Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Mauritx

Placering vaggan segelbåt funderingar.

Rekommendera Poster

I år kom båten (akten) sned i vaggan och står inte mittemellan armarna/sttötorna bak utan den pekar lite åt styrbord.   När jag placerade båten hade armarna  helt neråt så att båten skulle stå på kölen, sedan skruvade jag lätt åt armarna .

Nu när jag försöker gå runt och skruva lös lite (eftersom kölen brukar sjunka lite gran pga trädbräddor) känns det så att det storsta vikten tas av sttötorna på styrbord medan på babord sitter armarna lätt.

Båten ser ut att vara ganska rakt.. frågan är om jag ska lyfta igen får att försöka få akten mittemellan vaggan eller låta det vara??

Jag antar att det är jätte svår att fördela krafterna samma på alla 4 sttötor utan den kommer i vilken fall som helst att lägga sig på nån sida av vaggan.?

Så länge båten star på kölen borde det inte vara nån problem?? sttötorna på barbord kan jag lösa en i taget men vågar inte riktig prova på styrbord....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör inte vara nå`t problem att justera stöttor? Men, om du är lite "skraj"; Säkra med ett spännband ned på varje sida (från t.ex winch till vagga) medan du skruvar. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En orsak till att den trycker mer på ena sidan kan vara att brädan den står på lutar obetydligt så att båten står på ena sidan av kölen. Detta har jag inte lyckats lösa när det har hänt utan fått acceptera. När båten hamnat snett i vaggan (utan att luta) har jag lossat lite på en stötta och skjutit vaggan i sidled, enkelt med ett spett. I flera omgångar. Men försiktigt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bör inte vara nå`t problem att justera stöttor? Men, om du är lite "skraj"; Säkra med ett spännband ned på varje sida (från t.ex winch till vagga) medan du skruvar. :)

Det går att sänka eller höja men det går trög...  det som kommer att hända är att båten kommer att lägga sig ännu mer på den sidan det lutar, när jag sänker lite för att kompensera för kölen som sjunker några cm I träet, och sedan antar jag borde inte vara nån problem om den största vikten ligger på marken och inte hanger på stöttorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En orsak till att den trycker mer på ena sidan kan vara att brädan den står på lutar obetydligt så att båten står på ena sidan av kölen. Detta har jag inte lyckats lösa när det har hänt utan fått acceptera. När båten hamnat snett i vaggan (utan att luta) har jag lossat lite på en stötta och skjutit vaggan i sidled, enkelt med ett spett. I flera omgångar. Men försiktigt!!

Hur lyckas du? vikten ligger ju på botten av vaggan och den håller själva ramen där stöttorna finns, vi pratar om en långkölad segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, min båt stod på en bräda på marken så vaggan bara stöttade den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg in några bilder på hur det ser ut. Gärna så att man kan se horisonten.

Mycket enklare att komma med råd och förslag då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du indikerar har troligen brädorna under kölen (som borde vara grova plankor, nästan balkar eller reglar) sjunkit i underlaget och hamnat snett. Med hjälp av spett t ex och träkilar borde du kunna baxa dem rätt så båten står horisontellt. Även om båten är lite snett placerad i vaggan borde det gå att vrida vaggans aktre del så det blir bättre symmetri, genom att se till att vikten är maximerad tillfälligt i främre delen av kölen.

Sedan skall vaggans stöttor bara just 'stötta' båten, nästan all vikt skall vila på kölen.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...