Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Eleni

Skrovskada efter upptagning

Rekommendera Poster

Hej,

vid upptagningen av vår 34-fots segelbåt,byggd 1978,blev hon intryckt,på bägge sidor,så illa att underredena som håller upp sofforna och separerar lådorna under,lossnade. Glasfibern går säkert att laga ganska lätt igen,men min oro gäller om det finns en risk för att det är inre sprickbildning i själva skrovet,som skulle göra båten mindre sjösäker. Jag var själv inte närvarande vid upptagningen,men min man sa att när hon stod i vaggan,så var det så ojämnt på sidorna,att kölen inte tog hela vikten (över 5 ton...) utan sidorna trycktes alltså in. Vid tillfället var det ca 4 cm på varje sida,men så fort hon ställdes på kölen,på mark,så "rätade" båten ut sig igen. Vi har försökt kontrollera yttre ev. sprickor,men inte sett mer än skrapmärken. Vad mer kan man göra för att få veta hur illa det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hon är klämd så att stringers o.a. har lossnat så är det illa.

Tok ni några bilder på förfarandet?  "Lyftaren" skall självfallet INTE behandla en båt på detta viset!

 

Är det båtklubb, lastbil? Har "lyftaren" godkänd behörighet, försäkring eller pengar?

 

Kontakta båtbyggare / besikningsman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med ditt försäkringsbolag. De kommer att driva saken vidare om de anser det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hon är klämd så att stringers o.a. har lossnat så är det illa.

Tok ni några bilder på förfarandet?  "Lyftaren" skall självfallet INTE behandla en båt på detta viset!

 

Är det båtklubb, lastbil? Har "lyftaren" godkänd behörighet, försäkring eller pengar?

 

Kontakta båtbyggare / besikningsman.

Tack för svar,men vad är "stringers"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om hon är klämd så att stringers o.a. har lossnat så är det illa.

Tok ni några bilder på förfarandet? "Lyftaren" skall självfallet INTE behandla en båt på detta viset!

 

Är det båtklubb, lastbil? Har "lyftaren" godkänd behörighet, försäkring eller pengar?

 

Kontakta båtbyggare / besikningsman.

Tack för svar,men vad är "stringers"?
Stringers är förstärkningar av skrovet, anar att det är de som du menar delar stuvfack och lådor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stringers är en långskeppsförstärkning.

Haver tvenne sådana på varje sida.

Är ca 5*5 cm rör 8 mm tjocka inplastade utmed bordläggningen.

Perfekta om man vill dra kablage genom båten.

Dessa ger båten en stark konstruktion.

Vilken var bra då varvet klantade och välte båten.

post-52966-0-96696700-1443274596_thumb.jpg

http://lasselundell.se/adagio.html

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha,nu har jag klart för mig vad stringer är,och de är INTE skadade. Ska ta lite foton snarast för ev vidare kommentarer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man av din beskrivning utläsa att det var vaggan som tryckte in sidorna och att de rätade ut sig när båten stod plant på marken utanför vaggan?
 

...när hon stod i vaggan, så var det så ojämnt på sidorna att kölen inte tog hela vikten (över 5 ton...) utan sidorna trycktes alltså in. Vid tillfället var det ca 4 cm på varje sida, men så fort hon ställdes på kölen, på mark, så "rätade" båten ut sig igen. Vi har försökt kontrollera yttre ev. sprickor,men inte sett mer än skrapmärken.

 

I så fall är det kanske bara skador (...skrapmärken...) där vaggans stöttor hade kontakt med skrovet? Plastskrov från -78 brukar vara stadigt byggda även om tidens tand kan medföra en viss skörhet här och var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man av din beskrivning utläsa att det var vaggan som tryckte in sidorna och att de rätade ut sig när båten stod plant på marken utanför vaggan?

 

...när hon stod i vaggan, så var det så ojämnt på sidorna att kölen inte tog hela vikten (över 5 ton...) utan sidorna trycktes alltså in. Vid tillfället var det ca 4 cm på varje sida, men så fort hon ställdes på kölen, på mark, så "rätade" båten ut sig igen. Vi har försökt kontrollera yttre ev. sprickor,men inte sett mer än skrapmärken.

 

I så fall är det kanske bara skador (...skrapmärken...) där vaggans stöttor hade kontakt med skrovet? Plastskrov från -78 brukar vara stadigt byggda även om tidens tand kan medföra en viss skörhet här och var.

Det jag hakar upp mig på är att det var "så illa att underredena som håller upp sofforna och separerar lådorna under,lossnade"

Dessa "underreden" är ofta också förstärkningar av skrovet, och är det så är skadan rätt omfattande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-108023-0-81883200-1443375614_thumb.jpgpost-108023-0-03550600-1443375518_thumb.jpgpost-108023-0-35244700-1443375643_thumb.jpgpost-108023-0-31723000-1443375654_thumb.jpg

Jaha,nu har jag klart för mig vad stringer är,och de är INTE skadade. Ska ta lite foton snarast för ev vidare kommentarer. 

Ja,vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarliga skador.

Inhämta offert från varv för rep.

Diskutera med försäkringsbolaget.

Kanske billigare att skrota din båt och köpa likvärdig och flytta över bättre pryttlar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de små skotten eftermonterade av en amatör!?

 

Tycker det ser skitigt ut där de suttit fast i skrovet.

 

Om de suttit ordentligt fast hade det nog velat mycket till för att fläcka loss dem på det viset.

 

Tycker det ser ut som en längsgående spricka i Topecoaten.

 

Har haft båtar i 50 år som hanterats en rad olika maskinförare. Har aldrig haft en enda skada på alla de lyften.

 

Var din maskinförare ovanligt klantig, okunnig eller hade han bara otur!?

 

Även om skotten suttit dåligt fast från början vill det nog mycket till för att trycka in skrovet så mycket att skotten fläcks loss på det sättet.

 

Vad säger ditt försäkringsbolag?

 

Har du ingen plastkunnig som kan titta på skadan på plats. Att korrekt  bedöma en sån skada utifrån en text och ett par bilder är inte lätt.

 

Sen är det väldig skillnad på en expert - som tror att han kan allt om allt och en specialist som kan väldigt mycket om väldigt lite.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för sorts båt? Fabriksbyggd eller hemmabygge? Byggd av en slarvig (klantig) amatör?

Var din man med vid upptagningen hela tiden? Tappade kranföraren båten?

Uppstod skadorna ens vid upptagningen? Har den varit kraftigt grundstött?

 

Ja frågorna kan göras många.

Jag håller helt med Lasse-L.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man av din beskrivning utläsa att det var vaggan som tryckte in sidorna och att de rätade ut sig när båten stod plant på marken utanför vaggan?

 

...när hon stod i vaggan, så var det så ojämnt på sidorna att kölen inte tog hela vikten (över 5 ton...) utan sidorna trycktes alltså in. Vid tillfället var det ca 4 cm på varje sida, men så fort hon ställdes på kölen, på mark, så "rätade" båten ut sig igen. Vi har försökt kontrollera yttre ev. sprickor,men inte sett mer än skrapmärken.

 

I så fall är det kanske bara skador (...skrapmärken...) där vaggans stöttor hade kontakt med skrovet? Plastskrov från -78 brukar vara stadigt byggda även om tidens tand kan medföra en viss skörhet här och var.

Nja,inte vagga som du menar det...Ni kommer säkert att sätta i halsen nu,men båten lyftes inte upp,den kördes in direkt från havet och upp i en trävagga (stenåldersmetod,jag vet) Sen drogs den på plats på land. Men nu var det enda rimliga alternativet som stod till hands,att lyfta upp den skulle kosta nästan tre gånger mer. (Motsvarande 22 000 kr) Nej,jag är inte i Sverige,utan i Medelhavet. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det på bilderna verkar det som kölen tryckts in i skrovet, de små skotten når ju inte ut till skrovsidan på bilderna, alltså har skotten hamnat för högt i förhållandet till skrovet, alternativt skrovet har blivit för brett.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I översta bilden tycker jag inte det ser ut som skott som har med hållfastheten att göra, mer som hemgjorda avdelare i stuvfack och stöd för kojbotten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att en kvalificerad skadereglerare tittar på skadan. Denne kan bedöma konstruktionslösningen och vilken betydelse skotten har. (Om de är viktiga för skrovstyrkan eller enbart avdelare för stuvfacken.) Vilket de än har så ska de ju plastas fast igen på ett professionellt sätt. Om du inte kan göra det själv så kommer det såklart att kosta en slant. Förarbetet är som vanligt viktigt. Gammal plastning ska skäras bort, ytorna ska ruggas upp så den nya plastningen fäster, ta gärna till lite bredare plastningar så det blir starkare (nuvarande var tydligen för svaga). En besiktningsman ska även kolla skrovet efter eventuella sprickor i laminatet. Äldre båtar brukar ha rätt kraftiga laminat men fyra cm intryckning är ju rätt mycket.

 

På 70-talet så var det vanligt att bygga så som din båt ser ut - med fastplastade plywoodskivor som underlag för kojbottnar o stuvfack. För "normala båtar" så användes inte stringers på det sätt som sker idag. Men då är det oftast tunnare laminat idag och planare bottnar som kompenseras av dessa invändiga förstärkningsbalkar. Så avsaknad av balkkonstruktion behöver inte vara farligt för sjövärdigheten.

 

Som någon tidigare skrev så kan det ju även vara effekter av tidigare grundstötning eller segling i hårt väder som blivit bristfälligt reparerat. En skadereglerare kan nog även se om det är något sådant som orsakat nuvarande utseende på skadorna.

 

 

 

Har du ett försäkringsbolag med internationell representation så är det nog enklare att få bra hjälp av ditt bolag. Är det ett svenskt försäkringsbolag så är det bara att hoppas att de har bra kontakter i landet där du har båten liggande. Ett försäkringsbolag har oftast lättare att ta striden med varvsägaren om skadeersättningen.

 

Vad är det för typ av båt? Hur länge har du varit ägare till båten?

 

22.000 för att lyfta med kran! Kan det vara ett skrämskott från varvet för att få sälja sina egna dåliga upptagningslösningar????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att en kvalificerad skadereglerare tittar på skadan. Denne kan bedöma konstruktionslösningen och vilken betydelse skotten har. (Om de är viktiga för skrovstyrkan eller enbart avdelare för stuvfacken.) Vilket de än har så ska de ju plastas fast igen på ett professionellt sätt. Om du inte kan göra det själv så kommer det såklart att kosta en slant. Förarbetet är som vanligt viktigt. Gammal plastning ska skäras bort, ytorna ska ruggas upp så den nya plastningen fäster, ta gärna till lite bredare plastningar så det blir starkare (nuvarande var tydligen för svaga). En besiktningsman ska även kolla skrovet efter eventuella sprickor i laminatet. Äldre båtar brukar ha rätt kraftiga laminat men fyra cm intryckning är ju rätt mycket.

 

På 70-talet så var det vanligt att bygga så som din båt ser ut - med fastplastade plywoodskivor som underlag för kojbottnar o stuvfack. För "normala båtar" så användes inte stringers på det sätt som sker idag. Men då är det oftast tunnare laminat idag och planare bottnar som kompenseras av dessa invändiga förstärkningsbalkar. Så avsaknad av balkkonstruktion behöver inte vara farligt för sjövärdigheten.

 

Som någon tidigare skrev så kan det ju även vara effekter av tidigare grundstötning eller segling i hårt väder som blivit bristfälligt reparerat. En skadereglerare kan nog även se om det är något sådant som orsakat nuvarande utseende på skadorna.

 

 

 

Har du ett försäkringsbolag med internationell representation så är det nog enklare att få bra hjälp av ditt bolag. Är det ett svenskt försäkringsbolag så är det bara att hoppas att de har bra kontakter i landet där du har båten liggande. Ett försäkringsbolag har oftast lättare att ta striden med varvsägaren om skadeersättningen.

 

Vad är det för typ av båt? Hur länge har du varit ägare till båten?

 

22.000 för att lyfta med kran! Kan det vara ett skrämskott från varvet för att få sälja sina egna dåliga upptagningslösningar????

Båten är en Tylökryssare,byggd av Wisjö varv i Halmstad. Det finns bara 7 ex. Det är en jättefin båt,men inte så väl omhändertagen av f d ägarna. Vi köpte den i år. Priset på 22000 kr gavs av grannvarvet,det inkluderade också 6 mån. på land. Men vi betalade alltså inte detta priset,utan ca 8000 kr. Den stora skillnaden ligger i (vet vi nu i efterhand) att man på det dyra varvet lyfter upp båtarna och att de är fullförsäkrade. Det finns varken det ena eller det andra på varvet vi använt. Man lär så länge man lever. Vad jag vet har båten inte grundstött och fått skador av det,iallafall inte genom oss. Avdelarna mellan facken,som jag kallar dem,underredena,satt fast ordentligt innan upptagningen. Och i o m att min man var ombord,så hörde han också att det knakade och brakade rejält. Tack för ett konstruktivt svar på min fråga! Vi har kontaktat vårt försäkringsbolag (Alandia),får se vad de säger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kördes båten med fart upp i vaggan eller stod vaggan så långt ut att båten kunde glida i den, men att vaggan inte passade till båten!?

 

De där priserna är ju rena ockerpriser från min horisont sett.

 

En upptagning eller sjösättning för min båt -  4,5 ton - kostar ca 800 kr. Har inte haft den på land en vinter sen jag köpte min nuvarande båt 2008

 

När jag hade båt i Stockholm 2005 kostade upptagning och sjösättning med maskin och en vinterplats ca 5000 kr.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med försäkringsbolaget verkar vara ett gott råd som flera givit.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sailguide: "Tylöskryssaren gick att köpa dels som halvfabrikat, dels kunde man bygga själv genom att hyra formarna".

Hm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Båten är en Tylökryssare,byggd av Wisjö varv i Halmstad. Det finns bara 7 ex. Det är en jättefin båt,men inte så väl omhändertagen av f d ägarna. Vi köpte den i år. Priset på 22000 kr gavs av grannvarvet,det inkluderade också 6 mån. på land. Men vi betalade alltså inte detta priset,utan ca 8000 kr. Den stora skillnaden ligger i (vet vi nu i efterhand) att man på det dyra varvet lyfter upp båtarna och att de är fullförsäkrade. Det finns varken det ena eller det andra på varvet vi använt. Man lär så länge man lever. Vad jag vet har båten inte grundstött och fått skador av det,iallafall inte genom oss. Avdelarna mellan facken,som jag kallar dem,underredena,satt fast ordentligt innan upptagningen. Och i o m att min man var ombord,så hörde han också att det knakade och brakade rejält. Tack för ett konstruktivt svar på min fråga! Vi har kontaktat vårt försäkringsbolag (Alandia),får se vad de säger. 

 

 

Jag förstår inte riktigt hur upptagningen fungerade på varvet men personalen verkar ju ha varit utomordentligt vårdslösa. En normal upptagning ska inte kunna förorsaka sådana skador i inredningen/skrovet.

Att varvet inte har ansvarsförsäkring är ju illavarslande... Kan det vara så att inget försäkringsbolag vill teckna försäkring med dem p.g.a. tidigare vårdslöshet?

Jag förutsätter att du har tilläggsförsäkring så att upptagning i Medelhavet omfattas av försäkringen.

 

Du ska ställa alla krav mot ditt försäkringsbolag. Att varvet slarvat vid upptagningen är inte en sak mellan dig och varvet längre utan det är ditt försäkringsbolag som ska ta den diskussionen. Låt försäkringsbolaget sköta all konversation med varvet. Lycka till med skadehanteringen. Ditt försäkringsbolag ska se till att båten blir återställd. Om försäkringsbolaget tycker reparationen blir för dyr i förhållande till värdet på båten så kan de i värsta fall "lösa in" båten. Tyvärr så går de då inte vad du gett för båten utan vad de tycker den var värd före skadetillfället.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...