Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
sigge_1

Immiga Honda instrument/ mätare, garanti?

Rekommendera Poster

Hej, har just köpt en för mig ny båt med en Honda motor från 2012. Instrumenten sitter väl skyddade och har inte fått någon väta uppifrån men är lik förbannat så igen-immade att inte den digitala delen på instrumentet går att läsa. (det är combo analog/ digitalt). 

Igår var jag på havet i 2 timmar och tänkte att de kanske skulle torka upp av värmen från lampan som lyser upp dem men icke.

Instrumenten är ur deras nya "fogfree" serie. Är detta rimligt? Skulle vara intressant att höra om fler har samma problem med deras instrument. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad har du för temperatur på ömse sidor det immiga glaset?
Är det stor temp-skillnad så kondenseras luftfuktighet, en enkel åtgärd kan vara isolera litet bakom skott/vägg-monterade (?) instrument så att de i sin helhet får samma temp som glaset.
Bara en fundering men jag gjorde med framgång så på en digital skottmonterad logg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vad har du för temperatur på ömse sidor det immiga glaset?

Är det stor temp-skillnad så kondenseras luftfuktighet, en enkel åtgärd kan vara isolera litet bakom skott/vägg-monterade (?) instrument så att de i sin helhet får samma temp som glaset.

Bara en fundering men jag gjorde med framgång så på en digital skottmonterad logg.

Mätarna sitter monterade i pulpiten på en Micore 570cc (mittpulpit öppen båt). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har imma i mina Suzuki instrument från 2008 - kommer mest på vår och höst. Har googlat en hel del på det och svaren jag hittat är att det inte är något att göra åt det. Visst verkar det lite märkligt men jag försöker numera strunta i det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade undersökt möjligheterna till åtgärd/reklamation. Det måste vara otät någonstans. Har haft flera öppna båtar med mätare (dock ej Honda) och inte haft de problemen. Heter de dessutom "fogfree" så är det ju ännu mer irriterande, även om det kanske är utsidan som avses.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...