Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
kossor

Då har man bytt båt då!

Rekommendera Poster

2019-05-02 vid 22:53 skrev kossor:

Skulle jag gärna göra som ett vinterprojekt, men på sommaren njae…….🤣

Aha, så vilken vinter tar vi? 😃 Nu har jag snart fått gjort allt som behövs dock utan att lyfta dem. Men hade varit gott att ha ur dem och få dem målade lite, alltid underbart att ha nymålade maskiner!=)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Cirkulationspumpen mådde inte riktigt bra, rejält med glapp då remmen till drivningen demonterades. Pressades isär och inuti såg det inte vackert ut. Blästring målning och ihopmontering med nya delar. Följde instruktionsboken till punkt och pricka, tätningen och ihoppressning är lite lurigt. Nåväl återmonterad på motor, fast jag tycker att den går väldigt tungt att vrida runt, kollat sammansättningen flera gånger och monteringen gått klanderfritt och efter konstens alla möjligheter, så då ska den väl gå tungt när den är nymonterad. Jobb som nu återstår innan montering av motor i båt är att högtryckstvätta samt avfetta hela motorn innan sprutmålning. Tidigare målningar mindre lyckade, nu blir det blandning av färg och sprutpiststol. 

DSC_0115.JPG

 

DSC_0119.thumb.JPG.41690d83697168abb6e74be4ee6e53b1.JPG

 

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorn nu tvättad och förberedd för lackering, högtryckstvätten tog det mesta av färgen med 110 gradigt vatten släppte det utan problem. Den färg som sitter kvar nu sitter som berget. I morgon blir det zink grund på de färgfria ytorna, sedan grönfärg. Förhoppningsvis bör allt vara klart till nästa helg och nästkommande vecka åker den i båten, sjö tarmen börjar suga nu, och skulle vara trevligt om allt går i lås iår nu så det bara är tvätt och polering kvar till första veckan i juni, sedan i plurret.

DSC_0120.thumb.JPG.268d900d1e276f67483bf1dc92378a6b.JPG

 

DSC_0121.thumb.JPG.7d0a13049b13c28d410596183ed4cfef.JPG

 

DSC_0122.JPG.d887073f13f942e6830116c22ce19ada.JPG

 

DSC_0123.JPG.baa41cf278eb79e41256446033184f86.JPG

 

DSC_0124.JPG.68bc35a449e09c84ed48f4abb320b748.JPG

 

DSC_0125.JPG.b533c1ba1fc466fbf0db8fd797b90140.JPG

 

 

 

 

DSC_0126.JPG.959efe3759428be8cd0ef5c67db9caf9.JPG

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny grundad jabba 😲 Oljetryckslangarna var så pass dåliga så de avmonterades och ska göra nya. Likaså togs allt kablage bort innan grundning, är inget fint med grönmålade slangar och kablar.

DSC_0129.JPG.102749a849615d9f40355c135fca1361.JPG

 

DSC_0130.JPG.7b0a7285a8979625edcde408f944024a.JPG

 

DSC_0131.JPG.7fb6a233e453c9bedd8a0885293af76c.JPG

 

DSC_0127.JPG.c1239d2de7090f693678625a0b4e71da.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte måla slangar och kablar. Är så mycket skit i färgen och knappast snällt mot gummi. Förvisso skyddar du slangar mm. mot yttre påverkan.

Smaken är som baken, föredrar nya slangar och kablars färger.

Bra jobbat herr MUU!!!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-12 vid 18:29 skrev kossor:

Motorn nu tvättad och förberedd för lackering, högtryckstvätten tog det mesta av färgen med 110 gradigt vatten släppte det utan problem. Den färg som sitter kvar nu sitter som berget. I morgon blir det zink grund på de färgfria ytorna, sedan grönfärg. Förhoppningsvis bör allt vara klart till nästa helg och nästkommande vecka åker den i båten, sjö tarmen börjar suga nu, och skulle vara trevligt om allt går i lås iår nu så det bara är tvätt och polering kvar till första veckan i juni, sedan i plurret.

DSC_0120.thumb.JPG.268d900d1e276f67483bf1dc92378a6b.JPG

 

Var inte motorn nylackad förra året?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röd maskin, har du byggt bensinare av staketmotorn?;)

 

Rätt att byta slangarna nu också när du ändå är igång. Snart är den renoverad på riktigt!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Kane:

Var inte motorn nylackad förra året?

Jo typ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte lacken bättre alltså?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Kane:

Håller inte lacken bättre alltså?

Finns kanske delade meningar om vad som är bra bättre bäst.😊

Själv är bäste dräng, så har det alltid varit.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎05‎-‎02 vid 22:53 skrev kossor:

Skulle jag gärna göra som ett vinterprojekt, men på sommaren njae…….🤣

Inga fasta priser, löpande räkning!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2019‎-‎05‎-‎12 vid 10:30 skrev kossor:

Cirkulationspumpen mådde inte riktigt bra, rejält med glapp då remmen till drivningen demonterades. Pressades isär och inuti såg det inte vackert ut. Blästring målning och ihopmontering med nya delar. Följde instruktionsboken till punkt och pricka, tätningen och ihoppressning är lite lurigt. Nåväl återmonterad på motor, fast jag tycker att den går väldigt tungt att vrida runt, kollat sammansättningen flera gånger och monteringen gått klanderfritt och efter konstens alla möjligheter, så då ska den väl gå tungt när den är nymonterad. Jobb som nu återstår innan montering av motor i båt är att högtryckstvätta samt avfetta hela motorn innan sprutmålning. Tidigare målningar mindre lyckade, nu blir det blandning av färg och sprutpiststol. 

DSC_0115.JPG

 

DSC_0119.thumb.JPG.41690d83697168abb6e74be4ee6e53b1.JPG

 

 

Lyckan är att ha en bra verkstadspress, och en passande bromsskiva!;)

Två lager "pentagrönt" och du har höjt det ekonomiska värdet med 350%.

Det är väl så som på vissa bilar att lagret i pumpen är vattensmort? i så fall går det tungt om det är torrt. Nä, jag vet inte någon annat om vattenpumpar eftersom jag håller mig till gamla luftkylda VW....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev kossor:

Finns kanske delade meningar om vad som är bra bättre bäst.😊

Själv är bäste dräng, så har det alltid varit.

Men något fel måste det väl blivit om man behöver lackera om efter 1 år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Lyckan är att ha en bra verkstadspress, och en passande bromsskiva!;)

Två lager "pentagrönt" och du har höjt det ekonomiska värdet med 350%.

Det är väl så som på vissa bilar att lagret i pumpen är vattensmort? i så fall går det tungt om det är torrt. Nä, jag vet inte någon annat om vattenpumpar eftersom jag håller mig till gamla luftkylda VW....

Och de underbara boxermotorerna är bra mycket lättare att hålla på med jämfört med en trilskande trång båt. Tänk vad snabbt man plockar ur en motor på en bubbla 15 minuter sen är de klart 😉, bubblorna är mina favvissar , önska jag hade en 1303 s från 73-74 som sommarbil.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev kossor:

Och de underbara boxermotorerna är bra mycket lättare att hålla på med jämfört med en trilskande trång båt. Tänk vad snabbt man plockar ur en motor på en bubbla 15 minuter sen är de klart 😉, bubblorna är mina favvissar , önska jag hade en 1303 s från 73-74 som sommarbil.

Detta är ju "din" tråd, så jag utsvävar litet.

"Tjockbubblorna", 1202 och 1303 stiger i pris. För några år sedan kunde man köpa en fungerande besiktigad bil med visst renoveringsbehov för 20-25.000, idag närmare 40-50.000 och mer för fina exemplar. Cabbar, ghior och split-bussar skall vi bara inte prata om, genomrostiga vrak säljes för fantasisummor. Även den senare bay-bussarna stiger i pris. Liksom buggys och VW-baserade kit cars. Då man inte får eller fick bygga sådana hur som helst i Tyskland, Belgien och Holland kommer det folk därifrån och köper upp objekten här.

 

1303 cab, 155.000kr.

Tidig "tjockbubbla" med den plana vindrutan och 1300 motorn, en 1302 -72, 39.000kr.

 

 

Jag kan nog plocka ut en VW-motor på 10 minuter, om jag är förberedd med garagedomkraft och en MC-lyft och 17mm spärrnyckel...

 

I Fjällbacka såg jag en gång, för många år sedan, en liten flatbottnad vattenskidbåt som hade ett välbekant motorljud...

En typ 2 transportmotor kopplad till en Hamilton vattenjet (tror jag det var) var drivkällan...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Detta är ju "din" tråd, så jag utsvävar litet.

"Tjockbubblorna", 1202 och 1303 stiger i pris. För några år sedan kunde man köpa en fungerande besiktigad bil med visst renoveringsbehov för 20-25.000, idag närmare 40-50.000 och mer för fina exemplar. Cabbar, ghior och split-bussar skall vi bara inte prata om, genomrostiga vrak säljes för fantasisummor. Även den senare bay-bussarna stiger i pris. Liksom buggys och VW-baserade kit cars. Då man inte får eller fick bygga sådana hur som helst i Tyskland, Belgien och Holland kommer det folk därifrån och köper upp objekten här.

 

1303 cab, 155.000kr.

Tidig "tjockbubbla" med den plana vindrutan och 1300 motorn, en 1302 -72, 39.000kr.

 

 

Jag kan nog plocka ut en VW-motor på 10 minuter, om jag är förberedd med garagedomkraft och en MC-lyft och 17mm spärrnyckel...

 

I Fjällbacka såg jag en gång, för många år sedan, en liten flatbottnad vattenskidbåt som hade ett välbekant motorljud...

En typ 2 transportmotor kopplad till en Hamilton vattenjet (tror jag det var) var drivkällan...

Ja dessa bubblor är något jag gillar, haft en del bubblor och saknar ljudet enormt. Få se nu när jag går i pension om tid finnes över att åter införskaffa en aktersmälla 😉😃

  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1,5 l vp grön och 4dl thinner senare 🤣

 

Nu återstår all montering av slangar elkablage värmeväxlare kompressor och allt annat lull lull, Förhoppningsvis i båt i nästa vecka sen återstår ett par monteringskvällar för att få alla grejer på sin plats. Kjelle kommer mån nästa vecka och syr ihop högtalar hålen i tofterna, sen är det bara puts tvätt och iordningställande för sjön. Glömde ju kontroll start av motor innan allt annat. Man får ju nu innerligt hoppas att alla utbytta grejer kommit på rätt plats och håller tätt samt naturligtvis fungerar.

DSC_0137.JPG.16008d017cb518440bba2fbaf9a2d240.JPG

 

DSC_0135.JPG.0c70e287c782087a264d40fff08d07d9.JPG

 

DSC_0136.JPG.1ad996d24bca3e6932611ed8258a1b00.JPG

 

DSC_0138.JPG.cee2d6e279ca50fec1f48b39d5ee030a.JPG

Redigerad av kossor
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-12 vid 20:48 skrev Volvo_Penta:

Ditt dygn verkar ha mer än 24 timmar... 🙂

Håller med. Vad du hinner!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grön o fin, Bra jobbat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika snyggt som vanligt!! 😃

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg till när du startat Marian, för då tänker jag iaf lämna i min båt hos dig !!=)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev danzo:

Säg till när du startat Marian, för då tänker jag iaf lämna i min båt hos dig !!=)

Tanken är nog att ta åt sig lite renoveringar vintertid längre fram, då främst drev, och Kjell tar åt sig plastskador. Finns ju många båtar som behöver lite omvårdnad. Men det blir först som kossorna flyttat från gården under nästa år, då kommer jag ha hur mycket tid som helst för vinterhobbys.😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev kossor:

Tanken är nog att ta åt sig lite renoveringar vintertid längre fram, då främst drev, och Kjell tar åt sig plastskador. Finns ju många båtar som behöver lite omvårdnad. Men det blir först som kossorna flyttat från gården under nästa år, då kommer jag ha hur mycket tid som helst för vinterhobbys.😊

Med tanke på att marinan jag har båten på tar 750kr/h för att laga plastskador, så skall ni nog kunna få saker och ting att gå runt!=) Bårda drevn ompackade och fixade i år, gick på 21'. Så säg till när ni är igång för jag tar gärna några som kanske kan göra saker bättre och kanske lite vettigare i pris också!=)

så platsskadorna i år gick på 11500kr för att den gick emot räddningsstegen när stormen drog in på hösten, underbart är det!=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev danzo:

Med tanke på att marinan jag har båten på tar 750kr/h för att laga plastskador, så skall ni nog kunna få saker och ting att gå runt!=) Bårda drevn ompackade och fixade i år, gick på 21'. Så säg till när ni är igång för jag tar gärna några som kanske kan göra saker bättre och kanske lite vettigare i pris också!=)

så platsskadorna i år gick på 11500kr för att den gick emot räddningsstegen när stormen drog in på hösten, underbart är det!=)

 

Just plastarbeten är ju så att materialet är relativt billigt, men ska det bli bra så är det tiden som kostar, och tid det går det åt vid gelcoat skador för man vill ju ha det snyggt och att skadan ej syns.

Har sett hur noggrann Kjell är och det han gör syns nästan aldrig svårigheten är ju vid färgade skrov att kunna bryta färgen till den bakomliggande, däri ligger en stor kunskap.

Ja ja tycker synd om de som har två motorer dubbel kostnad av allt, därav har jag personligen alltid valt bort båtar med tvillingmontage.😲

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-16 vid 15:55 skrev kossor:

Just plastarbeten är ju så att materialet är relativt billigt, men ska det bli bra så är det tiden som kostar, och tid det går det åt vid gelcoat skador för man vill ju ha det snyggt och att skadan ej syns.

Har sett hur noggrann Kjell är och det han gör syns nästan aldrig svårigheten är ju vid färgade skrov att kunna bryta färgen till den bakomliggande, däri ligger en stor kunskap.

Ja ja tycker synd om de som har två motorer dubbel kostnad av allt, därav har jag personligen alltid valt bort båtar med tvillingmontage.😲

 

Hade gärna gjort det också=) men blir så trångt då i båten om man skall hålla sig till en, dock så kan man ju nu få nyare med en motor upp till ganska storstorlek!=)

Men man klarar sig egentligen ganska bra kostnadsvis om man gör det själv, så det blir det nästa år. Är så fruktansvärt trötta på de jag har att göra med just nu så jag håller på att kräkas!

Inte en faktura som stämt och de bara lägger på timmar på fakturorna utan att ens prata med en som kund!

Så jävla tröttsamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev danzo:

 

Hade gärna gjort det också=) men blir så trångt då i båten om man skall hålla sig till en, dock så kan man ju nu få nyare med en motor upp till ganska storstorlek!=)

Men man klarar sig egentligen ganska bra kostnadsvis om man gör det själv, så det blir det nästa år. Är så fruktansvärt trötta på de jag har att göra med just nu så jag håller på att kräkas!

Inte en faktura som stämt och de bara lägger på timmar på fakturorna utan att ens prata med en som kund!

Så jävla tröttsamt!

Känner igen just den problematiken med faktura och vad som gjorts om det gjorts.

Få se du hade en balista eller hur? Mycket fin båt, tror de fanns några i slutet av produktionen som hade singelmontage tror de satt D6 i dem.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Känner igen just den problematiken med faktura och vad som gjorts om det gjorts.

Få se du hade en balista eller hur? Mycket fin båt, tror de fanns några i slutet av produktionen som hade singelmontage tror de satt D6 i dem.

Det stämmer Kossor, fanns singelmontage i slutet där 😃 det är ju gott med två, men som sagt, de blir mycket stålar=) de med singel montage har jag nog bara sett på blocket engång faktiskt, mycket ovanliga. Men hade ju varit skönt om man någon gång kunde fått köpt en båt som någon har lagt krutet på motorerna och dreven så skiten funkar. Men nu har jag snart bytt allt som man kan byta och bör byta och fixa efter ett tag, så nu borde jag snart ha lite medvind! 😃

Men börjar bli lite sugen på axlar och båt med mindre kapell 😃 men allt är så jävla dyrt bara!=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev danzo:

Det stämmer Kossor, fanns singelmontage i slutet där 😃 det är ju gott med två, men som sagt, de blir mycket stålar=) de med singel montage har jag nog bara sett på blocket engång faktiskt, mycket ovanliga. Men hade ju varit skönt om man någon gång kunde fått köpt en båt som någon har lagt krutet på motorerna och dreven så skiten funkar. Men nu har jag snart bytt allt som man kan byta och bör byta och fixa efter ett tag, så nu borde jag snart ha lite medvind! 😃

Men börjar bli lite sugen på axlar och båt med mindre kapell 😃 men allt är så jävla dyrt bara!=)

Finns ett ordspråk gå inte över än efter vatten 😉 Rätt skötta drev och underhållna så är det inte mycket problem med dem. Men det är så med allt ska det fungera över tid så lär allt underhållas, t.om backslag. Har själv kollat på axlar någon gång men jag gillar drev för mycket, du får ut bättre effekt på drevet. När du kommit runt och det stannar vid underhåll känns det nog bättre. Har ibland tänkt på att skaffa utombordare istället för inu. Men utombordarna har blivit så invecklade och klumpigt stora de med, så de blir nog inu för min del även framförledes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...