Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
tuben

Ny gelcoat?

Rekommendera Poster

hej. jag vill ändra färgen på min båt från urblekt gul till vit. jag fick rådet att lägga på ett nytt lager gelcoat. trots det trodde jag själv mer på tvåkomponentlack, så jag testade att rolla tvåkomplack på aktern. tyvärr ser det förjävligt ut, små luftbubblor överallt, så jag har gett upp den tanken. det lutar alltså åt gelcoat i allafall. finns det nån som har rollat gelcoat och har några sköna tips att komma med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nej, nej, lugn och fin. Det går visst att få en bra finish med 2 komponentfärg. Utan att veta, tror jag inte det går att lägga ny gelcoat på hela ytan. För när man bygger båten så lägger man gelcoaten först sedan laminerar man. Försöker man lägga om gelcoaten så blir det garanterat skit alltihop. Själv har jag rullat om ett antal båtar. Det blir givetvis bättre resultat ifall man sprutar, men en vanlig medmänniska märker inget. Jag har använt mig av en två komponent färg vars namn börjar på H. Första gången gjorde jag som dom sade på firman där jag köpte färgen. Och det har jag inte behövt ändra på vid senare tillfällen heller. Det enda som jag kanske inte var överens om var vilken förtunning som skulle användas. Nej, ta det lugnt, gör som du får förklarat för dig (i dyra butiken, ej Biltema) så får du ett riktigt bra resultat. Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, det går alltså att få ett hyfsat resultat med roller och tvåkomp. alltid något. jag skulle dock ändå vilja veta om det finns någon som har lagt ett nytt lager gelcoat på sin båt, och vilket resultatet i så fall har blivit...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Nej inte ett hyfsat resultat utan det blir riktigt bra. Du ser inte att båten är rullad ifall du använder rätt produkter och gör arbetet riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej rollar du ut gelcoat då blir det som apelsinskal. välj helst att spruta med en två komponens färg !-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vilken typ av roller använde du? jag använde mohair, som min färgbutik rekommenderade. enligt honom är det vad som gäller till tvåkomp. om det hade blivit en normal rollad yta hade jag varit mer än nöjd med resultatet, men det blev små luftbubblor(0,5-1,5 mm) överallt. kanske var det dålig lack, vad vet jag? fabrikat teknos, jag tyckte att den verkade vettig. har dock ingen lust att köpa mer svindyr lack om jag inte är säker på att reslutatet blir bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkade inte för mej att bara rolla, utan jag strök ut lacken med en pensel åxå. Det blev riktigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gjorde du för förarbete på ytan innan du målade den? Det är ju det som är det stora jobbet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag förstår att ytan blir som apelsinskal om jag rollar gelcoat. det har jag räknat med. jag gillar att slipa... haha! men du menar alltså att det fungerar? angående förarbete så har jag slipat hela skrovet, jävligt noga. ren gelcoat utan rester av gammal bottenfärg eller annat krafs, alltså. sen tvättade jag hela skrovet med thinner. mycket bättre förarbete kan jag knappast tänka mig att det går att göra, det har tagit mig två veckor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

nu när du lakt ner så mycket jobb så sprutlacka der går att lacka ute lite småflugor är bättre ränder på hela båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har dessvärre ingen möjlighet att spruta. jag har inte utrustningen, har inte möjliheten att lyfta av båten från trailern och har inte lust att maskera in allt som inte ska bli vitt. jag tar hellre apelsinskalsytan, den syns ändå bara på nära håll. om jag nu inte orkar slipa ner den helt ovan vattenlinjen. har jag i och med detta fått svar på min fråga, dvs att det går att rolla på ny gelcoat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tuben! Varför har du snöat in på att få ny gelcoat på båten. Har du provat att få en jämn och snygg yta med gelcoat? Utan att invänta ditt svar är jag säker på att det har du inte. Tyckte du att det såg kattskit ut när du rollat på tvåkompinent så är detta rena ekparketten jämfört med hur ytan efter gelcoaten kommer att bli. Att du inte har lust med det och det. Betyder i mina ögon att du kanske skall överväga ifall du överhuvud taget skall försöka göra något riktigt. För det finns inte så många genvägar för ett bra resultat. En av genvägarna har du genom att chatta med en massa andra båttokar och tar du inte till den informationen som du får av dessa, så lägg av. Det jag nu skriver är det sista i denna frågan. 1. Ta kontakt med någon butik som hållit på med båtfärger under ett antal år. 2. Fråga personalen, be och få broshyrer/manualer hur man gör. 3. Köp högklassiga penslar och rullar (mohair, är bra, men måste tvättas före brukande). 4. Försök inte hitta på egna lösningar utan följ broshyrens/manualens anvisningar. Tänk på att allt tar tid, ta den tiden det behövs så får du också ett bra resultat. Tack och hej för mig/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej nitro och tack för dina råd. jag läser och tar åt mig. jag skulle dock vilja ha några fler åsikter, eftersom åsikterna uppenbarligen går isär. nu har jag fått rådet att använda gelcoat av en kille på båtklubben, och du ger mig rådet att använda tvåkomponent. anledningen att jag skrev inlägget här är för att förhoppningsvis bli lite klokare. det jag nu saknar är åsikter från någon som har rollat gelcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har rollat gelcoat på akterspegeln och i motorbrunnen. Om man gillar att rubba ytan några varv sen går det väl bra, men jag kommer då aldrig mer göra det.. Frågade firman som sålde gelcoaten och fick till svar att det är nästan omöjligt att få en bra yta med roller när det gäller gelcoat. Det är min erfarenhet iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Det är en kille i klubben som lämnade in båten för gelkot sprutning det blev fan jävligt bra men det kostade nog en hel del . //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det här börjar ju arta sig! om ytan blir perfekt eller inte har inte världens största betydelse, det viktiga är att båten blir vit och att det blir hållbart. gelcoatskiktet blir(väl?) betydligt tjockare än lack, och därmed mindre känsligt för repor och småskador?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt. Det funkar inte att bara rolla - du måste stryka efter med en bra pensel också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst F.A

Fel fel fel en 2komp lack är mycket hårdare tätare hållbarare! Skall lacka om friborden på våran båt med AWL grip,man kan rulla och eftersläta med pensel ser mycket bra ut.Även International har ändrat på deras perfection så man kan lyckas med rulle, pensel, pensel måste alltid användas att eftersläta ytan med. Det bildas luft i färgen av rullen.Gelcoat är inget alt. tro mig Sök på awlgrip så får du se lite bilder...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm! Ska måla om kölsvinet och alla utvändiga stuvfack. Kom fram till att det mest hållbara är Topcoat (utspedd gelcoat med en vax- & styrenblandning). Vad de sade på plast-reparationen vara att endast denna variant går att MÅLA med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tjockleken på gelcoaten på en modern båt idag är mellan 0,6-1 mm tjock. Bara så du har detta att jämföra med... Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...