Riro 115 Postad 27 September , 2015 Har nu beställt 50m varmförzinkad 8mm kätting med draghållfasthet 2900kg från båtaccenten. Hoppas att den håller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 September , 2015 Har nu beställt 50m varmförzinkad 8mm kätting med draghållfasthet 2900kg från båtaccenten. Hoppas att den håller. Troligen blir du den som först får veta detta Tror nog inte du behöver vara orolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 27 September , 2015 Här är en intressant lista från Svenska Sjö som visserligen bara sträcker sig till upp till 8 tons deplacement. Där rekommenderar de 16 mm kätting för 8 ton i skyddat läge, 19 för utsatt. Något att fundera på. Någon ryckutjämnare ska inte behövas, eftersom du har så mycket kätting ute som möjligt, helst 5 gånger djupet, är slacket den utjämnare du behöver. Är det någon som uppfyller dessa kriterier? Ankarkättingen som skulle vara aktuell för min båt skulle väl väga lika mycket som båten. Undrar vad deras rekommendationer för större fartyg är? Konstig tabell. När började man med att uppge kättingdimesion i mm2 (kvadrat-millimeter) ? Om du har en 10 mm schackel kättingen har den en brottlast på 600 kg. 8mm kortlänkad galvad kätting har brottlast 2000 kg. Så var det detta med den svagaste länken ................. Vem 17 säljer ett 10mm schackel som har en brottgräns på bara 600kg bakar du egna i pepparkaksdeg? Om man är orolig kan man köpa Gunnebo schackel på Hjertmans, kolla själv. Saxat från Hjermans hemsida: Klassad schackel Varmgalvat Gods 10mm Arbetslast 600kg med 6-faldig säkerhet. Brottgräns 3600kg Rekommenderas alltid till bojringar och för säker förtöjning. Även simplare 10mm schackel har betydligt högre brottgräns än 600kg du måste ha förväxlat maxlast och brottgräns, Biltema anger 2400kg som brottgräns på sitt rostfria 10mm schackel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 880 Postad 27 September , 2015 Har nu beställt 50m varmförzinkad 8mm kätting med draghållfasthet 2900kg från båtaccenten. Hoppas att den håller. Det handlar även om ankringsteknik... Rekommendation är att mata ut minst 3 gånger djupet, gärna mer. Jag har någonstans sett en formel om djup o meter kätting som innebar om det var grunt så stämmer inte "minst 3 gånger djupet" utan längden kätting ökar. Orsaken är att det på grundare vatten blir för kort kätting för att "få elasticitet" med hjälp av kättingvikten. Min erfarenhet är att jag nästan alltid matar ut minst 20 m (8mm kätting) upp till 5 m djup om det är lugna förhållanden. Undantaget är vid ankring i riktigt trånga vikar med många ankarliggare. Då kan det behöva visas hänsyn med lite kortare kätting... Är det djupare, vilket är att föredra vid ankring med kätting så ökar jag på kättinglängden enligt formeln ca 4 ggr djupet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 28 September , 2015 Har nu beställt 50m varmförzinkad 8mm kätting med draghållfasthet 2900kg från båtaccenten. Hoppas att den håller. Det handlar även om ankringsteknik... Rekommendation är att mata ut minst 3 gånger djupet, gärna mer. Jag har någonstans sett en formel om djup o meter kätting som innebar om det var grunt så stämmer inte "minst 3 gånger djupet" utan längden kätting ökar. Orsaken är att det på grundare vatten blir för kort kätting för att "få elasticitet" med hjälp av kättingvikten. Min erfarenhet är att jag nästan alltid matar ut minst 20 m (8mm kätting) upp till 5 m djup om det är lugna förhållanden. Undantaget är vid ankring i riktigt trånga vikar med många ankarliggare. Då kan det behöva visas hänsyn med lite kortare kätting... Är det djupare, vilket är att föredra vid ankring med kätting så ökar jag på kättinglängden enligt formeln ca 4 ggr djupet. En viktig aspekt som nog inte alla tänkt på (inte jag i alla fall). Jag kommer att ha en lina på några meter med ryckdämpare på (kanske flera?) som jag hakar i kättingen för att avlasta spelet och få elasticitet då jag ofta kommer att ligga i grunda vikar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 September , 2015 Man behöver ganska många meter tamp för att få elasticitet men en kort tamp avlastar spelet och gör att man slipper "rasslet" som kan bli. Jag har provat en Hordafjäder dvs ryckdämpare i gummi med ingjuten kätting. Lite klumpig med fungerade perfekt. En kille tyckte det var jättestort och att man egentligen kunde ha den permanet i kättingen! Hur man skulle få den att passera kabelarskivan vet jag inte... Beträffand tamp så bör den ha lite lägre hållfasthet än kättingen, det är bättre att den brister än att kättingen gör det. En förlorad kätting kan man alltid dragga efter om den är tillräckligt lång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 28 September , 2015 Man behöver ganska många meter tamp för att få elasticitet men en kort tamp avlastar spelet och gör att man slipper "rasslet" som kan bli. Jag har provat en Hordafjäder dvs ryckdämpare i gummi med ingjuten kätting. Lite klumpig med fungerade perfekt. En kille tyckte det var jättestort och att man egentligen kunde ha den permanet i kättingen! Hur man skulle få den att passera kabelarskivan vet jag inte... Beträffand tamp så bör den ha lite lägre hållfasthet än kättingen, det är bättre att den brister än att kättingen gör det. En förlorad kätting kan man alltid dragga efter om den är tillräckligt lång. Min tanke med att inte ha sämre draghållfasthet på linan än kättingen var att om linan brister så blir kättingen helt utan ryckdämpning och riskerar då att gå brista av den orsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 September , 2015 Om tampen brister så lär det märkas och man kan vidta åtgärder. Håller tampen så kan kättingen brista, då blir det iofs inga mera ryck ... Jag tycker kättingkroken var lite bökig, blåser det upp så ska man ligga där och få loss kroken får att kunna få upp ankaret och kunna gå. I det fallet är en björn/kättingklys enklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heldefolksingers 0 Postad 8 Oktober , 2015 Lånar tråden för en ide. Vad tror ni om att lägga in ett bildäck eller två mellan en kortare ankar länk och linan . Detta för att jag som jagar vikt ändå har med bildäck som släpbromsar vid storm och undervattens fendrar. Däcken vid ankring tjänar som tyngder och fjädrar. Däcken kan också användas som stävskydd två och två när man går in i naturhamn mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 8 Oktober , 2015 Är verkligen bildäcken så tunga att de tynger ner nämnvärt när de är i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser