Krokkodriljo 4 Postad 25 September , 2015 Hej! Jag har en färskvattenkyld Mercruiser 3.0 i min båt och undrar om jag borde/måste tömma det slutna kylsystemet inför varje vinterförvaring. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 25 September , 2015 nej det måste du inte se bara till att det är glykol i, hur ofta brukar du byta på bilen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 26 September , 2015 Ingen vidare bra ide att tömma ur glykolblandingen till vintern, risken för korrosion är större utan vätska. Däremot är det en bra ide att byta kylarvätskan med några års intervall. På båda våra bilar rekommenderas 5 års bytesintervall. Jag missade det och efter nio år med samma kylarvätska rostade det hål i en frostplugg som satt extra besvärligt till. Min hovmekaniker berättade att glykolen tappar sin korrisionsskyddande verkan med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser