka. Lägg en bit av vardera materialet mellan ett par bockar och ställ på något på mitten. Gran klär man med ett lager matta+epoxi utvändigt, divinycellen kräver 5-6 kanske fler lager för att få samma styrka. En kanot byggd i divinycell blir betydligt tyngre. 

Fler lager med epoxi kräver mer slipning vilket är allt annat än hälsosamt. 

En fuskvariant är att använda plywood. Det blir starkt men plywood kan dra in mycket vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ligger ännu i.

Var glad för det, den på land ser risig ut. Kanske ska skrotas? Man gjorde det med katta byggd i plywood i vintras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det centerbord jag refererade till var i princip en vanlig limträbalk, med ca 50 mm tjocka ribbor som limmats ihop med vanligt vattenfast lim. Möjliigtvis var den lackad med vanlig lack. Sen låg båten i sjön ett bra tag med centerbordet nere.

 

Limmar du ihop plyfaskivor som du var inne på och limmar med epoxy och lägger ett par lager epoxylaminat utanpå. Då kan minimalt med fukt tränga in i konstruktionen - om det blir en skada på det omgivande laminatet.

 

Skulle jag själv tillverka en "limträbalk för ändamålet skulle jag sågat till/köpt 10/12 mm gran på brägården och limmat med epoxy. Plastat med ett par lager epoxylaminat runt om. Då blir ju varje "bräda" omgiven av epoxy och ganska motståndskraftigt mot vatten.

 

Bygger man trät är det ju trät som ger styrka. laminatet blir ju bara ca 0,5 mm tjockt

 

Bygger man med typ Divinycell som grund, är det ju plastlaminatet runt om som är det som ger styrka. Cellplasten är ju bara för att få rätt form att plasta på, dessutom väldigt lätt att bearbeta. Rasp och sandpapper. som att bygga en vindsurfingbräda. SeaSea bör väl ha lämplig cellplast.

 

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=9226

 

Tjockleken på laminatet behvöver nog va 5 - 8 mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga, är sticksvärdet profilerat? Jag hade nog haft en kärna av plåt, rostfritt eller aluminium. På denna lagt divinycell på var sida som slipas ner till profilen, sedan väv ( OBS inte matta till epoxy) och sedan epoxy för att få en tät konstruktion. Om det skulle bli hack i kanterna så finns plåten där och tar upp det värsta innan strukturen skadas allvarligt. Man kan borra hål i plåten för att lätta den och även hålla ihop med epoxyn som biter hårdare när det är massa hål som den kryper ner i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Nu tänker jag trä igen. Lamellträ i gran, och stål i plast längst framkanten för att ta smällarna och en bockad plåt runt bakkanten för styrkan och några lager glasfiberväv runt det hela. Centerborden är av en typ som åker upp när man träffar botten. Maram ritad av Sass 1979.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså - en sån.

 

Jag hade en katamaranperiod som blåste bort med höststormen 1979. Då var den på tapeten. 

 

Enda resultatet blev en modellform i för att gjuta en modell i glasfiberlaminat. Tror att den ligger och skräpar nånstans fortfarande. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast köper du brädor och sågar till lister, det går utmärkt med en handsåg. Limma med ren lamineringsepoxi. Lister behöver inte tryckas ihop med tvingar. Bäst är tryckluftpistol med t-dyckert 30-40 mm men det går att spika dyker också. Limma ett par lister varje dag till det är klart. Sen är det bara att hyvla/slipa till rätt form. 

Lägg 1-2 lager väv på trät och epoxi och kanske ytterligare 2-3 lager i framkant. Skulle du få en smäll så vill du kunna slipa upp och spackla. En stålkant gör bara jobbet värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvill kan det vara sådan glasfiberväv med matta på ena sidan för att snabbare komma upp i tjocklek?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvill kan det vara sådan glasfiberväv med matta på ena sidan för att snabbare komma upp i tjocklek?

 

 

 

Kalle

 

Tvill är tydligen nån billigare variant av det som jag kallar Roving, som används för att komma upp i tjocklek.

 

http://www.carbix.se/product.html/glasfiber-rowing--580-g/m-twill-bredd-100cm?category_id=11

 

Inget att rekommendera i det här sammanhanget

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Toaen!

 

Så fick man lära något idag og.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast köper du brädor och sågar till lister, det går utmärkt med en handsåg. Limma med ren lamineringsepoxi. Lister behöver inte tryckas ihop med tvingar. Bäst är tryckluftpistol med t-dyckert 30-40 mm men det går att spika dyker också. Limma ett par lister varje dag till det är klart. Sen är det bara att hyvla/slipa till rätt form. 

Lägg 1-2 lager väv på trät och epoxi och kanske ytterligare 2-3 lager i framkant. Skulle du få en smäll så vill du kunna slipa upp och spackla. En stålkant gör bara jobbet värre.

 

Om man nu absolut skall bygga av trä, så varför göra det ännu krångligare än det behöver va.

 

Jag är själv mycket för att jobba med handverktyg, men varför köpa bräder som man sen står och sågar lister ur, när det finns färdiga lister att köpa. Färdiga lister som är dimitionshyvlade är ju mycket jämnare än om man sågar för hand.

 

Sen att ställa sig och spika hop ett par lister varje dag - då tar ju bara träkonstruktionen väldigt lång tid att tillverka.

 

Sen skall den "limträbalken", som dessutom innehåller spik, sågas till och hyvlas ner till rätt profil.

 

Nej det är allt en väldigt jobbigt sätt att tillverka ett sticksvärd.

 

Då är allt pseudonyms metod med en aluminiumskiva med lätthål betydligt bättre.

 

Sticksvärdet bör ju dessutom ha en viss profil för att ge så fördelaktiga vattenströmningar runt sticksvärdet som möjligt. Det är ju betydligt lättare att skapa i cellplast än i trä. Rasp och sandpapper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt centerbord/svärd till min catta i plywood och klätt med väv och epoxi. Jag tycker det är lättare att hyvla/slipa till en jämn och fin profil i plywood då man ser formen lättare i lagren i plywood. Det får inte heller bli för starkt då det är bättre att centerbordet går av än att trumman går sönder och båten vattenfylls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man sågar sina ribb beror på att det oftast inte finns färdiga ribbor i gran och den gran brädgårdar har kommer ofta från Norrland och är onödigt kompakt, den från mellansverige är den bästa. 

Det tar inte lång tid att såga till ribben med en elektrisk handsåg men har man tillgång till en cirkelsåg så går det snabbare.

Att limma ett par ribb tar "en kvart om dagen" om man kan göra det hemma i källaren eller liknande. Men annars kan man göra allt på en gång också, visst.

Man behöver inte spika, det är bara en mycket snabb metod. Spiken är bara till för att lålla ribben på plats under härdningen. Till en sådan här konstruktion sätter man spiken i mitten, den kommer man i kontakt med när man slipar/hyvlar.  Alternativet är att sätta spiken med mellanlägg och dra ut den.

Att slipa/hyvla gran går fort, det är ett mjukt material.

Jobbar man med med divinicell så blir det många fler lager epoxi/väv som är en del jobb med och sen kommer det att behöva slipas. Till detta ska plåten tillverkas.

Epoxi är ett fantastiskt material men extremt hälsovådligt. Ohärdad epoxi ska man absolut inte få på huden och slipdamm ska man inte andas in.

Metoden med epoxi och granribb är väldigt bra, men det kanske man inte upptäcker förrän man provar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu svänger du dig bhemac.

 

Först skriver du "såga för hand" - för mig betyder det typ "fogsvans"

 

Sen blir det - efter påpekan - elektrisk handsåg. Då sågar man inte för hand.

 

Att limma ett par stavar om dan innebär en massa blandande av epoxy i småslattar - mycket spill.

 

Att sen hyvla och slipa till träcenterbordet innebär att man bearbetar den nyss härdade epoxyn med de risker som finns. När man sen lägger på ett par lager epoxylaminat, behöver de också mattas ner och slipas bort kanter som sticker ut som blivit vid lamineringen. Sen skall även den ytan spacklas och slipas.Det farliga epoxylaminatet.

 

Bygger man i typ "Divinycell" går det lika bra att laminera med polyester på matta. Polyestern har ju sina risker det med, men är kanske inte lika allergiframkallande som epoxy.

 

Vilka omskrivningar skall du kontra med nu!?  ;)

 

Nu skall jag gå ner i min snickeriverkstad och såga till några lister i gran på min snickerimaskin och planhyvla dem lite tunnare på min plan och rikthyvel.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att det går utmärkt med handsåg och menade naturligtvis en elektrisk handsåg. De behöver man inte planhyvla dem. Vi kollade på ett projekt där det behövdes mycket ribb till ett skrov. Vi kunde få det sågat och få låna en femkutterhyvel där alla sidor skulle hyvlas inkl en lite hålkärlsfräsning. För ett skrov 7-8 m blir det mycket mindre spackling då.

 

Att blanda småskättar blir lite mer spill men skillnad i totalmängd blir nog inte så stor, lite epoxi går till att fylla här och där.

 

Slipdammet innehåller inte en procent epoxi och resten är trä. Det anses att detta damm är ganska ofarligt. Slutslipningen av väven däremot bör ske utomhus, med utsug och mask. Men underlaget är ju jämnt och väven ganska slät så det blir förvånansvärt lite slipning.

 

Byggmetoden heter "strip-planking" och används inte bara till kanoter utan till även ganska stora båtar. Metoden har i många fall ersatt divinycellbyggen för one-off. Flera av Bruce Roberts båtar har byggts så. Det som hänt på senare år är att man upptäckt att svensk gran är ett av de bästa träslagen för ändamålet.

 

Jag byggde en jolle, den var egentligen avsedd att byggas i plywood med WEST-metoden men jag valde divinycell (köpte billigt från ett avstannat bygg). Men den blev tung, plywoodvarianten hade vägt mindre. Senare såg jag andra som byggt med stripplanking, det blev också betydligt lättare.

 

Enklast är fortfarande plywood men jag är skeptisk till plywood i marina sammanhang. Riktig, vattenfast plywood är tung och den lättare plywood är fylld med vattensugande cigarrlådeträ. Men det är snabbt och enkelt och lätt att forma som tompelompe skriver.

 

En bra rorkult bygger man av lamellimmat trä, divinycellbyggen tror jag är ovanliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...