LonelyBird 154 Postad 27 September , 2015 Väl medveten om att ämnet diskuterats i flera repriser upprepar jag dock frågeställningen. Som ägare till ett Orust-bygge (sjösatt 1990) har jag en båt med 14 st genomföringar under vattenlinjen!? För 5 år sen bytte jag en ventil/genomföring/vinkelstycke i avsikt att undersöka i vilket skick den var och kom till den slutsatsen att den gamla ventilen var i oklanderligt skick. Nu är den "nya" ventilen är den enda som jäklas med mig. Akseln som skall öppna kulan går runt utan att öppna ventilen och i alla fall måste jag byta den. De övriga 13 ventilerna fungerar perfekt men hur länge?. 25 år på nacken är kanske max om man vill känna sig trygg?. Vad anser ni vara en trygg gräns om man utgår från att varvet använt sig av kvalitetsprodukter?. Hur utföra en adekvat inspektion på dessa?. Det där med att testa med hammarslag känns lite osäkert då man inte vet om nästa slag skulle bryta den eller tidigare slag skadat den utan synliga skador... Har någon av er erfarenhet av Trudesign seacocks eller dess konkurrenter? http://www.trudesignplastics.com/marine/certifications/1-seacocks-and-through-hull-fittings Vilka konkurerande produkter finns och är någon överlägsen? Om jag byter samtliga genomföringar, skulle ni rekommendera typ Trudesign eller bronsventiler av god kvalitet? Vad skulle ni täta gängorna med på typ Trudesign? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 27 September , 2015 Hej Här finns en del att läsa om bordgenomföringar.http://www.vastkustkretsen.se/Teknik/Publikationer se: "Behöver vi vara rädda för våra genomföringar?" Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 September , 2015 Ska man ligga på topp så är det denna typ av kulventil man ska välja, obs! dräneringspluggen för kulan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 27 September , 2015 Jag tog bort detta missfoster idag. Köpte sedan epoxi och väv så att jag kan ta bort hålet också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 September , 2015 Bytte mina tre genomföringar för några år sedan. Till brons ( hoppas det var brons...) Men idag hade jag sökt rätt på komposit. Detta eftersom de börjar bli vanliga i Nya Zeeland och Australien, fina seglarnationer! En fråga bara, alltså... Fjorton genomföringar? Du övervägde inte att minska antalet? Jag bedömer livslängden på de genomföringar jag själv bytt i 5-6 båtar till över 20 år. De är nämligen ok fortfarande säger de två som köpte mina två resp båtar i vår klubb. Men OBS det förutsätter två saker; att jag motionerar dem varje gång när jag lämnar/kommer till båten. Och att jag lämnar dem halvöppna på vintern om jag inte ligger på land och blåst ur vattnet. Köpte en båt där förra ägaren hade bytt motorvattenintaget 5 år innan. Jag bytte i alla fall och det var nog smart för den var spräckt fast vredet kändes helt normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 27 September , 2015 Mina blake ventiler är 40 år gamla 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 September , 2015 Komposit är nog inte fel men jag har att tänka mig det, man har kanske sätt för mycket trasig plast. Brons känns lite overkill, det är nog bra men mässing duger bra. Det ska ju vara avzinkningsfri vilket är standard när det gäller rörmokeri för hus men tydligen inte alltid när det gäller båttillbehör. Det första man ska göra är att reducera antalet genomföringar det ger en radikal riskminskning. Skulle jag göra det ordentligt så skulle jag använda den typen av genomföring där man bultar en trekantig del på insidan och skruvar genomföranden från utsidan. Sen skruvas ventilen på en rörstos på den trekantiga. Ingen risk att det går runt när man dra och man kan ganska enkelt byta en dålig ventil i sjön. Metoden är vanlig i USA och man kan köpa tex Groco ganska billigt därifrån. Finns ju även den modellen Pentax visade ovan. Men jag satte vanliga mässing när jag bytte, det håller i 25 år och så länge har jag aldrig haft en båt. Sätter man de så att det är metallen som trycker mot skrovet och ingen "gummiupphängning" samt att man kapar genomföringarna så att det inte finns något mellanrum mellan ventil och mutter på insidan så håller det. Jag tog bort en ventil som måste ha varit 40 år, en sådan där hemsk skjutventil. Efter lite rengöring och smörjning var den som ny. Provtryckte även med ett ca 1,5 m rör- Snortätt. "the American Way": http://www.pbase.com/mainecruising/seacock_primer&page=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 15 November , 2015 Vad jag vet är *inte* rörmokeri-mässing-delar "för hus" som std avzinkningsfri. Inte de jag sett. Och varför skulle de vara det då det inte behövs? Skulle vilja påstå att problemet är att många tar vanliga mässingsdetaljer från en vanlig rörkrökare till båten. Sen ska man a l d r i g stoppa in mässingsdetaljer som inte är märkta med spec eller som du är h e l t säker på vad det är. I övrigt håller jag med om det är bättre lösning att bulta fast och använda en s.k seacock. Jag har postat om det här http://villafixaren.incedo.org/2015/10/sakra-bordgenomforingar-och-tatning.html Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 November , 2015 Mina genomförningar är 40 år gamla, och håller nog lite till, dessutom har jag lika gamla skjutventiler, som fortfarande funkar, dom får lite smörjning och motion vid inspektionen inför varje sjösättning. Jag skulle tro att de allra flesta genomförningar byts i onödan, och i vissa fall till sämre. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 15 November , 2015 Joro Kalle... Det håller jag med om. Men problemet är ju att veta status. Skrapar man lite på de i mässing och de inte ser korroderat ut är det bara att köra vidare med dem. *Inte* slå på dem för att testa hållfastheten som någon rackare föreslog... Men vissa båtar monteras faktiskt med sämre grejer. En teori som jag och flera andra delar har med kravet på ISO std att det bara behöver hålla i 5 år. Så varför ska tillverkarna stoppa i dyrare grejer som ingen ser och ingen vid köpet vill betala för. Sen beror det på vilket vatten man seglar/åker i. Det påverkar enormt! Söt eller riktigt salt vatten är stor skillnad på hur åtgånget materialet blir om det är fel grejer (läs ej avzinkad mässing). Egentligen är det tokigt att ge återkoppling med att "det går fint" till andra på forumet om den som säger det kör i en insjö och den som läser och följer rådet kör i mycket salt vatten. Samtidigt förstår man att många gärna byter om osäkerheten kryper på och grejerna sitter under vattenlinjen. Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser