Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Skruvaren

Utombordaren sjunker

Rekommendera Poster

Hej !

min honda 50/4t sjunker i tlten under långre oanvändhet - krångligt att fixa ?

Var köper man 'stabilizatorvätska' till bensinen som blir kvar i tanken under vintern .

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

min honda 50/4t sjunker i tlten under långre oanvändhet - krångligt att fixa ?

Var köper man 'stabilizatorvätska' till bensinen som blir kvar i tanken under vintern .

Johan

Hej.

 

Troligtvis så behöver du fylla på Olja i tilten.

Hade samma problem med en motor och när jag hade fyllt i olja så fungerade den som den skulle.

 

Bränslestabilisator köper du tex. på Mekonomen.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och om det inte läcker olja någonstans så måste det vara ett inre läckage dvs att en packning är otät och oljan kan rinna från plussidan till minussidan eller tvärt om.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input:

- ska man kolla olje nivån i uppfällt eller nedfällt ltrimläge ?

- om det skulle vara ett 'inre läckage': är det bökigt att fixa själv ?

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- ska man kolla olje nivån i uppfällt eller nedfällt ltrimläge ?

Uppfälld och med båten på land.
- om det skulle vara ett 'inre läckage': är det bökigt att fixa själv ?

Börja med att kolla att den manuella releaseventilen är åtdragen, men dra inte för hårt. Om detta inte är problemet skulle ta ur ventilen för kontroll och samtidigt byta hydraulvätskan. Sannolikt är detta ATF (röd olja) finns till vettigt pris på t.ex. Biltema. Jag har i någon gammal tråd beskrivit en procedur för upprepade byten för att bli av med vatten som trängt in genom påfyllningspluggen. Att fixa annat inre läckage än releaseventilen är tyvärr inget jobb för den oerfarne amatören.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råd:

Att kolla 'release skruven' : det är väl bara att skruva ut den och kolla packningen ?

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råd:

Att kolla 'release skruven' : det är väl bara att skruva ut den och kolla packningen ?

J

ja det är det till viss del, all hydraulolja kommer dock att spruta/rinna ut. Därefter sker påfyllning och luftning av systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte samma motor som din men principen är densamma. Jag bara älskar dessa amerikaner och deras kärlek till att lägga upp klipp på Youtube. Bra för oss som behöver extra hjälp i  form av bild.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- ska man kolla olje nivån i uppfällt eller nedfällt ltrimläge ?

Uppfälld och med båten på land.

- om det skulle vara ett 'inre läckage': är det bökigt att fixa själv ?

Börja med att kolla att den manuella releaseventilen är åtdragen, men dra inte för hårt. Om detta inte är problemet skulle ta ur ventilen för kontroll och samtidigt byta hydraulvätskan. Sannolikt är detta ATF (röd olja) finns till vettigt pris på t.ex. Biltema. Jag har i någon gammal tråd beskrivit en procedur för upprepade byten för att bli av med vatten som trängt in genom påfyllningspluggen. Att fixa annat inre läckage än releaseventilen är tyvärr inget jobb för den oerfarne amatören.  

 

Definitivt ingen kärnfysik, om det är fel på sjäva pumpen/ kompressorn.

Självklart kan du göra det själv, oavsett.

Jag, numera segelbåtsgubbe men fullständig amatör, hade en ht båt med 75hk mariner och hydraulisk tilt.

Tilten la av och funkade endast åt ena hållet.

 

Kollade såklart elbrytare mm. reglage i första hand.

Pillade därefter isär hela pumpen, ingen jättekomplicerad historia men det tog en stund att fatta hur den funkade. Två kugghjul... kan ha varit tre förresten.. som funkade som pump/kompressor. Lite kanaler och några kolvar som skötte styrning av olja till och från rätt sida av själva kolven som gör det tunga jobbet.

 

I mitt fall var det en pytteliten o-ring med en ännu pyttemindre, nästan osynlig, skada som gjorde att trycket på dom små styrkolvarna/ ventilerna låg på hela tiden.

 

Det verkar vara noga att hålla rent, det är små toleranser och vissa delar verkar vara sam-borrade så att dom bara går att sätta exakt som dom varit. Pilla isär, håll koll på hur allt sitter. Kolla alla o-ringar extremt noggrannt, minsta lilla skada (i mitt fall mindre än en halv knappnålsdiameter) kan göra att styrenheten inte kan styra oljan rätt.

Sätt tillbaka allt likadant. Jag sprayade alla delar med PTFE optimal när jag pillade ihop delarna igen, då kunde jag vrida runt pumpen manuellt med fingrarna och kolla så det "lirade". det kunde jag inte innan.**

 

Jag körde båten i tre år, tills jag sålde den, till efter detta funkade kanon.

 

Jag e fullständig amatör, har inte ens riktiga verktyg.

Detta är definitivt inget som "amatörer" INTE ska ge sig på.

 

**visst, det gick inte 100% på första försöket! jag pillade isär och ihop manicken ett flertal gånger inna jag riktigt fattade poängen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...