kossor 938 Postad 10 September , 2018 48 minuter sedan skrev Mange249: Mycket kraft i ett ankarspel:( Inga roliga bilder att se efter allt ditt slit. Får hoppas att försäkringsbolaget hjälper till. Utöver detta verkar du ju ha fått ordning på allt, så det är synd att mållinjen flyttas så fort du kommer nära... Jag hoppas att du orka ladda om en sista gång och tar dig igenom detta. Det är en väldigt fin båt och det spelar ingen rolll från vilken vinkel du tittar på en husbil, det blir inte samma sak som en riktigt fin båt:) Ja de va en jädra smäll, gjorde ont i en då det knastrade, hade ja inte hunnit bryta strömmen hade nog skadorna blivit mer omfattande. Typiskt man hade hunnit bytt lina samt linhjul, hade det gamla suttit kvar så hade det bara slirat. Kontaktorerna på Engbo spelen försvann runt 2004, och de styrs nu av elektronikbox, något som kommer monteras i vinter, oavsett så är ju kontaktorn bytt nu men en lika incident kan ju ske igen även fast kontaktorn är ny nu. Haft kontakt med svedea idag och de löser nog detta på ett bra sätt låter det som, återkommer i ärendet. 😎 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 September , 2018 1 timme sedan skrev pseudonym: Lycka till med husbilslivet! Där slipper du iallafall ankra. Ja du de vet man ju kanske inte om man slipper🙄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 10 September , 2018 som jag fattar det då så var detta 2a gången det löpte amok då, har för mig att du skrev i våras om det och bytte ut något eller är det samma tillfälle? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 September , 2018 41 minuter sedan skrev kossor: Ja du de vet man ju kanske inte om man slipper🙄 Ja behöver du ankra med husbil är du riktigt illa ute. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 10 September , 2018 Förstår att du är helt less nu men tänk på att du med husbil måste hålla dig till vägar eller precis i närheten av vägar. Och inget kluckande när du vaknar på morgonen. Du får heller inte upplevelsen av en enastående utsikt med vatten, fåglar och allt som ingår i den där totala frihetskänslan i att vara på sjön. Istället får du en husvagnsparkering med asfalt, grannar en halvmeter bort och du har långt till möjligheten för morgondopp. Nä, den resan ligger långt från min dröm! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 September , 2018 1 timme sedan skrev Nim26: som jag fattar det då så var detta 2a gången det löpte amok då, har för mig att du skrev i våras om det och bytte ut något eller är det samma tillfälle? Ja det är samma tillfälle, tog ju upp damen igår och besiktade skadorna, såg ju inne från stuven att topcoaten spruckit runt infästningarna men det höll tätt. Efter upptagning så såg det ju lika ut på utsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 September , 2018 47 minuter sedan skrev ChristerN: Förstår att du är helt less nu men tänk på att du med husbil måste hålla dig till vägar eller precis i närheten av vägar. Och inget kluckande när du vaknar på morgonen. Du får heller inte upplevelsen av en enastående utsikt med vatten, fåglar och allt som ingår i den där totala frihetskänslan i att vara på sjön. Istället får du en husvagnsparkering med asfalt, grannar en halvmeter bort och du har långt till möjligheten för morgondopp. Nä, den resan ligger långt från min dröm! Ja chrille gu har helt rätt, dessa två alldeles underbara veckor som det brukar vara det underbara vädret och man vaknar till kav lugnt hav, solen värmer så där underbart, finns inget som går upp mot det, och i år som det varit precis så i 10 veckor underbart. Det är synd säsongen är lite kort bara, tycker man bara hinner i med pråmen sen vips står man där och plockar ur. Sen har väl detta vi gjort med båten under ett par år frestat på tålamodet en smula. Båt på ena eller andra viset kommer jag nog ha hela livet, men lite för mycket bundet kapital till lite för kort säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 10 September , 2018 15 minuter sedan skrev kossor: Ja chrille gu har helt rätt, dessa två alldeles underbara veckor som det brukar vara det underbara vädret och man vaknar till kav lugnt hav, solen värmer så där underbart, finns inget som går upp mot det, och i år som det varit precis så i 10 veckor underbart. Det är synd säsongen är lite kort bara, tycker man bara hinner i med pråmen sen vips står man där och plockar ur. Sen har väl detta vi gjort med båten under ett par år frestat på tålamodet en smula. Båt på ena eller andra viset kommer jag nog ha hela livet, men lite för mycket bundet kapital till lite för kort säsong. Dessa mornar vill du inte byta ut mot alla husbilar i världen 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 September , 2018 2 timmar sedan skrev Nim26: Dessa mornar vill du inte byta ut mot alla husbilar i världen Ja de är ju så….. 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 10 September , 2018 14 minuter sedan skrev kossor: Ja de är ju så….. 😉 och när det inte är det ja då har vi inte tagit några kort så dom finns inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 September , 2018 Många av de som numera har just husbilar har ofta tidigare haft båt och de parkerar gärna i eller runt båthamnar för att få närheten till vattnet. Ett + är ju då att hamnen blir mer övervakad av folk som rör sig där under sena kvällar och nätter, därmed inte sagt att stölder och inbrott behöver bli färre men kanske heller inte fler. Jag ser det iallafall som positivt att det blir mer liv och rörelse i hamnarna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 September , 2018 5 minuter sedan skrev pseudonym: Många av de som numera har just husbilar har ofta tidigare haft båt och de parkerar gärna i eller runt båthamnar för att få närheten till vattnet. Ett + är ju då att hamnen blir mer övervakad av folk som rör sig där under sena kvällar och nätter, därmed inte sagt att stölder och inbrott behöver bli färre men kanske heller inte fler. Jag ser det iallafall som positivt att det blir mer liv och rörelse i hamnarna. Man tänker ju som så att säsongen blir längre, jag mår lika illa varje år när pråmen ska upp det är så sorgsamt på nåt vis, sedan blir det denna längtan till nästa sommar en längtan som gnager 🙄 som tur är finns ju mg, som ger en möjlighet att uthärda denna skit årstid som nu börjar. Med husbil kan du ju dra en vända till spanien om du inte gillar vädret. Båten står där den står, lite gnäll och depp från mig ja visst är det så. Men man kan väl få skriva av sig någon gång med. Sen blev de ju inte bättre med ankarspels helv……. som krasade aktern så vi lär ordna det igen med, känns trumpet å behöva gå igenom allt skruvande igen är ju bara tre månader sedan sist. Men som vanligt glömmer man och tar nya tag, önskade bara att motorrummet hade vart liiiiite större hade känts bättre då. Kanske byter till annat märke med generösare motorrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 September , 2018 Båtägande är att kasta pengarna i sjön heter det ju, men man får nog sätta gränser för vad det får kosta. Har du en specad kostnadsberäkning eller vågar du inte se bakåt? Jag minns den gamle medlemmen Terrafobica som bytte upp sig båtmässigt och sedan skiftade över till husbil. Även medlemmen Westfjord gjorde en resa fast köpte hus eller lägenhet söderut i värmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 September , 2018 4 minuter sedan skrev pseudonym: Båtägande är att kasta pengarna i sjön heter det ju, men man får nog sätta gränser för vad det får kosta. Har du en specad kostnadsberäkning eller vågar du inte se bakåt? Jag minns den gamle medlemmen Terrafobica som bytte upp sig båtmässigt och sedan skiftade över till husbil. Även medlemmen Westfjord gjorde en resa fast köpte hus eller lägenhet söderut i värmen. Nja än så länge har jag nog bytt bara bytt pengar men arbetet på x antal kronor är nog borta men utläggen får jag nog igen, inköp renovering är nog i det häradet så de går jämnt upp vid försäljning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 September , 2018 Hade kontakt med mitt försäkringsbolag idag och de tog skadan med rep kostnader rakt av. Känns bra med ett tryggt bolag bra hantering vänligt bemötande, Svedea tog hand om detta fördömligt skönt på alla vis, bara spotta i nävarna och lyfta ur spisen igen. 😊 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 September , 2018 2018-09-10 vid 16:04 skrev pseudonym: Båtägande är att kasta pengarna i sjön heter det ju, men man får nog sätta gränser för vad det får kosta. Har du en specad kostnadsberäkning eller vågar du inte se bakåt? Jag minns den gamle medlemmen Terrafobica som bytte upp sig båtmässigt och sedan skiftade över till husbil. Även medlemmen Westfjord gjorde en resa fast köpte hus eller lägenhet söderut i värmen. Känns just nu som husbilen får vänta en sommar till....😄 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 13 September , 2018 1 timme sedan skrev kossor: .... bara spotta i nävarna och lyfta ur spisen igen. 😊 Måste du göra jobbet själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 13 September , 2018 Herrejä... sicket jobb, hatten av ! Och jag som tycke jag har pillat mycket med min Epoca !! men ett fantastiskt resultat måste jag säga 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 September , 2018 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Kane: Måste du göra jobbet själv? Nja jag kommer vara delaktig med en hel del skruvande. Kjell har taskiga knän och kan inte krypa i trånga utrymmen när det ska plastas. Där får jag vara honom behjälplig, likaså med montering av badbrygga etc. Sedan kommer jag ta in Berntsen maskin som hjälper till vid lyft i och ur, det går åt tre gubbar för å få ur motorn då det är bland det trångaste som någonsin byggts tror jag. Berntsen deltog vid förra lyftet och gjorde ett mycket bra jobb, samt med i monteringen. Det gör att jag får skruva nere i maskinrummet då jag kommer ner i de fantastiska stuvarna motorn lär nämligen delas plockas isär på plats,innan lyft, och det är fruktansvärt trångt, var totalt blåmärkt och sönderskuren på över och underarmar efter monteringen i maj juni.. Jag litar tyvärr inte på firmor att de gör rätt och gör bra därför vill jag ha överblick och delta vid dessa arbeten, så svaret på din fråga 50 % blir eget arbete, därav den molokna inledningen angående husbil i tidigare inlägg. Känner liksom att det var bra nu med mera jobb hade tänkt mig en lugn vår med poleringsstart i mars, sjösättning i lugn och ro i april-maj. Men det ska gå detta med sen får vi hoppas att det blir några år enbart med underhåll service. Redigerad 13 September , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 13 September , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Mala: Herrejä... sicket jobb, hatten av ! Och jag som tycke jag har pillat mycket med min Epoca !! men ett fantastiskt resultat måste jag säga Kul ser du har en rossa dc, var i Sveriges avlånga land ligger du förtöjd då? västkust östkust. Redigerad 13 September , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 14 September , 2018 5 timmar sedan skrev kossor: Kul ser du har en rossa dc, var i Sveriges avlånga land ligger du förtöjd då? västkust östkust. Mala ligger väl uppåt västkusten om inte jag minns fel? Hunnebostrand eller däromkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 14 September , 2018 Numera huserar man ungefär vid havtensund (lite norr om Grebbestad) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 September , 2018 3 timmar sedan skrev Mala: Numera huserar man ungefär vid havtensund (lite norr om Grebbestad) Ok guldkusten 😄. Kul med en epoca medlem till vad har du får drivlina i rossan då? haft den länge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 14 September , 2018 13 timmar sedan skrev Kane: Måste du göra jobbet själv? Och får du ut arbetstiden från försäkringen om du hade haft tummen mitti och en firma löst jobbet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 14 September , 2018 10 timmar sedan skrev kossor: Nja jag kommer vara delaktig med en hel del skruvande. Kjell har taskiga knän och kan inte krypa i trånga utrymmen när det ska plastas. Där får jag vara honom behjälplig, likaså med montering av badbrygga etc. Sedan kommer jag ta in Berntsen maskin som hjälper till vid lyft i och ur, det går åt tre gubbar för å få ur motorn då det är bland det trångaste som någonsin byggts tror jag. Berntsen deltog vid förra lyftet och gjorde ett mycket bra jobb, samt med i monteringen. Det gör att jag får skruva nere i maskinrummet då jag kommer ner i de fantastiska stuvarna motorn lär nämligen delas plockas isär på plats,innan lyft, och det är fruktansvärt trångt, var totalt blåmärkt och sönderskuren på över och underarmar efter monteringen i maj juni.. Jag litar tyvärr inte på firmor att de gör rätt och gör bra därför vill jag ha överblick och delta vid dessa arbeten, så svaret på din fråga 50 % blir eget arbete, därav den molokna inledningen angående husbil i tidigare inlägg. Känner liksom att det var bra nu med mera jobb hade tänkt mig en lugn vår med poleringsstart i mars, sjösättning i lugn och ro i april-maj. Men det ska gå detta med sen får vi hoppas att det blir några år enbart med underhåll service. Härligt att läsa "maskinrummet" hahah jag ser då när du öppnar en dörr och går in till den gröna hahaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 September , 2018 24 minuter sedan skrev Nim26: Och får du ut arbetstiden från försäkringen om du hade haft tummen mitti och en firma löst jobbet? Ja hade jag velat lämna iväg den till varv så hade det täckt den kostnaden med, nu får jag för mitt jobb samt Kjells insats och Berntsen. Men ingen slår Kjell på fingrarna vad gäller plast och ytskickt, man behöver inte göra om hans jobb samt bli missnöjd med dem. Tyvärr har jag en åkomma som kallas för pedanteri noggrannhet perfektion, önskar ibland att jag kunde släppa en del saker men frun och båten står på en piedestal i vardagsrummet.🙄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 14 September , 2018 8 timmar sedan skrev kossor: Ok guldkusten 😄. Kul med en epoca medlem till vad har du får drivlina i rossan då? haft den länge? Yes på framsidan😉 I min sitter en D3 på 220 hk årsm 2011 och har väl ca 320 Tim på mätaren. köpte den förra våren och vi är helnöjda👍 . Bytte faktiskt från en Flipper 666 till denna ( läste att du kollat på en sådan). Nu är det snart torrsättning och då blir det lite mekande tror jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 September , 2018 23 minuter sedan skrev Mala: Yes på framsidan😉 I min sitter en D3 på 220 hk årsm 2011 och har väl ca 320 Tim på mätaren. köpte den förra våren och vi är helnöjda👍 . Bytte faktiskt från en Flipper 666 till denna ( läste att du kollat på en sådan). Nu är det snart torrsättning och då blir det lite mekande tror jag Ok räcker motorn till å kicka iväg henne? blir hon inte lätt i gumpen? Ja flipper 666 tycker jag är bland de snyggaste båtar flipper någonsin byggt. När det är dags för mindre ligger en sådan bra till. 😎 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 14 September , 2018 En fantastisk motor tycker jag ,extremt bra vrid, vi har åkt 12 st en gång och tappade bara 2 knop vid marchfart, sitter kanske stora proppar på , den gör 4 knop på tongång🤔 Tänkte samma sak men efter provkörningen va jag körd😁 Yepp Flippern va en kanonbåt under dom 7 åren vi hade den👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 15 September , 2018 15 timmar sedan skrev Mala: En fantastisk motor tycker jag ,extremt bra vrid, vi har åkt 12 st en gång och tappade bara 2 knop vid marchfart, sitter kanske stora proppar på , den gör 4 knop på tongång🤔 Tänkte samma sak men efter provkörningen va jag körd😁 Yepp Flippern va en kanonbåt under dom 7 åren vi hade den👍 Ok va kul den funkar så bra, ja den är ju betydligt lättare än sina föregångare kaddarna, så du får ju i realiteten betydligt mer drag med den motorn. Svärmor sitter ju inte aktersoffan från start😄 Kan du inte lägga upp lite bilder på motorrummet, nyfiken se hur de monterat och hur det ser ut. Vad har det suttit för maskin i innan v8 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser