Romulus 6 Postad 11 Maj , 2023 Vänta bara! Nu kommer sommarvärmen och fartvinden saknas. Lägg i o njut, visa upp pärlan o ta beslutet om ev försäljning senare. Nimbus 26 DC Epoca rules. //Romulus 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 12 Maj , 2023 Håller med Romulus, tänk att ha en så superfin båt och alla som vill kika och prata är väl ändå positivt bränsle att få efter allt slit👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 12 Maj , 2023 9 timmar sedan skrev kossor: Nej inte såld står i verkstaden nu för polering vaxning. Har packat om drevet i år, sedan lite översyn som vanligt. Men intresset börjar avta. I år infinner sig inte gnistan tyvärr, tänkte ett tag skita i att lägga i. Hade kund på båten men jag fipplade och funderade så kunden köpte en lika fast blå. Så nu är hon kvar en säsong till, vi får se..... Hörru! Vad är det där för snack. Polera upp pärlan och se till att få henne i vattnet så bjuder jag på en kall vid bryggan 🍻 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 24 Mars (redigerade) I höstas vid upptagning upptäcktes det vatten i oljan på drevet, något förvånande då jag packade om drevet i fjol vinter. Vid demontering såg man sönderskuren tätning runt tunna axeln, vid provtryckning läckte det naturligtvis. Hur detta gått till har jag ingen aning om då drevet var tätt i 2 dygn under tryck. Nåväl har idag packat om axlarna återigen, och det verkar hålla tätt även denna gång. Kontroll av axel och kugg innan montering Tejpning av axel för att skydda tätningarna när lagerhuset skjuts på Permatex innan montering tätar bra när det trycker ut vet man säkert det är tätt Slutligen ihopmonterat och det håller trycket 1,2 kg får tappa 1,5 hg inom 15 minuter med det trycket. Efter 5 timmar håller det fortfarande 1,2 kg och det är bra mycket bra Så nu är det bara hoppas det håller tätt denna säsong, annars tappar man ju självförtroendet på att få något tätt. Troligtvis har jag dragit in något under sommaren som skar sönder tätningarna mellan propparna. Redigerad 24 Mars av kossor 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 24 Mars 44 minuter sedan skrev kossor: Så nu är det bara hoppas det håller tätt denna säsong Först klickade jag på "Gilla" men klickade bort den eftersom någon kan uppfatta det så att jag gillade att det läckte... 😉 Tejpen på axeln var ett bra tips. "Gilla-knapp" på den. 👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 24 Mars 14 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Först klickade jag på "Gilla" men klickade bort den eftersom någon kan uppfatta det så att jag gillade att det läckte... 😉 Tejpen på axeln var ett bra tips. "Gilla-knapp" på den. 👍 😄👍 Tackar tackar ! Ja om du trär på lagerhuset över räfflingen är det ju risk skära sönder tätningarna. Man lär smörja de rackarna med för risken finns att tryckfjädrarna kan släppa och falla ur om man är ovarsam. Och då läcker det av bara tusan när den lägger sig mellan axel och tätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 25 Mars Kul att läsa att du fortfarande får jobba lite med henne😄 och framförallt att du inte sålt och köpt Husbil🥶 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 25 Mars För fem år sedan ungefär, upptäckte jag på våren 🙁 att det läckte i packboden mellan yttre och inre axeln. Där satt det en tunn lina, såg ut som taglingsgarn. Jag hade bokat sjösättning, som fick bokas om. Men det fixades ganska snabbt. I samma veva fann jag på Tradera eller om det var på Blocket, ett linskydd, den där koppformade grejen som inte längre finns att få tag på från V-P, men linskyddet sitter ju längst in och skyddar väl bara den inre packboxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser