Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
kossor

Då har man bytt båt då!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev CasperR:

Hmm, det kändes lite onödigt att starta nytt då kanske jag kan fråga här om ett par grejer jag undrat över. Det är inget särskilt viktigt men skulle vara roligt att veta:

 

-Vad är skillnaden mellan en vanlig och en exclusive epoca?

-Hur tolkar man skrovnumret / serienumret på de äldre Nimbusarna? Mitt nummer börjar med NIMSEE och så tror jag det slutar på tillverkningsåret, i mitt fall 89. Men vad står där emellan?

Hej !

Din båt är plastad och byggd i Småland, 1990 flyttade produktionen till Gotland, nimbus hade sedan tidigare ett snickeri där, och det var enklare att bygga dessa på plats. Tillverkningen av epocorna fortsatte på Gotland fram till 2006, då produktionen upphörde. Vid Nimbus konkurs något år senare skrotades alla formar som tillhör epocan, så inget finns bevarat. Däremot finns en hel del reservdelar. Från 1990 fick Epocan en tredje ankarbox du har två på din. I slutet av produktionen uppdaterades även köket.  Din fråga identiteten så ska du ha fyra siffror efter bokstäverna, de första två avser månaden de andra två avser året exempel NIMSEE 0489 betyder att din båt är tillverkad av Nimbus i april 1989.

Din andra fråga exclusive ja de modellerna var lite mer påkostade med rostfri rutram en tuffare inredning lite andra färger, finns en som heter rossa tex.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu pågår här polering av båten. Fick erbjudande om ett nytt polermedel att testa och utvärdera. Och oj vilket otroligt medel. På bilden ser man en tydlig gräns var jag slutat och hur långt jag hunnit. Förstorar man bilden lite ser man en tydlig rit lodrät. Jag har aldrig kört med ett sådant effektivt polermedel, ska bli kul se hur det blir när vaxet kommer på. Blev så otroligt blank så man får ta på sig svetshjälmen 😁 Vad jag förstår efter den info jag fått så finns detta ej på marknaden än.

 

DSC_0030.JPG

DSC_0032.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut! Blir nåt att pröva när det går att köpa. Vad använder du för vax? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev Mange249:

Ser riktigt bra ut! Blir nåt att pröva när det går att köpa. Vad använder du för vax? 

Kör 3 Ms plåtburk, i år kommer jag lägga det med maskin. Polermedlet finns att tillgå hos de jissel killen i Gbg Hedbergsindustrier, han har ju rätt bra grejer, samt ett stort kunnande. Jag är skitnöjd aldrig polerat med ett sådant effektivt medel. Båten fick ju en helt annan nyans, den är ju enormt blank tidigare och helt utan oxideringar, ja du vet ju det du har ju varit på besök. Men nu blev det så otroligt blankt efter poleringen. Till och med kompisen sa när vi drack kaffe att det var en annan yta. Nyansen på gelcoaten var lite gulnad tidigare trots polering och rejäl rengöring varje år, men nu återgick det nog till nyansen som var när den var ny, vit och fräsch. Har för året även införskaffat en rupes oscillerande maskin som fungerar otroligt bra, tänkte att detta hade med maskinen att göra, men handjagade lite och fick lika resultat.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev CasperR:

Hmm, det kändes lite onödigt att starta nytt då kanske jag kan fråga här om ett par grejer jag undrat över. Det är inget särskilt viktigt men skulle vara roligt att veta:

 

-Vad är skillnaden mellan en vanlig och en exclusive epoca?

-Hur tolkar man skrovnumret / serienumret på de äldre Nimbusarna? Mitt nummer börjar med NIMSEE och så tror jag det slutar på tillverkningsåret, i mitt fall 89. Men vad står där emellan?

Du är välkommen att ställa frågor i denna tråden, det är ett fritt forum, på det viset är det rätt trivsamt här. Fråga på du om du har funderingar, kan jag svara så kan jag annars får vi ta reda på hur det ska vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de grundliga svaren! Om jag tolkar mitt skrovnummer rätt, har jag båt nummer 8. Kul att veta det och lite speciellt att den är gjord i ett så tidigt skede av produktionen. Om det är bra eller dåligt kan ju debatteras... Mycket jag vill fixa på i alla fall :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev CasperR:

Tack för de grundliga svaren! Om jag tolkar mitt skrovnummer rätt, har jag båt nummer 8. Kul att veta det och lite speciellt att den är gjord i ett så tidigt skede av produktionen. Om det är bra eller dåligt kan ju debatteras... Mycket jag vill fixa på i alla fall :) 

Ok ja det finns alltid att göra på båtar, nya som äldre. Själv funderar vi på här om vi ska sätta ut våran till försäljning. Verkar som det är lite tryck efter välhållna båtar just nu. Få se om vi lägger ut på blocket. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev kossor:

Ok ja det finns alltid att göra på båtar, nya som äldre. Själv funderar vi på här om vi ska sätta ut våran till försäljning. Verkar som det är lite tryck efter välhållna båtar just nu. Få se om vi lägger ut på blocket. 😊

Ja, det är ont om Epocor i år. De flesta som lagts ut säljs ganska omgående har jag märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Ok ja det finns alltid att göra på båtar, nya som äldre. Själv funderar vi på här om vi ska sätta ut våran till försäljning. Verkar som det är lite tryck efter välhållna båtar just nu. Få se om vi lägger ut på blocket. 😊

Oj då!

Sälja den båten blir säkert en dålig affär med tanke på allt du gjort på den. Men jag vet ju att du nämnt försäljning tidigare. 
Önskar dig lycka till om du säljer. Kanske blir ett nytt, lika väldokumenterat, projekt sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev ChristerN:

Oj då!

Sälja den båten blir säkert en dålig affär med tanke på allt du gjort på den. Men jag vet ju att du nämnt försäljning tidigare. 
Önskar dig lycka till om du säljer. Kanske blir ett nytt, lika väldokumenterat, projekt sen?

Nja jag får nog igen de jag lagt ut i pengar men arbetstimmarna är ju ett nöje, och så lär man sig ju något nytt varje gång. Nästa om vi nu ska sälja, blir ingen renovering då blir det bara underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Ja, det är ont om Epocor i år. De flesta som lagts ut säljs ganska omgående har jag märkt.

Ja det verkar så det, och Epocan är ju en mycket snygg och modern båt, så de brukar vara lättsålda om de är underhållna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag tappat ur oljan i drevet, iår har vi kört 36 h motor mer blev det inte. Men jag kan inte förstå de som säger att drevoljan inte behöver bytas årligen när man ser hur oljan ser ut efter så få timmar. Denna klet ska sedan ligga runt axlar och i lager hela vintern och klibba fast. Spara inte in på oljebyten i drevet det blir i slutänden ingen besparing.

DSC_0119.thumb.JPG.3aaffafb2a0ed3effea5ea69d833a7be.JPG

Redigerad av kossor
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan denna säsong läggas till handlingarna. Båten torrsatt konserverad inpackad under tak. En sommar som def inte var sig lik  på något vis. Vi får hoppas att 2021 är mer normalt och att det mesta återgått till gängse rutiner.

Nåväl i fjol vid upptagning hade jag stora problem med att drevet hade varit utsatt för elektriska strömmar, var vit hinna på det mesta, detta la jag upp bilder på. Jag var då orolig att vi monterat något fel i båten så ström läckte från min båt. Nu när vi tog upp fanns inga fel alls, ingen tillstymmelse till läckage, då har vi ändå använt landström en hel del. Summa summarum kan jag bara konstatera att det måste varit elektriska problem i någon gästhamn eller en båtgranne i hamnen som orsakade skadorna i fjol.

 

Saknaden av Mälaren och dess hamnar har iår varit stor, vi valde att ligga hemma på siljan då säsongen var osäker i början av april.  Även fast båten legat hemma och vi haft tillgång till den varje dag så har vi nog aldrig åkt så lite båt. Juli här var ingen direkt hit med kyla regn och rusk så de fyra veckorna försvann i ett nafs. På något vis känns denna sommar förlorad pga rådande pandemi, och att vi valde ha båten hemma. Vi får nu se framåt mot nästa år med tidig sjösättning och ett fungerande samhälle, samt en varmare juli än i år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mms_img941181769.jpg.5ae7f8dc079fafc3582f8f7545df666d.jpg

 

Det jobbiga är den årstid vid står framför snö kyla och rusk tur Mg finns så man kan drömma sig bort från årstiden. Ju äldre jag blir desto mer avskyr jag vintern som aldrig tar slut. Tänk om sommaren kunde kännas lika lång.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev kossor:

har vi nog aldrig åkt så lite båt

För mig är det tvärtom. Har varit ute mycket mer i båten i år och satte nytt "pers" med 77 nätter i båten! Nu ska den snart upp och då börjar nästa fas i årstidernas gång, renovering- och fixar-fasen! Den är inte dum den heller - fast för mig är det väl ett sätt att drömma till kommande sommar!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kossor!

 

Tack för intressant läsning. Som ny ägare av en Epoca är det mycket uppskattat att du lagt upp bilder som praktiskt taget utgör en komplett sprängskiss på hela båten! 😄

 

Jag har två frågor. Även vår båt har en lite krokig pulpit (babord sida) som jag vill fixa. Eftersom du tidigare monterat av din så undrar jag om du vet hur man enklast når infästningen längst akterut? Kommer man åt den om man tar ut spisen eller måste man lossa hela pentrysektionen?

 

Min andra fråga rör lådorna/luckan till pentryt. Plasten är ju förfärligt klen och måste bytas ut, både i lådorna och skenorna. Har du möjlighet att lägga upp en bild på den lösning du och din kompis gjorde? Är du nöjd? 

 

Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Nimsee:

Hej Kossor!

 

Tack för intressant läsning. Som ny ägare av en Epoca är det mycket uppskattat att du lagt upp bilder som praktiskt taget utgör en komplett sprängskiss på hela båten! 😄

 

Jag har två frågor. Även vår båt har en lite krokig pulpit (babord sida) som jag vill fixa. Eftersom du tidigare monterat av din så undrar jag om du vet hur man enklast når infästningen längst akterut? Kommer man åt den om man tar ut spisen eller måste man lossa hela pentrysektionen?

 

Min andra fråga rör lådorna/luckan till pentryt. Plasten är ju förfärligt klen och måste bytas ut, både i lådorna och skenorna. Har du möjlighet att lägga upp en bild på den lösning du och din kompis gjorde? Är du nöjd? 

 

Tack igen!

Hallå grattis till en trevlig båt ! Berätta vad du har för motor du får gärna ladda upp lite bilder, men kanske i en egen tråd är väl bäst, kul kunna gå tillbaka till sina egna arbeten och det brukar bli en del man vill förbättra. Vore trevligt med en epoca tråd till eller också låter vi denna tråd bli en renoveringstråd för att inhämta kunskap ifrån, desto fler som frågar och åtgärdar desto trevligare, och alla har ju olika problem man vill lösa, och det bästa är väl tillsamans. Du kan läsa om min renovering i praktiskt båtägande kommer i tre nummer från december och framåt, så är planen iaf. Du måste nog ur med kylskåpet först, då kan du lossa spisen. Tänk på ta det försiktigt med kylen kompressorn är upphängd på sidan av skåpet, och drar du ut det för långt så går kopparledningarna av. Är lite meckigt men går, sen bort med spisen du kommer nu åt muttrarna på pulpiten underifrån, tror jag använde dubbla förlängare på spärrskaftet, är nog hylsa nr 15 om jag minns rätt. Sen har du mutter i ruffen och en i ankarboxen fram.

 

Köket gjorde kompisen micke åt mig i teak och nya lådor i björkfaner blev skitbra, oljade teaken lättare hålla efter då. Ja de plastlådorna är inte snygga och väldigt veka likaså skenorna. 

Ligger du på öst eller västkust? Du får gärna höra av dig om du har frågor eller något problem.

 

                                                  // Peter

 

mms_img289383097.jpg.f2cb337674de23395149c77cffa0522c.jpg

 

 

 

mms_img170124660.jpg.f07dd58aa58689ba4dd85efd022cd72a.jpg

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-13 vid 19:59 skrev kossor:

Har idag tappat ur oljan i drevet, iår har vi kört 36 h motor mer blev det inte. Men jag kan inte förstå de som säger att drevoljan inte behöver bytas årligen när man ser hur oljan ser ut efter så få timmar. Denna klet ska sedan ligga runt axlar och i lager hela vintern och klibba fast. Spara inte in på oljebyten i drevet det blir i slutänden ingen besparing.

DSC_0119.thumb.JPG.3aaffafb2a0ed3effea5ea69d833a7be.JPG

Är oljan svartbränd eller är det kameran som luras?
Hade ett DPE en gång där oljan såg ut sådär. Visade sig att det nyrenoverade drevet var slarvigt/okunnigt monterat så det fick bli ännu en renovering.

Bara frågar, ifall du skulle ha nåt obehagligt på gång🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Är oljan svartbränd eller är det kameran som luras?
Hade ett DPE en gång där oljan såg ut sådär. Visade sig att det nyrenoverade drevet var slarvigt/okunnigt monterat så det fick bli ännu en renovering.

Bara frågar, ifall du skulle ha nåt obehagligt på gång🤔

Oljan ser så ut efter en säsong, därav skall man byta och inte slarva. Drevet är riktigt renoverat kan jag tillägga. Oljan blir skitig av att den slits mellan kuggarna, är ju bara 2,6 l i det och det förflyttar en båt på 3,5 ton på 10 sec upp ur vattnet när kompressorn slår till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.... vill nog inte riktigt hålla med. Om den blir så svart efter 36 timmars körning skulle jag nog kolla lite.

Det DPE-drev jag hade satt på en planande båt som vägde 4 T och drevs av en Penta 42:a. Oljan såg inte ut så där efter den "riktiga" renoveringen kan jag säga. Det var något med nån shimsning där inne som kräver både kunnande och noggranhet. Det var inte tillräckligt väl gjort första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Hallå grattis till en trevlig båt ! Berätta vad du har för motor du får gärna ladda upp lite bilder, men kanske i en egen tråd är väl bäst, kul kunna gå tillbaka till sina egna arbeten och det brukar bli en del man vill förbättra. Vore trevligt med en epoca tråd till eller också låter vi denna tråd bli en renoveringstråd för att inhämta kunskap ifrån, desto fler som frågar och åtgärdar desto trevligare, och alla har ju olika problem man vill lösa, och det bästa är väl tillsamans. Du kan läsa om min renovering i praktiskt båtägande kommer i tre nummer från december och framåt, så är planen iaf. Du måste nog ur med kylskåpet först, då kan du lossa spisen. Tänk på ta det försiktigt med kylen kompressorn är upphängd på sidan av skåpet, och drar du ut det för långt så går kopparledningarna av. Är lite meckigt men går, sen bort med spisen du kommer nu åt muttrarna på pulpiten underifrån, tror jag använde dubbla förlängare på spärrskaftet, är nog hylsa nr 15 om jag minns rätt. Sen har du mutter i ruffen och en i ankarboxen fram.

 

Köket gjorde kompisen micke åt mig i teak och nya lådor i björkfaner blev skitbra, oljade teaken lättare hålla efter då. Ja de plastlådorna är inte snygga och väldigt veka likaså skenorna. 

Ligger du på öst eller västkust? Du får gärna höra av dig om du har frågor eller något problem.

 

                                                  // Peter

 

mms_img289383097.jpg.f2cb337674de23395149c77cffa0522c.jpg

 

 

 

mms_img170124660.jpg.f07dd58aa58689ba4dd85efd022cd72a.jpg

 

Vi ligger i Östersjön, Dalarö närmare bestämt. Det är en 89a med en VP 5.0 GXi-G och SX-drev. Hyggligt uppdaterad men behöver lite omvårdnad. En hel del gelcoatsprickor, gamla lagningar som gjorts med fel nyans, batteribanken behöver saneras mm. Sedan ska jag in med vv-beredare och ankarspel. Idag sitter det (iofs rätt uppfinningsrik lösning) ett ankarsläpp. Från förarplats går ett fjäderbelastat snöre till en skothake, som man fäster i ankarkättingen. När man drar i snöret öppnar sig haken och vipps åker ankaret i. Finurligt men vore skönt med ett riktigt ankarspel.F4D91296-63CB-4290-AC16-37D037D36AC5.thumb.jpeg.a7b45968b9ae9aa7484df8f45a71e24b.jpeg
 

Tack för tipset med pulpiten! Kylen är utbytt så kompressorn sitter bak på kylen, så det ska nog inte vara några större problem att lyfta ur. 
 

Lådorna mm blev ju kanonfina! Precis så jag vill göra. Monterade du självdragande skenor? Hur har de klarat sjölivet, antydan till rost?
 

Bra idé om att lägga upp lite bilder i ny tråd. Ska bara sortera lite bland bilderna så lägger jag upp lite allt eftersom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Nja.... vill nog inte riktigt hålla med. Om den blir så svart efter 36 timmars körning skulle jag nog kolla lite.

Det DPE-drev jag hade satt på en planande båt som vägde 4 T och drevs av en Penta 42:a. Oljan såg inte ut så där efter den "riktiga" renoveringen kan jag säga. Det var något med nån shimsning där inne som kräver både kunnande och noggranhet. Det var inte tillräckligt väl gjort första gången.

Jag kan garantera dig att så är fallet, jag har gjort detta själv tillsammans med en kompis som renoverat drev i 40 år, så det behöver ej ifrågasättas, såg lika ut i mina andra drev med som jag tidigare haft. Sen är nog bilden lite missvisande skulle jag tro, men oljan ska bli skitig och mörk. Ta du och titta i ett DPG drev som sitter i kad 300, den oljan är lika svart som diesel olja. Kan ju inte vara fel de tiotal drev jag bytt olja på iår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Nimsee:

Vi ligger i Östersjön, Dalarö närmare bestämt. Det är en 89a med en VP 5.0 GXi-G och SX-drev. Hyggligt uppdaterad men behöver lite omvårdnad. En hel del gelcoatsprickor, gamla lagningar som gjorts med fel nyans, batteribanken behöver saneras mm. Sedan ska jag in med vv-beredare och ankarspel. Idag sitter det (iofs rätt uppfinningsrik lösning) ett ankarsläpp. Från förarplats går ett fjäderbelastat snöre till en skothake, som man fäster i ankarkättingen. När man drar i snöret öppnar sig haken och vipps åker ankaret i. Finurligt men vore skönt med ett riktigt ankarspel.F4D91296-63CB-4290-AC16-37D037D36AC5.thumb.jpeg.a7b45968b9ae9aa7484df8f45a71e24b.jpeg
 

Tack för tipset med pulpiten! Kylen är utbytt så kompressorn sitter bak på kylen, så det ska nog inte vara några större problem att lyfta ur. 
 

Lådorna mm blev ju kanonfina! Precis så jag vill göra. Monterade du självdragande skenor? Hur har de klarat sjölivet, antydan till rost?
 

Bra idé om att lägga upp lite bilder i ny tråd. Ska bara sortera lite bland bilderna så lägger jag upp lite allt eftersom. 

Kompressorn får inte plats inne bakom kylen så den är upphängd på sidan av kylskåpet, vid leverans är de skruvade bakpå kylen, men det är så grunt in mot skrovsidan så man blir tvungen, ta löst den och hänga upp på skruvar vid sidan av.

Skenorna självdragande men det räcker inte, så vi har gjort låsklackar till lådorna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev kossor:

Jag kan garantera dig att så är fallet, jag har gjort detta själv tillsammans med en kompis som renoverat drev i 40 år, så det behöver ej ifrågasättas, såg lika ut i mina andra drev med som jag tidigare haft. Sen är nog bilden lite missvisande skulle jag tro, men oljan ska bli skitig och mörk. Ta du och titta i ett DPG drev som sitter i kad 300, den oljan är lika svart som diesel olja. Kan ju inte vara fel de tiotal drev jag bytt olja på iår.

Ja då hoppas vi att bilden är missvisande då olja i ett växelhus där någon förbränning inte är i närheten inte ska se svartbränd ut.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Ja då hoppas vi att bilden är missvisande då olja i ett växelhus där någon förbränning inte är i närheten inte ska se svartbränd ut.🙂

Jag är lugn finns ingen svart bränd olja i det drevet. Däremot gott om emulsion som skapas när dreven roterar mot varandra. Ser lika ut i mina vinkel växlar på traktorer och övriga maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint, då kan vi se våren an med tillförsikt😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har man läst ett trevligt reportage om en "pånyttfödd Nimbus Epoca" i senaste numret av Praktiskt Båtägande (nr 12/2020). Undrar om det är samma båt som denna tråd handlar om.....😀

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-27 vid 01:03 skrev kossor:

Jag är lugn finns ingen svart bränd olja i det drevet. Däremot gott om emulsion som skapas när dreven roterar mot varandra. Ser lika ut i mina vinkel växlar på traktorer och övriga maskiner.

Vad kör du med för olja nyfiket frågat?

 

Tömde mitt drev idag, dock ett Bravo, hade lite mörkare färg än den nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kane:

Ja, nu har man läst ett trevligt reportage om en "pånyttfödd Nimbus Epoca" i senaste numret av Praktiskt Båtägande (nr 12/2020). Undrar om det är samma båt som denna tråd handlar om.....😀

Ja det var den första tanke som slog mig också, när jag bläddrade i PB redan ute vid brevlådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...