Manzzon 0 Postad 22 September , 2015 Kommer varmförvara båten med tillgång till ett vägguttag. Har följande i båten (askeladden z7), om jag kopplar in landströmmen så kommer den att underhållsladda antar jag? http://www.cyber-bridge-marine.com/Marine-RV-Battery-Chargers.html Måste huvudströmbrytarna i båten vara påslagna för att den ska ladda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 22 September , 2015 Det verkar jättekonstigt om man skulle koppla laddaren så att den bryts av huvudbrytaren, men det enda sättet att vara 100% är att koppla in laddaren, slå av huvudbrytaren och sen mäta spänningen på batterierna. Bör då vara >13.2V för att vara säker på att laddaren når fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikpenta 6 Postad 22 September , 2015 jag antar att din laddare är kopplad direkt till batterierna, och ett landströmmen kopplas direkt till laddaren.. ingen ström går då genom någon brytare alls. snarare är det väl bra om den är avslagen, så vet du att inget drar. hade du tänkt ha allt inkopplat ända tills båten ska i igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Manzzon 0 Postad 22 September , 2015 Tanken är att allt ska vara avslagit i båten via huvudströmbrytarna. Jag åkte ner och kollade idag och det ser ut som att landströmmen är kopplad direkt till laddaren och därifrån går det två röda kablar till respektive batteri. Så jag antar att jag kan göra på det viset för att få underhållsladdning under vinterförvaringen. jag antar att din laddare är kopplad direkt till batterierna, och ett landströmmen kopplas direkt till laddaren.. ingen ström går då genom någon brytare alls. snarare är det väl bra om den är avslagen, så vet du att inget drar. hade du tänkt ha allt inkopplat ända tills båten ska i igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 September , 2015 Kom ihåg att konstant inkopplad laddare är en brandrisk och en fara för batteriet om laddaren skulle gå sönder. Normalt har man inte laddare i hela tiden sommartid och ändå går laddare sönder. För egen del har en laddare gått sönder per decennium trots att de kanske är i bruk 50 timmar per säsong. Bättre att ladda några gånger under vintern vid besök. Näst bäst att koppla laddaren till en klockströmbrytare. En kvart om dagen eller ännu hellre om man hittar en med veckoprogram på 1 timme per vecka. Två klockbrytare på varandra kan man få väldigt långa intervall föresten. Men även såna kan paja. Bäst tycker jag en solcell är. Minimal brandrisk. Ingen falsk säkerhet, nån drar ur sladden, åskan slår ner, nån komponent i laddaren som beräknats fel eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 September , 2015 Ja solladdning är det säkraste - om man står utomhus i alla fall. Står man inomhus kan man ersätta solpanelen med en datorladdare el likn som ger runt 20V och mata solcellsregulatorn. Jag hade datorladdaren liggande på betonggolvet. Vanliga laddare verkar vara lite opålitliga .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 22 September , 2015 Ctek känns rätt trygg. Regulatorn kan ju gå sönder till solcellen. Ur laddningen är rätt,låg när det är kallt ute så om du laddar upp batterierna var annan månad eller liknande är det rätt säkert att dom inte tar skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 September , 2015 Laddare går sönder betydligt oftare än solcellsregulatorer. Dessutom kan laddare brinna upp och sladdar kan dras ur. Att koppla in laddaren då och då innebär en del arbete. In och urkoppling. Dessutom bör batterierna vara isärkopplade så antingen ska man ha flera laddare eller flytta laddaren. Är batterierna i bra skick så håller de om man laddar en gång på hösten men det är inte säkert efter några år. Båttllbehörshandlarna säljer ganska mycket batterier i april .... En solpanel laddar inte hela dygnet och ger dessutom inte så mycket under vintern, en 100W panel ger i snitt 4Ah/dygn i December/Januari. Ingen större risk för överladdning men tillräckligt för att hålla uppe spänningen så att även dåliga batterier inte fryser. Strömmen räcker även för att hålla igång ett larm också. Har man solpaneler så är det vansinnigt att inte använda dem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrikpenta 6 Postad 23 September , 2015 om du inte har en enda grunka som drar nåt under vintern skulle jag absolut inte ha laddaren konstant inkopplad i ca sex månader. större risk än vad det är för förtjänst. du sa att du åkte till båten och kollade idag. det tyder på att du inte har alltför långt dit.. ladda ordentligt en gång nu på hösten. fullt. sen kanske nån timme i vinter vid nåt tillfälle, om du ändå ska dit och kolla till något. sen laddar du innan båten går i vattnet i vår. mer behöver du inte. för övrigt borde du ha en svart och en röd till batterierna... inte enbart två röda........? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser