Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 15 – Skärande kurser

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 15 – Skärande kurser

Sid 19 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .

Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.

Dags för nästa regel.

Den här regeln tycker jag dessvärre det är ganska många som bryter mot. Nästan alla väjer, men ganska många väjer gärna förom istället för akterom.

Det är mitt intryck både när jag går för motor med segelbåten och när jag kör relativt långsam motorbåt, typ 20 knop. Vad säger ni andra? Har ni samma eller avvikande intryck/uppfattning.

Samma sak gäller när man väjer för segelbåt och det är ju egentligen lite värre eftersom farten varierar med vinden. Nu gäller ju denna regel maskindrivna fartyg, men i alla fall...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför blir det ingen "debatt" om detta?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som går förom väjer ju egentlig inte................

Förmodligen är det så ganska ofta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som går förom väjer ju egentlig inte................

Förmodligen är det så ganska ofta.

......och därför är det så tyst här.........*lol*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju bra om alla här på MG - utom jag -  alltid väjer akterom och aldrig har upplevt att någon "väjer" förom.

Hoppas, hoppas hoppas...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är så att många inte känner till denna regel, man kan tro så ibland på sommaren. Taxibåtar tycks ha svårt året runt....

--

Några gånger har man hört att folk tror att farled = huvudled med företräde. Fast det ligger lite i det faktiskt. Kommer man typ vinkelrätt mot en farled så måste man vara medveten om att det kan komma båtar i farleden om SB som jag ska väja för och därför vara extra uppmärksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan hända att jag väjer för om, men det är i andra situationer än de regel 15 avhandlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...