kossor 938 Postad 2 Maj , 2017 Frågan är om man någonsin vågar sig på en Epoca!! med så många rena fabrikationsfel så....När barnen inte vill med längre skulle jag kunna tänka mig en , men efter detta så vete fn:) Nja båten är ju tjugo år, och har ingen uppdaterat den någonsin så blir det ju total genomgång och utbyte av slitdelar mm. Så är det ju bara, sen har jag tyvärr en åkomma som heter pedanteri jag vill ha allt perfekt, vill veta att allt är rätt monterat och i bra skick. Den är nog inte sämre än någon annan, och tittar jag på andra märken så ruskar jag på huvudet och tänker, jaha hur tänkte de. Allt ska ju gå snabbt och får inte ta tid, tid är pengar, och pengar måste båttillverkare tjäna. Det är ju inte båtens fel att någon montör monterat bristfälligt och inte tänkt till då det monterats. Båten är ett kvalitetsbygge inte tu tal om det. Det som görs är ju utbyte av gammalt utslitet material, hur kul är det att dricka vatten från bruna slangar och ljusgul tank, eller genomföringar som ärgat osv. Jag vill ha en båt jag kan färdas i och njuta under många säsonger utan en massa jävla skruva under semestern, förebyggande underhåll kan man kanske kalla det. Så nog törs du köpa en sådan utan att vara orolig. Sen beror det på hur noga du är Ps du är välkommen på ett studiebesök, så kan du kolla igenom vilken kvalitet det faktiskt är. Tackar för inbjudan:) men jag behöver nog inte det,det är en fin kvalitetsbåt sk men jag har ju läst vad du själv skrivit och en hel del verkar ju vara montörsfel från fabrik och jag tror inte att bara just din modell har råkat ut för detta. Så kan det nog vara, men är nog inte bara Nimbus som är utsatt för montörsfel, har hök ögon vad gäller montering och lösningar, och i många båtar man kryper runt i eller kollar på så undrar man hur tänkte de här då I morgon onsdag, kommer en montör från Ertec i Norge och byter styrbords ruta som fick en känga i somras. Foton kommer på isärplockning av rutbåge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 15 Maj , 2017 Igår var den stora gruv dagen, beställde ny folie till båten från Nimbus, och den var ju inte gratis direkt. Men folieringen gick rätt så bra faktiskt. Tog hjälp av kompisen lars, som jobbat med foliering i 40 år. Han gjorde ett bra jobb och slutresultatet blev bra. Bedöm själva av bilderna. Blir inte hundra på båda sidor skiljer någon millimeter, men som publiken sa man ser inte båtens båda sidor samtidigt. Blev ju stor skillnad avstrippad eller nyfolierad, de gör ganska mycket på en båts utseende med folie. Nya kapellet från Peat zeats ser bra ut bra passform toppen monterad och sitter som en smäck! Ska bli kul montera på aktre delen med och se helheten, Nu är det inte så mycket kvar att göra för i år, polering vaxning lite slutputs service av motor, sen till sjön, ja jo Kjelle har väl lite slipning kvar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 17 Maj , 2017 Hahahah polering sa du! trodde den var klar på dessa bilder:) Ser ju helt makalöst fin ut. bra jobb, men an inte vill köpa stripes (kallar jag det) på Nmbus svindyrt vart vänder man sig då? något tips? Sea sea har inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 17 Maj , 2017 Hahahah polering sa du! trodde den var klar på dessa bilder:) Ser ju helt makalöst fin ut. bra jobb, men an inte vill köpa stripes (kallar jag det) på Nmbus svindyrt vart vänder man sig då? något tips? Sea sea har inte. Ja du ja vet inte vart man vänder sig, min sats kostade 4400:- hutlöst!! Lasse som jobbar med vinyl sa att det handlar om några hundringar för materialet med utskärning. Prova googla vinyl stripes tillverkare i västra Sverige, ring runt till firmorna och hör om de kan tillverka / tillverkar till nimbus båtar, garanterat blir det billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 17 Maj , 2017 https://www.dekaltrim.nu/Products/Details/13547 Denna verkar lite intressant och i mitt fall handlar det ju inte om nån Nimbus originalstripning utan mer en utsmyckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 17 Maj , 2017 https://www.dekaltrim.nu/Products/Details/13547 Denna verkar lite intressant och i mitt fall handlar det ju inte om nån Nimbus originalstripning utan mer en utsmyckning. Ja men absolut, du kan säkert beställa och få det se ut som du vill ha det. Tycker Nimbus pris på vinylen är lite oskälig, men nu är jag som jag är och då får ja smälta kostnaden. Men vinylen mot vatten linjen och lite här och där gör enormt stor skillnad på en båts utseende. Något jag är noggrann med är att man inte blandar färgerna tycker det är snyggare med en färg. Och inte olika nyanser, men smaken är ju som baken och alla tycker olika så är det bara. Och tur är väl det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 17 Maj , 2017 Ja det är tur att baken e delad:) Håller med om att inte blanda färger osv, vi flyttade och målade om vår snobblinje förra året och den är mörkblå precis som botten och kapellet och nu då tänkte jag snygga till det fula vita dir under rutramen med en mörkblå linje som kanske blir 20-30 mm bred, men som sagt det är en båt från 73 så det är svårt att jämnföra,men tacksamt att fixa med för det är svårt att göra det gamla sämre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 17 Maj , 2017 (redigerade) Nya kapellet uppspänt, var en spänd början packa upp det och montera dyrgripen, sitter perfekt någon smärre justering blir det kanske. Tack vare peat zeats kunniga arbete så har ståhöjden höjts från 170, till 190 cm vid förarplatsen, vilken rymd det blev ombord mot tidigare. Vidare så monterade vi en fjärde båge på bakre delen av kapellet, var tre bågar tidigare och det är inte lyckat, går inte få kapellet spänt tillräckligt då. Båten tvättades och förbereddes för morgondagens polering och vaxning, verkar inte vara några läckor kvar, vid koll verkade inget vatten tagit sig in i skrovet efter avslutad tvätt. Blir en torr sommar fri från dropp och väta då kapellet sitter bra och alla läckor tätade. Kjell avslutade sin lagning av den gamla spöhållarens hål. Blev kanon det med syns inte över huvud taget i vilket ljus du än tittar i. Är så glad för att man har vänner som har sådana fantastiska kunskaper, och är så yrkesstolta så de inte ger sig förrän allt är perfekt Tack Kjell. Redigerad 17 Maj , 2017 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mejner 0 Postad 18 Maj , 2017 Ny förbindelsebåt till stugan på Möja, utgår från Bullandö. En Yamarin 46 SC bytt till en AluCraft 20 SP med 115 Yamaha-hästkrafter från 2010. Båten känns extremt robust, men jag är lite besviken på topp- och marsch-fart samt soppa förbrukning. Igår toppade jag 28 knop, förvisso i motvind men bara 4 sekundmeter. En vuxen, och två småttingar (5 och 1 år). Funderar redan på att uppgradera till 150 HK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 18 Maj , 2017 Nya kapellet uppspänt, var en spänd början packa upp det och montera dyrgripen, sitter perfekt någon smärre justering blir det kanske. Tack vare peat zeats kunniga arbete så har ståhöjden höjts från 170, till 190 cm vid förarplatsen, vilken rymd det blev ombord mot tidigare. Vidare så monterade vi en fjärde båge på bakre delen av kapellet, var tre bågar tidigare och det är inte lyckat, går inte få kapellet spänt tillräckligt då. DSC_0001.JPG DSC_0002.JPG DSC_0006.JPG DSC_0003.JPG Båten tvättades och förbereddes för morgondagens polering och vaxning, verkar inte vara några läckor kvar, vid koll verkade inget vatten tagit sig in i skrovet efter avslutad tvätt. Blir en torr sommar fri från dropp och väta då kapellet sitter bra och alla läckor tätade. Kjell avslutade sin lagning av den gamla spöhållarens hål. DSC_0004.JPG DSC_0005.JPG DSC_0027.JPG Blev kanon det med syns inte över huvud taget i vilket ljus du än tittar i. Är så glad för att man har vänner som har sådana fantastiska kunskaper, och är så yrkesstolta så de inte ger sig förrän allt är perfekt Tack Kjell. Ser mycket fint ut, spöhållare tsss!!nån borde haft en smäll:) Ja den där Kjell får du vara rädd om helt klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 18 Maj , 2017 Nya kapellet uppspänt, var en spänd början packa upp det och montera dyrgripen, sitter perfekt någon smärre justering blir det kanske. Tack vare peat zeats kunniga arbete så har ståhöjden höjts från 170, till 190 cm vid förarplatsen, vilken rymd det blev ombord mot tidigare. Vidare så monterade vi en fjärde båge på bakre delen av kapellet, var tre bågar tidigare och det är inte lyckat, går inte få kapellet spänt tillräckligt då. DSC_0001.JPG DSC_0002.JPG DSC_0006.JPG DSC_0003.JPG Båten tvättades och förbereddes för morgondagens polering och vaxning, verkar inte vara några läckor kvar, vid koll verkade inget vatten tagit sig in i skrovet efter avslutad tvätt. Blir en torr sommar fri från dropp och väta då kapellet sitter bra och alla läckor tätade. Kjell avslutade sin lagning av den gamla spöhållarens hål. DSC_0004.JPG DSC_0005.JPG DSC_0027.JPG Blev kanon det med syns inte över huvud taget i vilket ljus du än tittar i. Är så glad för att man har vänner som har sådana fantastiska kunskaper, och är så yrkesstolta så de inte ger sig förrän allt är perfekt Tack Kjell. Ser mycket fint ut, spöhållare tsss!!nån borde haft en smäll:)Ja den där Kjell får du vara rädd om helt klart. Ja du så är det vi har känt varandra sedan jag var 15 år, han plastade Ockelbo båtar på den tiden, på helgerna när man inte hade nå kul å göra tog man moppen och åkte till verkstaden och la näsan i blöt i härlig polyester lukt blandat med en rejäl dos aceton, fanns inga utsug på den tiden. Va en härlig miljö att vara i, och ett dc 21 skrov var stort som östersjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 19 Maj , 2017 (redigerade) Bra jobbat. Nu är jag ju inte direkt opartisk :-) men Rolf Eliasson var uppenbarligen på topphumör när han ritade Epocan. Den ser bra ut hur man än vänder och vrider på den. Med kapell, utan. Stripes eller inte. Targa eller utan targa. Polerad eller opolerad. Framifrån, sidan, bakifrån. Vitt, blått eller rött skrov. En sann tidlös klassiker med italienska linjer, och här i Sthlm faktiskt lite av en doldis. Många kör Aquador 26. Redigerad 19 Maj , 2017 av hbengtsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 17 Juni , 2017 (redigerade) Monterade det nyrenoverade drevet ikväll, monterade även de nya propparna J7 or hoppas de funkar bra till båt och motor. tog några bilder nu när allt är klart för sjösättning, blir i veckan som kommer. Äntligen......... Önskar alla en trevlig sommar här på maringuiden, med hopp om värme bad och sol samt mycket båtåka. Redigerad 17 Juni , 2017 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 19 Juni , 2017 Ser mycket bra ut, kan tro det är nytt! Vad har du gjort med det? lycka till med sjösättning och allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 19 Juni , 2017 1 timme sedan, Nim26 säger: Ser mycket bra ut, kan tro det är nytt! Vad har du gjort med det? lycka till med sjösättning och allt. Plockat ner hela drevet, blästrat lackat med två komponent och klarlack, bytt alla lager samt tätningar, knut osv. Nu är det bara motorn kvar och den åker ur i höst, ska göra lika med den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 4 Juli , 2017 Här var det tyst! Är det båtsemester tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 4 Juli , 2017 Hahaha ja både och nästa vecka åker vi ut, varit sparsamt med båtåkande sommaren hittills har bara