douakh 15 Postad 29 September , 2015 Hej Allesammans! Jag ska installera ett ankarspel invändigt på akterspegeln och behöver stärka upp insidan med plywood för att stå emot alla de krafter som ett ankarspel medför. Är det någon som har tips på hur jag blandar ett bra spackel för att fästa plywood-skivan med? Samt var jag kan köpa in grejer till det? Ha det gott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 September , 2015 Spackel för att sätta fast grejer ger mig rysningar hela kroppen. Förhoppningsvis finns det nåt annat som håller fast skiva - bultar tex. Att ha ett spackel mellan plastlaminatet och plyfaskivan för att jämna ut ojämnheterna och göra det tät är väl ok och samtidigt få en viss limmande egenskap. Jag skulle blandat ett spackel av lamineringsepoxy http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/ och microbalonger http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410/ Blanda först 2 delar bas och en del härdare av lamineringsepoxyn i ett kärl ytterst noggrant. Slå över blandningen i att annat kärl, så att allt kommer med. Blanda sedan en gång till ytterst noga. Efter det slås lämplig mängd mickroglasballonger i. Jag bruka pensla på lite ren epoxy tunt på bägge ytorna där jag skall ha spackel emellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 30 September , 2015 Bultar kommer givetvis att användas - precis som du skriver så är det ojämnheter som jag vill använda spacklet till. Tack för receptet! / douakh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 1 Oktober , 2015 2-komponents polyesterspackel på Biltema funkar bra de oxå på ojämänheter om man inte vill hålla på med lameneringepoxi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 5 Augusti , 2022 (redigerade) Sparkar liv i denna gamla tråd. Här pratas om microbalonger som medel för att göra spackel. Jag har för mig att det finns ett alternativ som är bättre om man verkligen vill behålla kulören. Jag har använt det men kan inte komma på vad det har för namn. Det var fruktansvärt lätt. En full burk trodde man var tom tills man öppnade den och konstaterade att den var full till brädden. Kan någon här skingra dimmorna ? /Hans Redigerad 5 Augusti , 2022 av hasse_A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 5 Augusti , 2022 Jag svarar på min egen fråga efter att googlat ett tag. Produkten heter Aerosil. Den sägs inte missfärga basen. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser