Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Riro

Svajankring

Rekommendera Poster

Funderar på hur grov kätting jag behöver för att svajankra min båt, motorseglare i stål 40 fot, 17ton. För att vara på den säkra sidan i storm och utsatta lägen vet jag att minst 10mm kätting är att rekommendera. Nu kommer jag dock varken att segla jorden runt eller ankra i utsatta lägen, utan mer använda båten som flytande sommarstuga i Stockholms skärgård och ligga i skyddade naturhamnar. Befintligt ankarspel är för 8mm kätting och jag undrar om det kan räcka för mitt ändamål? Jag tänker avlasta spelet med några meter lina med ryckdämpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en intressant lista från Svenska Sjö som visserligen bara sträcker sig till upp till 8 tons deplacement. Där rekommenderar de 16 mm kätting för 8 ton i skyddat läge, 19 för utsatt. Något att fundera på.

 

Någon ryckutjämnare ska inte behövas, eftersom du har så mycket kätting ute som möjligt, helst 5 gånger djupet, är slacket den utjämnare du behöver.

 

post-100579-0-36883500-1443176664_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon ryckutjämnare ska inte behövas, eftersom du har så mycket kätting ute som möjligt, helst 5 gånger djupet, är slacket den utjämnare du behöver.

Att ankra 5 x djupet (5:1) är inte bra när det är andra ankarliggare i närheten.

 

Viktigt är det att alla har sina ankarlinor/kättingar i samma förhållande.

 

RYA förespråkar 4:1 som absolut max med hänvisning till håll-test av ankare. Ökad förhållande ger i.f. RYA inte bättre håll.

Tidigare var 3:1 normal kutym i lugna trånga ankarplatser.

 

Jag är enig i att tyng från kätting i hela eller delar av förankringen fungerar som ryckdämpare. Denna tyngden, och typen ankare; är viktigare en vikten på själva ankaret.

T.ex. är Bruce värdelöst på mjuk båtten med sjögräs när det är risk för vindskift.

 

Jag sover bäst med typ. paraply- /patent-ankare med långe armar som greppar bra när det tiltas ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en intressant lista från Svenska Sjö som visserligen bara sträcker sig till upp till 8 tons deplacement. Där rekommenderar de 16 mm kätting för 8 ton i skyddat läge, 19 för utsatt. Något att fundera på.

 

Någon ryckutjämnare ska inte behövas, eftersom du har så mycket kätting ute som möjligt, helst 5 gånger djupet, är slacket den utjämnare du behöver.

Är det någon som uppfyller dessa kriterier? Ankarkättingen som skulle vara aktuell för min båt skulle väl väga lika mycket som båten. Undrar vad deras rekommendationer för större fartyg är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här är en intressant lista från Svenska Sjö som visserligen bara sträcker sig till upp till 8 tons deplacement. Där rekommenderar de 16 mm kätting för 8 ton i skyddat läge, 19 för utsatt. Något att fundera på.

 

Någon ryckutjämnare ska inte behövas, eftersom du har så mycket kätting ute som möjligt, helst 5 gånger djupet, är slacket den utjämnare du behöver.

Är det någon som uppfyller dessa kriterier? Ankarkättingen som skulle vara aktuell för min båt skulle väl väga lika mycket som båten. Undrar vad deras rekommendationer för större fartyg är?

 

Konstig tabell.

När började man med att uppge kättingdimesion i mm2 (kvadrat-millimeter) ?  :rolleyes:

 

Om du har en 10 mm schackel kättingen har den en brottlast på 600 kg. 8mm kortlänkad galvad kätting har brottlast 2000 kg.

 

Så var det detta med den svagaste länken .................

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att de rekommenderar väldigt grova kättingar men jag har för lite erfarenhet för att kunna yttra mig egentligen.

 

Å andra sidan har en 8 mm kätting en brottgräns på runt 2-3 ton vilket, om man ska räkna brottgräns i förhållande till vikt, är ganska dåligt jämfört med band eller lina (även om det finns andra fördelar). 

 

Edit: såg inte det där med mm2

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte undvika att ta upp en annan aspekt på det hela: Är det lagligt att svajankra hur länge som helst i naturhamnar? Om man till råga på allt släpar dit speciella kättingar för säkrare förtöjning och dessutom lämnar båten där på obestämd tid skulle man väl kunna se det som att man har privatiserat plats i en naturhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Här är en intressant lista från Svenska Sjö som visserligen bara sträcker sig till upp till 8 tons deplacement. Där rekommenderar de 16 mm kätting för 8 ton i skyddat läge, 19 för utsatt. Något att fundera på.

 

Någon ryckutjämnare ska inte behövas, eftersom du har så mycket kätting ute som möjligt, helst 5 gånger djupet, är slacket den utjämnare du behöver.

Är det någon som uppfyller dessa kriterier? Ankarkättingen som skulle vara aktuell för min båt skulle väl väga lika mycket som båten. Undrar vad deras rekommendationer för större fartyg är?

 

Konstig tabell.

När började man med att uppge kättingdimesion i mm2 (kvadrat-millimeter) ?  :rolleyes:

 

Om du har en 10 mm schackel kättingen har den en brottlast på 600 kg. 8mm kortlänkad galvad kätting har brottlast 2000 kg.

 

Så var det detta med den svagaste länken .................

 

Tror inte att de menar kvadrat mm utan att "2)" är en hänvisning till något som inte kommit med i bilden. Det finns även hänvisning "1)" i andra rutor t.ex. för grovlek på lina. Tar man det som kvadrat mm skulle en 6mm kätting räcka gott och väl för en 8 tons båt i utsatt läge. Man måste nog se vad som menas med hänvisningarna för att kunna tyda tabellen riktigt.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Här är en intressant lista från Svenska Sjö som visserligen bara sträcker sig till upp till 8 tons deplacement. Där rekommenderar de 16 mm kätting för 8 ton i skyddat läge, 19 för utsatt. Något att fundera på.

 

Någon ryckutjämnare ska inte behövas, eftersom du har så mycket kätting ute som möjligt, helst 5 gånger djupet, är slacket den utjämnare du behöver.

Är det någon som uppfyller dessa kriterier? Ankarkättingen som skulle vara aktuell för min båt skulle väl väga lika mycket som båten. Undrar vad deras rekommendationer för större fartyg är?

 

Konstig tabell.

När började man med att uppge kättingdimesion i mm2 (kvadrat-millimeter) ?  :rolleyes:

 

Om du har en 10 mm schackel kättingen har den en brottlast på 600 kg. 8mm kortlänkad galvad kätting har brottlast 2000 kg.

 

Så var det detta med den svagaste länken .................

 

Tror inte att de menar kvadrat mm utan att "2)" är en hänvisning till något som inte kommit med i bilden. Det finns även hänvisning "1)" i andra rutor t.ex. för grovlek på lina. Tar man det som kvadrat mm skulle en 6mm kätting räcka gott och väl för en 8 tons båt i utsatt läge. Man måste nog se vad som menas med hänvisningarna för att kunna tyda tabellen riktigt.

 

Jag hittade  filen som tabellen är kopierad från: 

 https://www.svenskasjo.se/pdf/mooringinstructions2.pdf

 

Det är inte kvadrat mm utan godsdiametern på kättingen som menas. Undrar vad jag hittar ett ankarspel som orkar dra upp den kätting+ankare som jag i så fall måste ha? :huh:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe. Men rekomendasionen passar ju mycket bättre på mm2, där 8 mm2 blir ca 2,9 mm gods.

 

Att Svenska Sjö tycker en 8 ton båt behöver 19 mm kätting är ju utopi; den skal inte lyftas i kättingen, och de skiljer inte på kort- eller lång-länkad kätting (vilket är en vesentlig skillnad)  ;-)

 

NB! Köp aldri kätting från någon som inte uppger certifisering eller brottlast i kg eller KpN (DIN 766 eller 763)

 

Då kan TS "Riro" sova gott med en 8 mm, eller enu bättre med en 10 mm om spelet fixar det, men glöm inte schackel'n.............

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avser inte tabellen kätting för boj?

8 mm kätting rekomenders för båtar till ca 13 ton. För 17 ton båt och utsatta lägen ska det nog vara 10 mm. Men mera normalt bruk så borde 8 mm räcka mer än väl.

Någon extra ryckdämpning behövs inte, när kättingen ska  sträckas upp får man en mycket effektiv ryckdämpning. 

Däremot så ska man ha en "björn", kättinglås el likn så att inte ankarspelet behöver ta upp hela kraften, jag har en kättingkrok och någon meter lina om jag ligger över natten, då blir det inget oväsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avser inte tabellen kätting för boj?

8 mm kätting rekomenders för båtar till ca 13 ton. För 17 ton båt och utsatta lägen ska det nog vara 10 mm. Men mera normalt bruk så borde 8 mm räcka mer än väl.

Någon extra ryckdämpning behövs inte, när kättingen ska  sträckas upp får man en mycket effektiv ryckdämpning. 

Däremot så ska man ha en "björn", kättinglås el likn så att inte ankarspelet behöver ta upp hela kraften, jag har en kättingkrok och någon meter lina om jag ligger över natten, då blir det inget oväsen.

Det är lite oklart vad tabellen syftar på men då den även har rekommendationer för ankarvikter tog jag för givet att det gällde ankring och inte boj. Den kätting som i tabellen skulle rekommenderas i mitt fall, kommer inte ombord på min båt (vill ju inte sänka den) :)

 

Jag hade tänkt ha en lina med högre draghållfasthet än kättingen med ryckckdämpare  för att avlasta spelet, slippa skrammel och få lite ryckdämpning om kättingen mot förmodan skulle sträckas. Tycker inte att jag behöver något kättinglås då.

 

Har funderat på om man ska ha svivel eller inte, är lite osäker på om den blir "den svaga länken"?

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svivel när du anvender kätting är onödig, annat en när ankaret kommer upp och skal in på evnt. rulle (klys)

 

PS. Jag vet inte om det finns svivlar med samma brottstyrka som 8 eller 10mm rundlänkad certifiserad kätting (2,5 alt. 3,5 ton); men jag tvivlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en "böjd" svirvel så kommer ankaret alltid rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en "böjd" svirvel så kommer ankaret alltid rätt

Kan du länka till en sådan med brottstyrka = 10 mm kätting (3,5 ton) ?

 

Och en schackel som passar mellan svivel o ankare oxå.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bryggan kommenterade vårt 16 kilos Deltaankare. Han hade hört att när folk skrattar åt ankarets storlek är det tillräckligt stort. Båten är en 5 tons segelbåt.

 

Det där med lina med gummidämpare är bra att ha ombord om det blir storm och dåligt våglä. När belastningen är hög är kättingen som en rak stålstång och har man bara kätting finns ingen töjmån. Vågor eller svall kan lättare dra loss ankaret än om man har gummidämpare eller ett tiotal meter lina som töjs när förskeppet reser sig i vågorna.

 

För skärgårdsbruk räcker säkert 10mm kätting eller kanske även 8mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har du en "böjd" svirvel så kommer ankaret alltid rätt

Kan du länka till en sådan med brottstyrka = 10 mm kätting (3,5 ton) ?

 

Och en schackel som passar mellan svivel o ankare oxå.

 

 

http://www.inmare.se/butik/getpage.asp?do=%7B9A15C1E9-8656-4019-8844-E3C90950A843%7D

 

Tack.

Du fattar nu varför jag pushar detta?

 

En kätting är inte en kätting.,

En handlare (eller två) säljer vad som helst till vem som helst.

 

"Varmansson" tror tyvärr reklam är sanning och köper blandfärs på ICA.........

 

"bhemac" Googlar, men har antagligen inte en sådan svivel själva. (Jag kan kolla i din båt om jag vill "bhemac")

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*suck*

Va då suck?

Du visar intet svar på fråga eller påsåernde...............som vanlig................

Redigerad av Oldtimer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

*suck*

Va då suck?

Du visar intet svar på fråga eller påsåernde...............som vanlig................

 

 

Nähä eller kan det vara så att du inte förstår?

Ärligt talat så bryta jag mig inte vad du tycker, du tillför ju aldrig något vettigt i någon diskussion du är bara ute efter att vara otrevlig. I synnerhet på kvällskvisten, oftast i samband med helgen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller tjocklek på kätting så kan man säga att det beror på två omständigheter? Förutom att få ner ankaret och dra fast det genom att backa båten….

 

Statisk och dynamisk påverkan.

 

Statiskt är när vinden blåser och det inte finns rörelse i båten ( vågor, ström och folk som gungar )

Då är det den projicerade ytan mot vinden som bestämmer vilken last som vindtrycket ger. Eftersom lasten ökar med kvadraten på vindens hastighet så kan man grovt säga att lasten under ca 10 m/s är relativt liten även för en större båt. Medan lasten i 40 m/s är så stor att ankare eller tåg fallerar ( referens orkanen Ivan där bilder från alla hamnar visat soprena ankarområden, båtarna låg på stranden. Dvs de som inte lämnar hamnen och går ut på öppna vatten. )

 

I vindar upp till ca 15 m/s så är det antagligen så att en kätting om 8 mm räcker rent hållfasthetsmässigt? Detta har alltså mer med projicerad yta att göra snarare än båtens vikt.

 

Dynamiskt är det knepigare. Börjar båten röra sig upp och ner så kan man givetvis dra upp ankaret? Därför är det enligt min mening anmärkningsvärt att många anser att en kätting är bra för att ta upp rörelser. Ryckdämpning? Nix, drar båten tillräckligt hårt så sträcks kättingen till slut och all lyftkraft förmedlas rakt ner i botten där ankaret ligger...

 

Av det skälet är det viktigt att ha en "snubber" på kättingen, dvs att man gör en lina som är relativt tunn, för att den ska kunna töja sig, plus lägga en eller flera gummigrejer som dämpning också.

Ett annat skäl att avlasta är att ankarspel normalt inte är gjorda för att ta upp påkänningar.

 

Slutsats?

I moderata vindstyrkor - kanske upp till 15 m/s och innan vågor byggs upp i utsatta lägen - så räcker en relativt klen kätting. I vindstyrkor däröver börjar båten vandra åt sidorna i vindbyar och vågor rör båten upp och ner varför påkänningarna ökar snabbt.

 

Enligt min mening kan man inte säga att den ena eller andra dimensionen är korrekt, det beror på vågor och vind helt enkelt. Ska man förtöja för stormstyrkor så är det helt andra dimensioner än de man normalt har ombord. Men vem förutom långfärdsseglare ligger på svaj i storm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man lite på tillbud så är kätting bra, de som brister är ofta gammal/rostig. Kraften att sträcka upp en kätting ökar progressivt, prova på land. De flesta har nog typ 40 m kätting och sen 40 m tamp. Det håller nog utom under extrema förhållande.

Ett fartyg för ankar har alltid en ankarvakt, börjar det blåsa är bryggan bemannad och man har standby i maskin. Tutar det i riktigt ordentligt hjälper man till med maskin. Så gjorde man på fyrskeppen också. 

Men att ligga ute i någon vik under så extrema förhållanden är nog ovanligt, i det läget ska man nog fundera på att gå ut i rum sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

*suck*

Va då suck?

Du visar intet svar på fråga eller påsåernde...............som vanlig................

 

 

Nähä eller kan det vara så att du inte förstår?

Ärligt talat så bryta jag mig inte vad du tycker, du tillför ju aldrig något vettigt i någon diskussion du är bara ute efter att vara otrevlig. I synnerhet på kvällskvisten, oftast i samband med helgen.

 

Att tillföra nå't vettigt är ena o alena upp till mottagaren, eller hur?

 

Brottgräns på din svivel o schackel svarade du aldrig på. Jag vet varför ;-)

 

Nu är det helg; är det nå'n skillnad hos dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller tjocklek på kätting så kan man säga att det beror på två omständigheter? Förutom att få ner ankaret och dra fast det genom att backa båten….

 

Statisk och dynamisk påverkan.

 

Statiskt är när vinden blåser och det inte finns rörelse i båten ( vågor, ström och folk som gungar )

Då är det den projicerade ytan mot vinden som bestämmer vilken last som vindtrycket ger. Eftersom lasten ökar med kvadraten på vindens hastighet så kan man grovt säga att lasten under ca 10 m/s är relativt liten även för en större båt. Medan lasten i 40 m/s är så stor att ankare eller tåg fallerar ( referens orkanen Ivan där bilder från alla hamnar visat soprena ankarområden, båtarna låg på stranden. Dvs de som inte lämnar hamnen och går ut på öppna vatten. )

 

I vindar upp till ca 15 m/s så är det antagligen så att en kätting om 8 mm räcker rent hållfasthetsmässigt? Detta har alltså mer med projicerad yta att göra snarare än båtens vikt.

 

Dynamiskt är det knepigare. Börjar båten röra sig upp och ner så kan man givetvis dra upp ankaret? Därför är det enligt min mening anmärkningsvärt att många anser att en kätting är bra för att ta upp rörelser. Ryckdämpning? Nix, drar båten tillräckligt hårt så sträcks kättingen till slut och all lyftkraft förmedlas rakt ner i botten där ankaret ligger...

 

Av det skälet är det viktigt att ha en "snubber" på kättingen, dvs att man gör en lina som är relativt tunn, för att den ska kunna töja sig, plus lägga en eller flera gummigrejer som dämpning också.

Ett annat skäl att avlasta är att ankarspel normalt inte är gjorda för att ta upp påkänningar.

 

Slutsats?

I moderata vindstyrkor - kanske upp till 15 m/s och innan vågor byggs upp i utsatta lägen - så räcker en relativt klen kätting. I vindstyrkor däröver börjar båten vandra åt sidorna i vindbyar och vågor rör båten upp och ner varför påkänningarna ökar snabbt.

 

Enligt min mening kan man inte säga att den ena eller andra dimensionen är korrekt, det beror på vågor och vind helt enkelt. Ska man förtöja för stormstyrkor så är det helt andra dimensioner än de man normalt har ombord. Men vem förutom långfärdsseglare ligger på svaj i storm?

Håller med om ditt resonemang, men jag vill nog att den lina som avlastar spelet ska ha minst samma draghållfasthet som kättingen så den inte brister och spel och kätting får ta all kraft utan ryckdämpning. Har då hellre lite längre lina med fler ryckdämpare på.

Jag har även flera ankare och 50m 18mm blyad lina som jag kan använda i nödfall. har dock inte hittat något spel som klarar den linan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Brottgräns på din svivel o schackel svarade du aldrig på. Jag vet varför ;-)

 

 

Om du hade kollat länken så hade du sett att brottgränsen är 8400kg. Eller var det för svårt för dig?

Kanske kan någon hjälpa dig?

 

Som vanligt har du inte tillfört något mer än ett otrevligt uppträdande som ingen verkar uppskatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Brottgräns på din svivel o schackel svarade du aldrig på. Jag vet varför ;-)

 

 

Om du hade kollat länken så hade du sett att brottgränsen är 8400kg. Eller var det för svårt för dig?

Kanske kan någon hjälpa dig?

 

Som vanligt har du inte tillfört något mer än ett otrevligt uppträdande som ingen verkar uppskatta.

 

Schackel då?

 

Frågor som några uppfattar som otrevigla kan vara nyttiga för andra.

 

Du; bhemac har aldrig varnad någon för kätting med långa eller korta länkar; kätting classad  med bottgräns i kg eller kn, eller hur?

Jag varnar ju bara; tycker ju bara att köpare skall veta vad dom köper.

 

Det är inte givet att en galvad kätting från A är samma som en galvad kätting från B.

 

Antagligen tycker du person är viktigare en sak...............eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Brottgräns på din svivel o schackel svarade du aldrig på. Jag vet varför ;-)

 

 

Om du hade kollat länken så hade du sett att brottgränsen är 8400kg. Eller var det för svårt för dig?

Kanske kan någon hjälpa dig?

 

Som vanligt har du inte tillfört något mer än ett otrevligt uppträdande som ingen verkar uppskatta.

 

Schackel då?

 

Frågor som några uppfattar som otrevigla kan vara nyttiga för andra.

 

Du; bhemac har aldrig varnad någon för kätting med långa eller korta länkar; kätting classad  med bottgräns i kg eller kn, eller hur?

Jag varnar ju bara; tycker ju bara att köpare skall veta vad dom köper.

 

Det är inte givet att en galvad kätting från A är samma som en galvad kätting från B.

 

Antagligen tycker du person är viktigare en sak...............eller hur?

 

 

Du kollade aldrig länken? Det fanns en bild där och bilder påstås säga mer än tusen ord.

 

Fortsätt du bara, det här blir ju bara roligare och roligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Brottgräns på din svivel o schackel svarade du aldrig på. Jag vet varför ;-)

 

 

Om du hade kollat länken så hade du sett att brottgränsen är 8400kg. Eller var det för svårt för dig?

Kanske kan någon hjälpa dig?

 

Som vanligt har du inte tillfört något mer än ett otrevligt uppträdande som ingen verkar uppskatta.

 

Schackel då?

 

Frågor som några uppfattar som otrevigla kan vara nyttiga för andra.

 

Du; bhemac har aldrig varnad någon för kätting med långa eller korta länkar; kätting classad  med bottgräns i kg eller kn, eller hur?

Jag varnar ju bara; tycker ju bara att köpare skall veta vad dom köper.

 

Det är inte givet att en galvad kätting från A är samma som en galvad kätting från B.

 

Antagligen tycker du person är viktigare en sak...............eller hur?

 

 

Du kollade aldrig länken? Det fanns en bild där och bilder påstås säga mer än tusen ord.

 

Fortsätt du bara, det här blir ju bara roligare och roligare.

 

Schackel.

Jag tycker inte det är rolig als.............

 

Jag är bara mån om den som vill ankra o sova.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Brottgräns på din svivel o schackel svarade du aldrig på. Jag vet varför ;-)

 

 

Om du hade kollat länken så hade du sett att brottgränsen är 8400kg. Eller var det för svårt för dig?

Kanske kan någon hjälpa dig?

 

Som vanligt har du inte tillfört något mer än ett otrevligt uppträdande som ingen verkar uppskatta.

 

Jag missade att scrolla ner på din länk, där står ju brottgränserna. Blir lite fundersam när jag ser att den svivel som rekommenderas för 20kg ankare (som jag har) är för 10-12mm kätting.  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...