Smuggler-24 0 Postad 24 September , 2015 Hej! Jag har en Jurmo Cabin som det sitter en BMW B190 motor i. Jag köpte den förra våren och har fungerat bra till nu i vår, vid iläggningen. Den har varit lite svår att starta även tidigare. Man måste pumpa med reglaget rätt mycket för att den ska starta. Men nu i våras ville den inte alls gå igång. Jag har provat med startgas. Då tänder den till lite men utan att gå igång. Har även kollat pumpen. Den fungerar. Jag har även kollat tillbaka hela vägen om det kommer bensin någonstans. Men inte. Fick ett tips att sätta in en bränsleslang med gummiblåsa. (sådan man har till utombordare/trycktank). Väl på plats så pumpar jag upp bensin och hör att bensin kommer upp till förgasaren. Nu startar motorn. Vid några tillfällen stannar den efter ett tag. Pumpar upp bensin på nytt och motorn startar. När jag varit borta från båten några dagar måste jag pumpa upp bensin med blåsan igen för att den ska starta. Vad kan problemet vara? Jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Som det är nu så vågar jag mig inte ut på sjön för jag är osäker om allt ska fungera. Tacksam för svar, Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 24 September , 2015 Dags för förgasarrenovering..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 24 September , 2015 Hej! Jag har en Jurmo Cabin som det sitter en BMW B190 motor i. Jag köpte den förra våren och har fungerat bra till nu i vår, vid iläggningen. Den har varit lite svår att starta även tidigare. Man måste pumpa med reglaget rätt mycket för att den ska starta. Men nu i våras ville den inte alls gå igång. Jag har provat med startgas. Då tänder den till lite men utan att gå igång. Har även kollat pumpen. Den fungerar. Jag har även kollat tillbaka hela vägen om det kommer bensin någonstans. Men inte. Fick ett tips att sätta in en bränsleslang med gummiblåsa. (sådan man har till utombordare/trycktank). Väl på plats så pumpar jag upp bensin och hör att bensin kommer upp till förgasaren. Nu startar motorn. Vid några tillfällen stannar den efter ett tag. Pumpar upp bensin på nytt och motorn startar. När jag varit borta från båten några dagar måste jag pumpa upp bensin med blåsan igen för att den ska starta. Vad kan problemet vara? Jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Som det är nu så vågar jag mig inte ut på sjön för jag är osäker om allt ska fungera. Tacksam för svar, Uffe Jag skulle tro att det är bränslepumpen som är defekt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler-24 0 Postad 25 September , 2015 Tack för svaren. Det kan nog vara dags för förgasarrenovering. Men kan förgasaren vara orsaken till att inte bensin pumpas upp? Angående bränslepumpen så verkar det inte vara den som inte fungerar. Jag hade pumpen med till en firma på Lidingö som håller på med bla. BMW marinmotorer. Han testade pumpen och sade att den fungerar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 September , 2015 Tack för svaren. Det kan nog vara dags för förgasarrenovering. Men kan förgasaren vara orsaken till att inte bensin pumpas upp? Angående bränslepumpen så verkar det inte vara den som inte fungerar. Jag hade pumpen med till en firma på Lidingö som håller på med bla. BMW marinmotorer. Han testade pumpen och sade att den fungerar som den ska. Nej! Jag håller på bränslepumpen, lösa backventiler, som släpper tillbaks bränslet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler-24 0 Postad 25 September , 2015 OK. Då kanske jag, ändå, behöver skaffa en ny pump. Är det backventiler i pumpen? Är det dem du menar? Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 September , 2015 Det kan ju vara en sil eller ett filter någonstans som är igensatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler-24 0 Postad 25 September , 2015 Filterna har jag kollat. Till och med bytt ut det separata filtret. Någon sil vet jag inget om. Var kan ett sånt sitta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 25 September , 2015 Det är inte så att du har bränsleslang med textilstrumpa före pumpen. Dessa slangar har ingen armering i gummit, utan bruka spricka sönder utan att det syns. Då suger pumpen luft. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 26 September , 2015 Det kan sitta en sil på röret som går ner i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 26 September , 2015 (redigerade) Det kan också sitta en sil på röret som är anslutet till förgasaren. Redigerad 26 September , 2015 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler-24 0 Postad 28 September , 2015 Tack för alla svar. Kopplingen in i pumpen är ett rör. Övriga slangar är "vanliga" svarta gummislangar. Någon sil kan jag inte hitta någonstans. Det jag inte tittat på är röret ned i tanken. Där sitter väl det troligtvis en sil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 28 September , 2015 Jag har varit med om att nocken på kamaxeln som driver pumpen, har varit sliten så pumpen rör sig för lite, men det har varit på motsvarande bilmotor. Vi löste problemet med en elpump, fast elpump och båt är kanske inte bästa kombon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler-24 0 Postad 29 September , 2015 Jag har tänkt tanken om kamaxeln. Pinnen som trycker mot pumpen och kamaxeln ser OK ut. Jag tycker det skulle vara konstigt om kamaxeln är sliten och det är felet. Därför att motorn startade bra förra säsongen utan problem. Jag har tänkt på en annan sak. Automatchoken ? När man normalt ska starta så pumpar men med raglaget för att få upp bränsle. Nu händer det ingenting när man pumpar. Kan det bero på choken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 29 September , 2015 När du pumpar med reglaget så stängs choken vid första pumptaget och vid varje pumptag så pumpar accelerationspumpen (eller accelerationspumparna) in en skvätt bensin från flottör huset in i insuget. Om choken inte sängs så har du ett fel. Om det inte kommer någon bensin från accelerationspumpen så är det antingen fel på pumpen eller så är flottörhuset tomt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler-24 0 Postad 29 September , 2015 Nu har jag precis varit vid båten och kollat en del. Motorn startar om jag pumpar upp bensin med blåsan. Annars inte. Det jag såg nu var att det droppade lite bensin där bränsleröret går in i filtret och efter pumpen vid en trevägskoppling. Kan det vara problemet? Otätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler-24 0 Postad 30 September , 2015 Jaha, då får jag försöka få det tätt vid dessa ställen. Det går ett rör från tanken till filtret. Uppskattningsvis är det ca. 1-1,5 m. Kan jag ersätta röret med slang istället? Vet någon var och om jag kan hitta en ny eller bättre begagnad bränslepump någonstans? Jag tror motorn är från mitten av 80-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 September , 2015 Före bränslepumpen går det att ha en slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler-24 0 Postad 30 September , 2015 Vad bra. Då ska jag byta ut röret till slang från tanken till filtret. men det får bli ett jobb i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser