mb300c 0 Postad 28 September , 2015 Hej, Har just köpt en 630 HT med en Mercury 115 EFI (4-takt) som går bra, men jag vill byta till en större 4-takts Suzuki. Funderar på dessa två motorer: Suzuki DF140 - 186kg, 2044cm³, utväxling 2,59:1, aluminiumpropeller Suzuki DF150 - 215kg, 2867cm³, utväxling 2,50:1, rostfri stålpropeller Mitt mål är att kunna köra ca 25 knop med så låg ljudnivå som möjligt, är det då klokt att satsa på den större volymen för att orka en större propeller på lägre varv? Hur kan bensinförbrukning skilja mellan dessa motorer i ca 25 knop? Fördel 140 - lättare, billigare Fördel 150 - starkare, rostfri propeller, laddar dubbla batterier Tacksam för svar och idéer! /John Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 September , 2015 Köp den större!! Tyst blir det ju inte men med hjälp av i Osolering uthärdligt. Du kommer tycka att du inte pinar skiten ur motorn lika mkt. En polare har en 620. Han klämde i en sprillans 250 hp penta V6 bensin. Den går fint som fan. Han är ingen fartgalning och har aldrig vågat dra mer än max halvgas men tycker nästan det hade varit värt den ombyggnation som krävts för att klämma det V8 istället... av lite liknande skäl som du. dom som åkee i den båten är han och hans fru... Jad e inte motorbåtsnisse men tror mej ändå kunna ta ställning för den lite större motorn i ditt fall. flipper verkar ju vara en grymt stadig lite tung båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 29 September , 2015 Den större helt klart, varför det då. Jo som du redan är inne på, att kunna hålla bra marschfart med mindre gaspådrag och därmed tystare gång. Samt om du vill kunna stå på ordentligt när du känner för det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 29 September , 2015 DF150 helt klart. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Piscovery 1 Postad 29 September , 2015 Jag tycker också att du skall välja den större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mb300c 0 Postad 30 September , 2015 Det låter ju som vi tänker lika här, tack för kommentarerna. Har förstås googlat en del i frågan och det finns bl.a. de som skriver att 10hk ökning äts upp av extravikten på 29kg vilket iofs låter logiskt men då berör man inte vridet och det är där min osäkert finns - hur mycket vridet verkligen påverkar i en båt? Sedan har jag inte hittat diffen i vrid mellan motorerna heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 30 September , 2015 Extra vikten på ca 30kg gör varken från eller till. Kör själv med Suzuki och jag bytte från en annan mycket lättare 2T motor. Nu har jag betydligt mer ork och fart och om vi är två eller tre personer i båten gör en väldigt liten skilnad. Vridet gör allt på en båtmotor.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 30 September , 2015 Om jag inte minns fel från en tidigare tråd så har150hk balansaxlar, kan ev. ge en finare gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mb300c 0 Postad 1 Oktober , 2015 Nej, 30 kilo är ju inte mycket i sammanhanget - båten väger ju knappa 1000kg med batterier, bensin och annat... Ja, 150 ska ha mer avancerad balansering än 140, har läst om några enstaka som upplevt att 140:an ger vibrationer vid vissa varvtal så det kanske man slipper med den större. /John Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 1 Oktober , 2015 150hk alla gånger. Inte för de extra hk. Nästan en liter i extra motorvolym är väldigt mycket och ger en helt annan åkkomfort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mb300c 0 Postad 2 Oktober , 2015 Hittade lite intressant fakta, sen om den stämmer eller inte vet man ju inte... synd att ljuduppgiter saknas: "The DF150 makes about 159HP and the DF175 makes 178, but burns about 10-15% more fuel at cruise and 15-20% at WOT. The DF140 makes around 132HP. For example, on the Pioneer 197SF listed in my Sig; Three boats, all with t-tops. Rigged the same, same fuel and persons, propped correctly. DF140, 4100RPM 28MPH 6.70GPH 4.17MPG WOT 41MPH 11.3GPH DF150, 3800RPM 31MPH 5.75GPH 5.39MPG WOT 47MPH 11.8GPH DF175, 3800RPM 31MPH 6.90GPH 4.49MPG WOT 50MPH 13.8GPH All three have incredable mileage, but the DF150 is the best choice in my mind, even though it is slower on the top end than the DF175. I REALLY like fishing all day on 10-15 gallons. T2E" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 2 Oktober , 2015 Tål båten och plånboken 150 hk så hade jag valt det utan att tveka. 30 kg hade inte bekymrat mig. 140 hk är säkert en bra maskin och duger gott effektmässigt. Alltid positivt med en låg bränsleförbrukning, men normalt kanske det sista som man bryr sig om vid val av utombordare (om man inte kör extremt mycket). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser