Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Andreasp

Gömd säkring, kabelförluster, laddspänning batteriladdare

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har skrivit om min startmotor till en VP 4,3 GL-97 på andra delar av detta forum men nu känns det som att ett el spår är på plats.

 

Det började med att motorn gått bra i sommar men efter att legat still i ca 3 veckor med en liten läcka som gjorde att länspumpen gick så klickade det bara till när jag skulle starta.

 

Jag laddade då batteriet och nästa gång så hörs det bara en rad med klickanden när jag försökte, spänningen låg då på 12,4 V obelastat så jag köpte ett nytt 90Ah batteri och stoppade i det 12,68 V obelastat.

 

När jag installerat detta batteri så funkade all el och fläkten snurrade på bra men när jag försökte starta så kom bara ett klick, lät som lilla drevet som gick i kransen men sedan händer inget mer än att all överig el i båten slocknade, batteriet visar fortfarande 12,68 V.

Det sitter 2 säkningar på ena kylknät och båda dessa är OK så frågan är om det finns flera säkringar och var de kan sitta, jag har hittat de som sitter i panelen och de är hela.

 

En annan sak som jag kollade var spänningsfall.

Mellan minus på batteriet och plus på startmotorn har jag 12,63 V (12,68 vid plus polen)

Mellan plus på batteriet och jord på motorn har jag bara 11.9 V

Borde inte detta vara samma värde?

 

Sista frågan är vilken spänning en batteriladdare skall ge, när jag satta min på "over night" laddning och mäter över polerna så fick jag bara 12,4 V, kan det vara så att den är för klen för de större batteriet?

 

Jag hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig för jag skulle gärna få igån motorn så jag kan konservera och få den klar för vintern.

 

Tack på förhand

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du bara 11.9 V mellan batteriplus och minusen på motorn, så har du en eller flera dåliga kontakter på minuslednigen. Det är nog därför det bara klickar. Spänningen sjunker nog ännu lägre när du försöker starta motorn.

 

Ett batteri är fulladdat när spänningen på batteriet uppnår 14,4 Volt under laddning.

 

Om ett blybatteri stått utan vare sig laddning eller förbrukning ett antal timmar, så håller ett fulladdat batteri 12,74 Volt.

 

Billiga voltmetrar/multimetrar visar inte alltid rätt. Var och hjälpte en kompis för ett tag sen. Hans multimeter visade ca 2 Volt för mycket och det är helt oacceptabelt i 12 Voltsområdet - det är lika illa om det visar för lite.

 

Såna instrument kan man se om det finns spänning eller inte - att mäta med dem är helt meningslöst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen kan detta med el, trots att han är lite blygsam ibland!

 

Men när jag läser om ditt problem, vattenläckage och att pumpen dragit ur batteriet, då har ju pumpen stannat den med, då är det möjligt att vattnet stigit upp i startmotorn solenoiden kan ha rostat ihop eller ännuvärre hela startmotorn kan vara en enda rostklump invändigt.

 

Bara min tanke/ Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pentax

 

Pumpen gick fortfarande när jag var nere efter 3 veckor så det är nog tyvärr inte problemet, men skall köpa en ny startmotor och testa med det.

 

Samt kanske kolla spänningsfallet i minuskablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej för f..n!

 

Jag hatar när folk köper delar för att prova om det var den delen som inte funkar!

 

Gör en logisk felsökning från a-ö i ditt fall batteri, kabelage, säkringar. startnyckel, osv. punkt för punkt och förvissa dig att allt på vägen är helt OK!

 

Att gissa och hoppa i systemet kostar bara pengar och tid.

 

Ja jag vet att det var jag som ledde in dig på spåret, men det va bara en tanke, ordentlig felsökning är a och o.

 

 

 

I bästa välmening / Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax har en point här, om du har så dålig spänning framme vid motorn kan det vara felet. Börja med att mäta dig fram och skriv ner spänningen efter varje skarv / anslutning fram till motorn.

 

Ev får du byta till grövre kablar och se till så alla anslutningar på vägen inte ärgat?
Man skulle kunna testa med ett löst batteri också mot startmotorn - om du är säker på handen!

 

Byta startmotorn kan du visst göra, kan säkert behövas efter många års tjänst i alla fall. Men om du har dåligt med kräm fram så funkar det i alla fall inte säkert.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Pentax att felsökning med bytesmetoden är den dyraste och mest arbetskrävande metoden. Det tar också lång tid och väldigt tråkig metod. Däremot kan det bli lite kul problemlösning om man testar teorier med tillgängliga instrument.

 

Man får då möjlighet att öka på teknikkunnandet. Kunskaper kommer väl till pass när det är skarpt läge. Dvs fel ute i obygden. Med lite sladdar och mätinstrument kan en del ordnas utan att besöka reservdelsbutiken som det kan vara långt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gammal Amazon eller om det kanske var Duetten. Den startade alltid när motorn var kall, men aldrig när motorn var varm.

 

Jag kollade det mesta. Varje gång jag gjort nån "åtgärd" så startade den även när motorn var varm - under en kort period.

 

Det enda jag inte gått i närkamp med var kabelskon där pluskabeln var ansluten till  solinoiden. Den var täckt av en röd krymplslang som så ren och fin ut - nästan som ny. 

 

Till slut skar jag upp krympslangen. Under var det en enda massa av ärg. Om jag kapade kabel och pressade på en ny kabelsko eller jag bytte hela kabeln kommer jag inte ihåg, men efter det hade jag inge startproblem mer med den bilen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...