smirre10 3 Postad 23 September , 2015 Hej Nu när man har sålt båt är man på jakt efter någe nytt, men vad ? Daycruiser helst med dieslar är det man är ute efter och en budget på ca 500tkr. Vad tror ni om en sunseeker 38 med tamd 41or - 91a. Är detta för stort att åka omkring i till öar å hamnar, gillar själva layouten men är osäker om det är för stort å för gammalt. Kom gärna med synpunkter Ha de gött å tack för synpunkter. Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 23 September , 2015 Jag gillar Sea ray jag tror den heter sundancer Finns från 29 fot tror jag de flesta är väl med V8 bensin men dom drar obetydligt mer än dieslarna och dessutom tystare Och du får nog en bra mycket nyare båt för dom pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 23 September , 2015 Personligen tror jag att ett par 41or i en såpass stor båt är lite klent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 23 September , 2015 Jag har tittat mkt på just sea ray sundancer men som du säger är det oftast bensinare och inte med utrustningen man vill ha, allt går ju att eftermontera men skönt om det är på plats. Tack för synpunkterna iaf Fortsättning följer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 23 September , 2015 Angående motorerna så får jag för mig att det är aqad 41 eftersom det är drev, det borde bli lite mer fart då kanske ? och ork ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 23 September , 2015 V8 drar obetydligt mer än bensinare? Det har då aldrig jag märkt. Däremot kan ju totalekonomin var mer fördelaktig med bensin men det är en helt annan femma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 24 September , 2015 Sea ray 330 med 2st D3 från 2011eller är det bara att utesluta, har ju läst en del om just dessa motorer och dom har ju inte fått allt för bra kritik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 24 September , 2015 Jag läste att de vanligaste motorvalen till just Sea ray 330 är Mercrusier 350 En modern V8 borde inte vara så mycket bekymmer med en sådan motor ! Så finns även Yanmar med diesel bara att välja motor alternativ , okej ang bränsleförbrukningen så självklart drar en bensinmotor lite mer bränsle än en diesel . Men hur mycket beror ju på hur mycket just du kommer att köra och i vilken hastighet . Men jag hävdar en bensinare är billigare i inköp , billigare i totaldrift , alltså billigare att äga om man nu inte har båten i kommersiellt syfte eller måste köra väldigt fort . Mitt svar på din första fråga var och är att jag gillar Sea ray , för min del hade det passat med en sundancer 260 årsmodell 2004, lagom stor båt för daycruiser . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 24 September , 2015 Jag håller med dig rackarhulda, jag har inget emot bensinare bara dom är sötvattenkylda å inte för gamla, om jag kör 350-400 distans/år å det är 1l till i soppa det har jag råd med. jag har fastnat för just 310-330 tycker det verkar vara en lagom stor båt för oss men det är inte så många till salu för tillfället. Men det dyker väl upp rätt vad det är. Man blir lite kräsen oxå när man tittar runt, var å kollade på en båt igår som såg fin ut å enligt ägaren var den det när jag ringde, vilket sen visar sig vara ett lik som man inte brytt sig om på många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 24 September , 2015 Jag håller med dig rackarhulda, jag har inget emot bensinare bara dom är sötvattenkylda å inte för gamla, om jag kör 350-400 distans/år å det är 1l till i soppa det har jag råd med. jag har fastnat för just 310-330 tycker det verkar vara en lagom stor båt för oss men det är inte så många till salu för tillfället. Men det dyker väl upp rätt vad det är. Man blir lite kräsen oxå när man tittar runt, var å kollade på en båt igår som såg fin ut å enligt ägaren var den det när jag ringde, vilket sen visar sig vara ett lik som man inte brytt sig om på många år. Annars har jag en fin 335 till salu, just saying:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 24 September , 2015 Jag håller med dig rackarhulda, jag har inget emot bensinare bara dom är sötvattenkylda å inte för gamla, om jag kör 350-400 distans/år å det är 1l till i soppa det har jag råd med. jag har fastnat för just 310-330 tycker det verkar vara en lagom stor båt för oss men det är inte så många till salu för tillfället. Men det dyker väl upp rätt vad det är. Man blir lite kräsen oxå när man tittar runt, var å kollade på en båt igår som såg fin ut å enligt ägaren var den det när jag ringde, vilket sen visar sig vara ett lik som man inte brytt sig om på många år. Annars har jag en fin 335 till salu, just saying:) Fast den har inte u-soffan va ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 24 September , 2015 Jag håller med dig rackarhulda, jag har inget emot bensinare bara dom är sötvattenkylda å inte för gamla, om jag kör 350-400 distans/år å det är 1l till i soppa det har jag råd med. jag har fastnat för just 310-330 tycker det verkar vara en lagom stor båt för oss men det är inte så många till salu för tillfället. Men det dyker väl upp rätt vad det är. Man blir lite kräsen oxå när man tittar runt, var å kollade på en båt igår som såg fin ut å enligt ägaren var den det när jag ringde, vilket sen visar sig vara ett lik som man inte brytt sig om på många år. Annars har jag en fin 335 till salu, just saying:) Fast den har inte u-soffan va ? Jo ,min har det:) Eller mera korrekt, så byggs den i nuläget om med en riktig U soffa. Tanken var att göra detta inför säsongen men ingen firma kunnde göra det då, så det blir att njuta av soffan till nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 25 September , 2015 Sötvattenkylda är ett måste , men de Sea ray jag har sett från 2000 är sötvattenkyda okej sedan finns det väl undantag men jag tror det är väldigt ovanligt . Ni får tänka att de kommer från USA och dom har nästan bara saltvatten där och vem köper sjövattenkylda Inombordsmotorer där ? ingen kan jag tänka mig . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser