Campion595 0 Postad 28 September , 2015 Hejsan. Vet att det finns tusen trådar kring detta men känner mig ändå osäker, första gången jag ska ge mig på detta :-) Motorn är sötvattenkyld och har ett vattenintag under båten. Så här tänkte jag göra: 1: Muff på drevet och under båten på vattenintaget (alt slangen till vattenintaget ner i en vattendunk) 2: Varmköra motorn ca 5 min 3: Byta olja och oljefilter + bränslefilter 4: Byta olja i drevet Så långt känns det ok tror jag?? Sen är det konserveringen med glykol jag är osäker på! Är det bara att köra igenom typ 15-20 liter glykolblandning 50/50 genom vattenintaget och fogga motorn när det är nån liter kvar? Eller måste jag tömma ur något vatten nånstans? Finns nåt vatten kvar i drevet eller rinner allt vatten ut av sig själv i nerfällt läge? Vad är det jag foggar motorn med, sett att dom använder nån sprayburk när jag kollat på youtube? Om jag vill ta bort drevet är det bara att lossa "trimkolvarna" och skruvarna och dra ut drevet? Tack på förhand, Hälsningar Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 28 September , 2015 (redigerade) Oljan blir absolut inte varm på fem minuter. Faktum är att den inte blir särskilt varm på 15-20 minuter heller högst 30-40 grader men det kan räcka för att kunna suga ur oljan utan att det ska ta hela dagen. Jag varmkör alltid med full last med båten i vattnet för att få upp oljan i 80-100 grader före oljebyte. Foggning oil kan du köpa på sprayburk i en båttillbehörsbutik. Eller så kan du antingen köra på tvåtaktssoppa sista minuten eller lossa tändstiften och hälla i en matsked olja i varje cylinder och sedan dra runt motorn ett par varv. Redigerad 28 September , 2015 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 28 September , 2015 Du har inte skrivit vilket drev du har. Gissar att du har Alpha. Innan du lossar drevet måste du lägga i växel framåt. Om du har oljebehållare till drevet i motorrummet ska du tömma drevet på olja innan det lossas. Det kan dessutom finnas en slang till en trycklogg som måste tas loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Campion595 0 Postad 28 September , 2015 Tack för svar. Drevet är Alpha one med oljebehållare i motorrummet. Ok så då tömmer jag drevet och fyller på olja när jag monterat tillbaka det i vår? Är det nån slang som oljan går i till drevet som måste tas bort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tanaris 0 Postad 12 Oktober , 2015 Tack för svar. Drevet är Alpha one med oljebehållare i motorrummet. Ok så då tömmer jag drevet och fyller på olja när jag monterat tillbaka det i vår? Är det nån slang som oljan går i till drevet som måste tas bort? Nej, det sitter en fast snabbkoppling på drevet, den lossnar automatiskt. I alla fall på gen2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 12 Oktober , 2015 Om du vill vara 100% säker vid konservering ska du tömma motorn på vatten innan du kör i glykolblandningen. Det finns avtappningskranar el. bara en vanlig bult som sitter på varje sida om blocket under limporna. Kommer det inget vatten ur dem så ligge det rostflagor eller nåt skit i vägen då får man peta lite med en smal skruvmejsel eller likn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 12 Oktober , 2015 Om du vill vara 100% säker vid konservering ska du tömma motorn på vatten innan du kör i glykolblandningen. Det finns avtappningskranar el. bara en vanlig bult som sitter på varje sida om blocket under limporna. Kommer det inget vatten ur dem så ligge det rostflagor eller nåt skit i vägen då får man peta lite med en smal skruvmejsel eller likn. Den är sötvattenkyld. Det står i första inlägget. Så det vore rent korkat att tömma motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 12 Oktober , 2015 Ja synnerligen korkat om det redan finns glykol i motorn och då behövs det knappast 15-20 liter glykolblandning. 20 liter räcker till en sjövattenkyld merc 350 med tomt block. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 Oktober , 2015 Jag säger kör ca 20 liter glykolblandning även om det kanske räcker med runt 10. Drevet dränerar sig självt i nerfällt läge. Köp en dunk med 2-T alkylat soppa som du kopplar in före soppafiltret/pumpen och låter motorn suga i sig några liter, det sista den gör innan avstängning. Den soppan är bättre för förgasaren under vintern. Dagens soppa innehåller etanol vilket binder vatten vilket inte är nyttigt för förgasaren då behöver du inte fogga om du inte vill. Jag brukar ta några sprut med oljekannan i förgasaren innan jag stänger av för vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 13 Oktober , 2015 På min sötvattenkylda tömmer jag värmeväxlaren på vatten innan jag kör glykol. Står rätt mkt vatten i den. Tips kan också vara att ta med någon deciliter av motorns interna glykol till en mack och be dem kolla fryspunkten. Alternativt ställa in någon deciliter i frysen och vrida på max. Så den blandningen inte fryser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antonw86 3 Postad 6 Oktober , 2018 Hej, Lyfter denna tråd igen. Jag skall montera av mitt alphaone-drev och funderar på om jag måste tömma det på olja innan jag monterar loss det? Jag har en merc 5.0 TKS med alpha one gen 2 med oljebehållare till drevet i motorrummet. Tack! Anton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser