Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Jens_Sthlm

Separat bränsletank mercruiser 5.0 mpi

Rekommendera Poster

Inför vinterkonservering av en mercruiser 5.0 mpi undrar jag hur jag ska bete mig, har försökt läsa på i servicemanual men min engelska är så dålig så jag förstår inte.

 

Jag förstår inte hur jag kopplar in en separat trycktank blandad med 2 taktsolja i motorn. Vart och hur kopplar jag in detta?

 

Båten är sötvattenkyld med separat bottenintag.

Min plan är att skaffa en spolmuff till separata bottenintaget och där igenom suga glykolblandning samtidigt som jag har en spolmuff på drevet kopplat till kranvatten samtidigt som den suger soppa från separata bränsletanken. Är det något jag missat avseende konservering av motor/drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen som går från fasta tanken till Bränsle filtret; ta loss den i tankänden och stoppa ner den i en dunk med din bränsleblandning. Om slangen inte räcker till tar du loss den i bägge ändar och sätter dit en som är längre. Det kan då också vara en fördel, om du har satt dit ett nytt tomt bränslefilter, om du har en pumpblåsa på slangen så att du kan fylla systemet med din bränsleblandning före start. Du kan givetvis också hoppa över bränslefiltret och koppla slangen direkt till bränslepumpen men då ska du verkligen vara helt säker på att bränslet i dunken och slangen du stoppar ner är helt rena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Gällande övriga delar jag beskrev om konservering, är det rätt? Något mer jag bör göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte smidigare att ha glykolblandningen inne i båten och stoppa ner sugledningen från det separata kylvattenintaget direkt i dunken?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge behöver jag köra motorn för att glykolen ska fylla upp? Räcker det med att köra tills glykolvattnet kommer ut genom kylvattenutloppet, alltså jag behöver inte varmköra för att termostater och annat ska öppna sig i och med att den är sötvattenkyld?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den är sötvattenkyld räcker det att köra tills du ser att glykolblandningen kommer ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande tvåtaktsolja i bränslesystemet; läste att mercruiser föreslog att man tar loss bränslefiltret, häller ut lite bensin, fyller på med 6cl tvåtaktsolja direkt i filtret, tillbaka med filtret och starta.

 

Någon som har testat detta och vet att det funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande tvåtaktsolja i bränslesystemet; läste att mercruiser föreslog att man tar loss bränslefiltret, häller ut lite bensin, fyller på med 6cl tvåtaktsolja direkt i filtret, tillbaka med filtret och starta.

 

Någon som har testat detta och vet att det funkar?

 

Japp, precis så gjorde jag. Tog loss bränslefiltret, hällde ut bensinen i en glasburk, fyllde på en skvätt tvåtaktsolja och en (liten) skvätt StaBil och skakade lite så det blandades. Sen fyllde jag filtret med blandningen, satte tillbaka, vädrade ordentligt och körde motorn en dryg minut. 

 

Kanske borde tagit ny bensin, men jag hade ingen tillgänglig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...