Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Funkis

Tips på lampa för att visa att 240V-anslutningen funkar under vintern

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Min båt ligger ju i vattnet under vintern, funkar bra utan minsta mankemang hittills.

 

I år tänkte jag installera en varningslampa för landströmmen eller statuslampa om man så vill.
Det ska kopplas till 230V på något sätt så att jag vet om landströmmen är på fortfarande, ser det lättare på håll.

 

Jag har redan ett larm som larmar om batterispänningen går under ett visst värde men… har bra batterier så jag vet att det tar ett tag innan larmet skickar sitt sms. Tänkte därför koppla direkt på 240V inkommande landström.

 

Jag har också ett lämpligt lamphus i brons, en äldre lanternelampa för större båtar.
Lampan är avsedd för ett vanligt tvåpoligt 12V lanternelampa men jag bygger gärna om för 240V  

Eller om det finns en färdig lösning att föreslå?

 

Jag vill ha tips på lämplig lampa, för att se lampan på håll så bör den sitta en bit upp och då blir den kall i vinter.

Driftsäkerhet vore ju bra alltså. Liten storlek likaså, gärna typ lanternelampans. Förslag?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ledlampa är ju ganska driftsäker, en annan ide är ju att sätta ett relä på 230V anslutningen som signalerar till det befintliga sms-larmet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ledlampa är ju ganska driftsäker, en annan ide är ju att sätta ett relä på 230V anslutningen som signalerar till det befintliga sms-larmet.

 

Jag har ett relä som triggar mitt larm. Ibland finns det vänliga människor som drar hur sladden ....

Det jag grodde var att i 230V centralen sätta in en ringledningstrafo och sedan använda 24V utgången för relä och indikeringslampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite på sidan, men 

 

Har en färdig landströmcentral. På den finns det två lampor. En som indikerar att det finns spänning fram till landströmscentralen och en som visar att det finns spänning efter säkring och jordfelsbrytare i centralen.

 

Lyser en lampa finns det spänning ombord, men jordfelsbrytare/säkring har löst.

Lyser ingen lampa saknas oftast spänning i uttaget på bryggan.

 

Men som nån sa - indikation för spänningsbortfall borde ju gå att via larmet. 

 

En signallampa ombord är ju ändå aldrig fel.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm… bhemac. Ringledningstrafo? Det var en enkel och smidig lösning.

Matade du direkt mot en indikeringslampa eller triggade utgången bara ett relä som matas via batteri?

 

Hmmm… det är ju ett sätt att mata in till ett larm också? Finns det riktigt små trafo´s ( ont om plats i min central, många säkringar blir det till slut… )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en central med din-skena i så är det väl enklare att sätta in ett 230v relä med din fäste direkt.

Varför montera en transformator och ett relä på 24v?

Om det inte finns en din-skena så finns det ju andra reläer man kan använda.

 

Förstår inte riktigt varför det skulle vara enklare att koppla in en transformator på 230v nätet än ett relä.

Sen kan man ju ha ett med två växlande kontakter och den ena till en 12v lampa och den andra till sms-larmet.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringledningstrafon är en modul (17,5mm) bred. Dessutom är den kortslutningssäker, ingen säkring behövs på sekundärsidan. 

På mon central sitter två lampor men dessa matas med 230V. Centralen sitter i garderoben så jag ville en extra indikering som sitter synlig. 

Trafon matar två relän, ett som kopplar om matningen till 230V systemet ombord mellan landström och inverter. Det andra relät kopplar om styrningen av värmen, Wallas eller 230V fläkt. Dessutom en kontakt till larmet så jag får ett SMS om landströmmen försvinner mer än 30s.

Jag skulle kunna satt ett 230V relä i centralen som bryter 12V som i sin tur sköter de två reläna. Men dels vill jag hålla 12V och 230V så långt från varandra som möjligt, dels måste det finnas 12V. Lösningen med  ringledningstrafon känns elegantare, troligen billigare också, trafon kostade 40 kr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt frågan. Är det viktigt att det är en speciell lampa? Alla ansluta lampor lär ju lysa om 230V finns och slockna direkt om jordfelsbrytaren löser ut eller om nån drar ur stickproppen.

 

En vädertålig lampa med rätt ip-klass 66 eller nåt sånt. Kan googlas fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag har också ett lämpligt lamphus i brons, en äldre lanternelampa för större båtar.

Lampan är avsedd för ett vanligt tvåpoligt 12V lanternelampa men jag bygger gärna om för 240V"
Är du säker på att armaturen är avsedd för 12V lanternlampa? Det kan inte vara en B22 eller B15 sockel a la en amerikansk lampa?
Lanternor brukar ha BAY15d sockel (piggarna på sidorna sitter olika högt).
Är armaturen avsedd för lanternalampa, sätt i en sådan men mata med ett litet nätaggregat tex 9V så håller lampan i evighet.
Försäkringsbolagen brukar vilja att man ska ha larm om 230V försvinner.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Känner inte till alla detaljer så mitt tips är kanske felaktig/opassande. Men en vanlig sketnans vit starktlysande diod LED samt ett lämpligt förkopplingsmotstånd på ca 12 kΩ som tål ½w i änden på en vanlig lampsladd. Löd ihop, sätt på krympslang å limma fast dioden i ett litet rör, typ toppen på en kulspetspenna. Limma fast den en bit upp i masten med smältlim, så ser man på håll om det lyser.

 

Men jag är lite "Uppfinnarjocke" så jag vågar inte säga att du skall göra så här, men så skulle jag ha gjort. Fast jag är inte säker jag har problemet klart å alla detaljerna på båten.

Att larmet gå även när 240V~försvinner är inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast vitsen är nog att kunna se om det finns 230V och dessutom ska det väl helst synas även på dagen. Ett lite nätaggregat och en bit röd porrslang kan vara en lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp. Har redan larm och annat men vill som sagt kunna se om båten har 230V när jag kör förbi?

 

Jag sammanfattar lite. Det verkar lite överkurs att ha en 240V ledning upp i masten - så det stryks.

Om jag kan så ska jag självklart undvika att belasta 12V batterierna så en transformator av något slag var en bra idé. Antingen en ringtransformator direkt i min central eller att använda för att dra ett relä som kopplar in en lite större transformator?

 

Men en LED drar nog inte så mycket. Oroar mig bara för ljusstyrkan, gäller att se lampan i snöfallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringledningstrafo brukar kunna ge 8VA. Ta ut 8V, en likriktare och 2 m självhäftande LED-list, det borde synas. Bara en LED bör nog vara >1W för att synas, sen finns det ju elektroniska blinkrelän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...