inneburit, vind och isbitar. Själv då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 4 Juli , 2017 nja det har varit 6 nätter ute och visst Värmaren från Keatrade har jobbat en del och levererat så det är skönt att det fungerar. kristihimmelsfärd var ju en kanonväder helg tex. vi går nu på fredag och efter lite snurr runt gbg södra så går vi upp i Vänern och är där några dagar för att sen gå ner igen o upp på bästkusten:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 4 Juli , 2017 Den rutten vore en dröm gå från Södertälje ut i sankt anna och vidare ner till gbg, hoppas jag får möjlighet göra den resan nån gång. Ni har det fint nere där på bästkusten, och som kan gå upp i vänern. Syrran bor i de trakterna så jag brukar vara i såtenäs, vara området ibland. En underbar bygd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 September , 2017 (redigerade) Så har då denna blåsiga kalla sommar kommit till ända. I söndags var det dags för upptagning och hemtransport. Kunde konstatera att i år var ett skitigt år, aldrig varit så mycket påväxt, antagligen ett kvitto på lite båtåka mot andra år. Efter sedvanlig tvätt togs beslutet att göra det sista på denna uppdatering, nämligen lyfta motorn. Så igår onsdag anslöt Berntsen marin samt epoca Leffe. Leif som har lika båt som mig åkte hit från Eskilstuna för att vara en hjälpande hand vid lyftet, TACK Leif för din värdefulla hjälp. Leif finns här på mg , och det är kul att träffa folk härifrån mg i verkligheten Tack även Arild Berntsen för toppjobbet vid detta lyft, inte en repa inte ett urslag i gelcoat. Och jag vill lova detta motorrum är idiot konstruerat, något trängre än detta får man nog leta efter. Att få ur denna järnklump på 600 kg är i sig en fjäder i hatten. Mycket skruva blev det och trångt vi fick demontera en hel del komponenter för att komma åt motortassar, samt för att det skulle gå och lyfta ur motorn ur detta trånga hål. Arild övervakar så allt släpper när vi börjar lyfta med lastmaskin samt taljor. Det börjar röra sig där nere i hålet. Mr cool övervakar så allt följer med.Leif i lyftar tagen tre taljor den bakre måste bort och nr 3 strax kopplas på. Notera att balken ej har kapats, de flesta brukar såga av plast balken mellan motorrum och akterlucka, för att kunna lyfta rakt upp, vi gör som motorn monterats. Börjar bli tajt man har 10 cm tillgodo i framkant. Till väders värsta momenten är till ryggalagda. Nu så är vi på väg.Ute det kändes riktigt nice när den hängde utanför båten. Vidare efter lyftet demonterades skölden i sin helhet, den ska blästras lackas och förses med nya enheter trimkolvar, strumpa, samt kablaget till trimmet. Hela proceduren gick över förväntan, cirka 3,5 timme tog detta. Och alla tre hade uppgifter, det fattas alltid händer när det är trångt och bökigt. Motorn lastad på kärra för isärmontering och uppdatering, detta återkommer vi med under hösten . Berntsen har fått förtroendet att gå igenom motorn. Bilder kommer läggas upp under den fortsatta uppdateringen. Ventiler ska gås igenom, turbon ska på renovering packningar tätningar ska bytas. Dieselpumpen kommer lämnas in för översyn, spridare provtryckas och motor blästras samt lackas om. Det värsta är dock kvar återmontering av maskin i nyrenoverat motorrum. Bra jobbat allihop Arild har nog lika mycket jobb som mig själv innan allt är klart i båten samt återmontering av sköld byte av slangar till servopump mm. Redigerad 14 September , 2017 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 September , 2017 Bra kämpat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 September , 2017 18 minuter sedan, Kane säger: Bra kämpat! Tack tack, Ja det är otroligt vad trångt det är, Arild som inte är den minsta killen i sällskapet, klämde sig ner i tofterna, tanken slog mig vad händer om han fastnar därnere tigersåg Men det gick över förväntan, tryggt ha en maskinkille med sig som lyft en hel del motorer. Det värsta är ju en annan som inte vet hur allt är skruvat, och man ligger där och känner sig fram utan att veta hur baksidan ser ut. Va rätt skönt när Arild förklarade var man skulle hålla nyckel för att komma åt, har man plockat ner en hel del sådana motorer så kan man ju med förbundna ögon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 14 September , 2017 Kul att se att ytterligare steg tas i ditt föredömliga upprustningsarbete. Jag kan rekommendera El och Diesel i Bandhagen för att kika över pump och spridare. Är du förresten säker på att motorn installerades denna väg? Annars verkar ju metoden vara att fylla skrovet med allt som ska vara däri och sedan limma ditt locket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 14 September , 2017 Härliga bilder och så skönt att se när allt verkar flyta på:) skall bli kul att se när den byter skepnad under vintern Lycka Till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 14 September , 2017 Tack själv, skoj att kunna hjälpa till och sedan så lär jag mig en hel del för ev. kommande projekt:) Ser fram emot att följa dina delprojekt så som skölden och sanering i kölsvinet. Kanske kan det bli en tur till Berntsen när han har delat motorn:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 September , 2017 3 timmar sedan, firefish säger: Kul att se att ytterligare steg tas i ditt föredömliga upprustningsarbete. Jag kan rekommendera El och Diesel i Bandhagen för att kika över pump och spridare. Är du förresten säker på att motorn installerades denna väg? Annars verkar ju metoden vara att fylla skrovet med allt som ska vara däri och sedan limma ditt locket. Hahaha nä du har nog rätt, bråten stoppades nog i innan damen klistrades ihop. Men konstruktören måste ju funderat ut hur fn man ska få ur motorn den dagen den ska det eller???? Alltså det är otroligt trångt och när man har en hel båt som man plastar hur kan det produceras så dumt, eller tror du de tänker att båten ska skrotas den dagen motorn stannar. Skämt å sido de är inte ensamma om att bygga så, många har så trångt idag med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 September , 2017 (redigerade) Jaja, nu skall ni inte vara så kritiska mot den stackars konstruktören. Motorn gick ju att lyfta ur..... Men när man ser bilderna så hade man själv nog kapat plastbalken. Redigerad 14 September , 2017 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 September , 2017 3 minuter sedan, Kane säger: Jaja, nu skall ni inte vara så kritiska mot den stackars konstruktören. Motorn gick ju att lyfta ur..... Men när man ser bilderna så hade man själv nog kapat plastbalken. Problemet är att balken stabiliserar upp hela båten även fast du plastar så blir de inte starkt igen, så det är bra om balken får förbli hel. Hahaha nä ingen kritik mot tillverkaren, det är många båtar som görs idag som ser lika illa ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 14 September , 2017 Sen den stora frågan efter rengöring av motorbrunn samt utbyte av teakskivor inklädnaden i brunnen, vad för isolering? Vill helst inte ha den skum alu folie isoleringen den är fin i två år, den tål inte rengöring osv. Alla ni duktiga båtägare här kom gärna med förslag på isolering. Den ska dämpa vara hållbar gå att rengöra någorlunda och inte ramla i smulor. Har ju all möjlighet nu att fixa till detta ordentligt så de håller ett tag. Stackars Kjell han får nu lite mer plastarbete, botten i ankarboxen har blivit uppsågad den ska vi plasta igen, sen topcoata alla utrymmen. Bilder kommer fortlöpande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 14 September , 2017 Den här tråden avhandlar mycket om motorrumsisolering, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser