Balticseabuoy 0 Postad 29 September , 2015 Jag har skapat ny vädertjänst för segling och båtliv i Östersjön. Här hittar du observationer och prognoser på en interaktiv karta och det finns en mobil version som ska användas på havet. Jag hoppas att du tycker det är bra! Om du har idéer för att göra det bättre, vänligen dela det. Ledsen om min dåliga svenska, jag är från Finland.www.balticseabuoy.com?lng=se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 29 September , 2015 Känns lite som om man har löst ett icke-problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Balticseabuoy 0 Postad 29 September , 2015 Det finns alltid något att förbättra? Det börjar bli populär här i Finland, även vi har många vädertjänster redan. En viktig egenskap är att observationerna är från många länder. (nu från Sverige, Finland, Estland, Tyskland. Kanske fler länder senare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 September , 2015 Väldigt överskådligt och snyggt, bra jobbat. Det jag saknar är frontsystemen, fast det är kanske bara jag. Mobilversionen var inte så bra men jag har inte kollat så noga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 29 September , 2015 Bra sida tycker jag, riktigt bra att många typer av data från flera olika länder samlas på ett ställe. Det finns flera geografiska platser att få vindhastigheter, temperaturer mm ifrån på www.viva.se Vindprognoser är bra, men det saknas en hel del kuststäder i Sverige. Varifrån kommer data till din sida? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Balticseabuoy 0 Postad 30 September , 2015 Thanks for the comments. I will continue in english, since it is bit easier to me. There is pressure charts, but the front systems are missing. I will look if it is possible to add those. The data is from SMHI, FMI, EMHI and DWD open data. (I trying to get data from all baltic sea nations) You can get forecast from any location on map. Just right click on map (or long press on tablet) and select the forecast type you want in that location. I can also add more cities in the menu. Now there is only 500 most populated cities listed in the whole Baltic sea area. Maybe you can give a list which cities should be added? I couldn't open the viva.se site. The site is "under konstruktion". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 September , 2015 (redigerade) Aktiverar trådhuvudets väderlänk...http://www.balticseabuoy.com/?lng=seMycket bra initiativ, håller inte med om att den kan jämföras med "löst ett icke-problem" enligt inlägg 2 ovan. Visst går det alltid att knappa fram samma info på andra sätt men snyggt upplagda samlings-sajter där just fritidsbåtars speciella behov tillgodoses är bra. Sådana kan väl i mina ögon reducera antalet knapptryck för att hitta och sammanställa intressanta saker. Kort sagt ge bättre överblick snabbare?Mackeys VIVA-länk är från början svenska sjöfartsverkets interna ansamling av aktuella väderdata i realtid för olika mätstationer avsett för anställda. (Dess klickbara trend-kurvor bakåt i tiden för en enstaka näraliggande mätstations vindstyrka kan ibland ge värdefullt tips. Har exempelvis en frontpassages värsta vindstyrka redan kulminerat, verkar trenden nu klart nedåtgående etc.)Här en alternativ VIVA-länk som förhoppningsvis fungerar...http://vivakarta.sjofartsverket.se/ Ps1. Förstår engelska hyfsat bra men skriver ändå helst på svenska. (Lovar att försöka skriva på tydlig svenska utan konstiga slangord så att google translate inte krånglar onödigtvis. :-)Ps2. Hoppas du klickade på Mackeys egenutvecklade MarinWiki nederst i hans inlägg? Också webbdesign i den högre skolan kan jag tycka. Redigerad 30 September , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 30 September , 2015 Sorry, my misstake that I gave you the wrong URL to Viva, http://vivakarta.sjofartsverket.se/ Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 30 September , 2015 Blir översikten bättre så finns det såklart en vinst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Balticseabuoy 0 Postad 1 Oktober , 2015 I guess Viva gets data from SMHI. If someone needs more SMHI stations on the service, I can add those, just give me a list. Marinwiki looks very good. We have one similiar new site in Finland: www.vertti.info/kartta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser