ElHokko 4 Postad 22 September , 2015 Hej, efter att ha skaffat elcykel först och nu även en hybridbil så börjar man fundera på ifall det skulle vara möjligt att skaffa någon slags hybridmotor om det skulle bli aktuellt med motorbyte någon gång i framtiden. Här finns ett företag med marina elmotorer, http://greenstarmarine.se/produkter/ men jag har en motorbåt och måste ha någon slags variant där man kan växla mellan el- och dieselmotor. Som Greenlinebåtarna. http://greenlinehybrid.com/ Om man hade överdrivet mycket pengar kunde man såklart köpa en en sån båt men de "problemen" har jag inte :-) Är det någon som funderat i samma banor, eller kanske till och med förverkligat idén? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 September , 2015 Nanni har en fungerade och integrerad lösning ( till priset av två motorer ungefär… ), finns säkert några fler som har liknande lösningar men denna är en industriprodukt från Siemens! http://www.nannidiesel.com/products/hybrid.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElHokko 4 Postad 22 September , 2015 Vad hände med mitt inlägg? Halva försvann. Skumt. Ja. Priset är såklart viktigt. Här hittade jag en annan, http://www.dintra.se/prod01.htmsom man verkar kunna eftermontera på befintlig installation. Hittar dock inget pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 September , 2015 Det har visats flera hybridmotorer men till fantasipriser. "Vi kan men vi vill inte" verkar vara mottot. Det finns båtar där man kompletterat bef. diesel med elmotor, här är en som har en del grejer: http://www.thunderstruck-ev.com Priserna då är inte helt orimliga. Det mesta verkar hända i USA och det finns forum mm med mycket diskussioner. Det bästa lösningen är när man separerar propellermotor och dieselgenerator. Då kan dieseln placeras varsomhelst och det går att få det både tyst och vibrationsfritt. Gör man detta redan i konstruktionsstadiet av en båten blir det bara obetydligt dyrare. Men marknaden är konservativ ... Det är ju inget nytt, så här har det gjorts i isbrytarna nästan alltid. Störst var passagerarfartyget France även om det var ångturbiner istället för dieslar. Troligen blir det mer intressant om man använder alternativa motorer som tex frikolvsmotor eller motkolvsmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 23 September , 2015 (redigerade) Hej! Kul att fler är intresserade av hybridlösningar. Jag håller på med utveckling av sånt här, i liten skala så klart eftersom man inte direkt kan leva på det. Du kan skicka pm om du vill diskutera något, vill inte att det ska verka som någon form av reklam eller så i formuet. Redigerad 23 September , 2015 av jonas2307 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 23 September , 2015 Motorseglare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElHokko 4 Postad 23 September , 2015 Nej tyvärr "bara" motorbåt. Jag har förstått att man kan ladda genom att segla och låta propellern snurra. 8 meter lång, cirka 4,5 ton byggd helt i aluminium. Har idag en VP MD40 och den väger väl runt 500kg. Toppfart på svindlande 8-9 knop, åker mest mellan 5-7. Rak axel (vilket gör att även en bogpropeller står på önskelistan) Allt funkar bra men en motor från 1980 behöver förr eller senare bytas och planering är ju halva nöjet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 23 September , 2015 Lockas lite av eldrift men vad är egentligen poängen? Elen måste ju produceras och energin omvandlas i flera steg, det måste väl bli förluster jämfört med att låta dieseln driva propellern direkt. Med solceller är det förstås en annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 September , 2015 Visst ger hybriddrift förluster men det ger även ett backslag, skillnaden blir ganska liten. Men vid hybriddrift kan dieseln jobba mer optimalt och mera miljövänligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 23 September , 2015 Visst ger hybriddrift förluster men det ger även ett backslag, skillnaden blir ganska liten. Men vid hybriddrift kan dieseln jobba mer optimalt och mera miljövänligt.Om dieseln då kan gå på ett idealiskt varv så borde det bli något bättre ur flera synpunkter, men eftersom man vill kunna variera farten i framförandet krävs någon form av mellanlagring (batterier) och hur går det då med effektiviteten? Betr. miljövänligheten, vilka resurser krävs i energi, materialåtgång och utsläpp vid tillverkningen av generator, elmotor och batterier jämfört med ett backslag? Inte alls negativ till eldrift men det finns många obesvarade frågor. Har funderat över solcellsdriven cykel, dels i form av solceller i ekrarna, tror jag såg något om en kanadensisk sådan för c:a 10000 kr för några år sedan, dels i form av en liten släpkärra med riktbara solpaneler på ett par hundra watt. Jag tänker mig en vridbar rund plattform med två hjul med två 50-watts paneler åt vart håll. Kul att räkna på i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 September , 2015 På en dieselmotor kan man variera effektuttaget men hålla konstant varvtal. Genom att hålla varvtal och effektuttag "rätt" så blir dieseln effektivare. Lägg till en batteribank som kan hjälpa till att "kapa topparna" så går dieseln effektivare. Detta är syftet med hybriddrift i bilar. Batteribanken behöver inte vara stor om man inte vill kunna gå längre sträckor på enbart el. Jag har 9 hkr men tar ut betydligt mindre. För att kunna gå 15 min på el skulle jag behöva max 1600Wh i batteriet. Det skulle räcka bra för att ta mig in/ut ur hamn och diesel skulle aldrig behöva användas. Samtidigt har jag idag runt 1700Wh att tillgå i min husbank - som jag då inte skulle behöva längre, en viktbesparing på 50 kg. Dessutom har man en ordentlig laddare i form av diesel/generator, man kan ladda ett helt tomt batteri på två timmar. Dieseln kan monteras så att den kan köras även vid krängning, jag kan ladda även när jag seglar. Det skulle också vara möjligt att använda en luftkyld elverksdiesel, visst den bullrar mer men monterar man den i förpiken så blir ljudnivån lägre i sittbrunnen än idag. En sådan diesel kostar en femtedel av en marindiesel. Skulle man "tillverka" 1600Wh med solpaneler så ger 400W solpanel i snitt per dygn. Eller 100W under fyra dagar. Antalet dieseltimmar på ett år lär inte bli många .... Betr. energiåtgång så har jag ingen aning men troligen går det åt minst lika mycket energi att tillverka ett bakslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 23 September , 2015 Hybriddrift på väg känns logiskt med de stora variationerna i effektuttag. Båt har jämnare uttag, men med landström kan man med stor batteribank gå elektriskt ett tag. Imponatorfaktorn när man kommer in tyst är kanske behållningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 September , 2015 Båtmotorn utsätts inte på samma sätt som en bilmotor för stora variationer i belastning. Däremot är de flesta motorer i deplacementbåtar överdimensionerade. Många tar ut kanske 50% av motorns effekt och det är inte motorernas effektivitet konstruerade för. I allmänhet har dessa motorer sin maximala verkningsgrad vid 80-90% effektuttag. Ett sätt att bättre optimera motorns verkningsgrad är CPP, ställbar propeller men det har tyvärr inte slagit igenom bland fritidsbåtar. Vid hybriddrift kan man låta elektroniken se till att motorn arbetar optimalt, precis som i hybridbilar. Dessutom kan man se till att motorn jobbar vid varvtal som minst vibrationer. Med bättre verkningsgrad minskar bränsleförbrukningen och de minskningen är oftast betydligt större än transmissionsförlusterna. Även med en ganska liten batteribank har vi reserver att ta till, elmotorn kan ge fyra gånger så mycket effekt kortvarigt, alltså behöver vi inte ha överdimensionerade dieslar i samma utsträckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser