Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Ancan-af-Argos

Bayliner 2855 svårkörd i marschfart

Rekommendera Poster

Blir inte riktigt klok på vår 2855:a.

När det är lite sjö att åka i så går den som den ska tycker jag i marschfart men när det blir lugnare vatten så blir den riktigt bångstyrig, får parera ordentligt med ratten hela tiden.

Den bär iväg ungefär som om man skulle trycka ner ena trimplanet, svårt att förklara men den är inge rolig när den beter sig på detta viset.

 

Någon som har nån idé på vad som kan ställa till detta beteende?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns det som om den dansar på rumpan eller går den lite på nosen? Vad är marschfart för dig? Toppfart ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga att den går på nosen för då skulle jag förstå varför den beter som den gör, men det känns inte så, känslan är mera att hela båten ligger för "högt" i vattnet, samtidigt som man får kompensera alldeles för mycket i rattutslag och när den reagerar så måste man vara beredd och "snabbt" ratta tillbaka annars sticker den åt andra hållet.....

Den sticker åt något håll precis som om du skulle trycka ner ena trimplanet :-(

 

Marschfart 23-24, ca 3400 varv

Har inte provat toppfart, delvis p g a detta beteende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ev. som glapp i styrningen? När du går i lite sjö blir detta inte lika uppenbart eftersom du ändå måste ratta lite hela tiden? Kolla om du kan vicka drevet fram & tillbaks utan att ratten rör sig. Inte helt ovanligt på Bravodrev tydligen enligt en båtgranne med samma fenomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det som Bobba beskriver, vilket vi inte får hoppas då jag precis själv genomgått den operationen, så har du en glappande styrtapp och ev också en glappande styrgaffel. Om det, som i mitt fall ihuvudsak berodde på att det sk Mercatod-systemet, falerade, vilket resulterade i att skölden sakta men säkert, åts upp från insidan, så blir det rätt dyrt med massa följdfel på ovanstående. Fungerar ditt drevtrim som det skall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur använder du drevtrimmet? Trimmar du ut något eller kör du med helt intrimmat läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det som Bobba beskriver, vilket vi inte får hoppas då jag precis själv genomgått den operationen, så har du en glappande styrtapp och ev också en glappande styrgaffel. Om det, som i mitt fall ihuvudsak berodde på att det sk Mercatod-systemet, falerade, vilket resulterade i att skölden sakta men säkert, åts upp från insidan, så blir det rätt dyrt med massa följdfel på ovanstående. Fungerar ditt drevtrim som det skall?

 

Just precis exakt så var det för min båtgranne! Hans drev vickade 1-2dm i bakkant när man drog dom höger-vänster i våras.

 

När den "sticker iväg", lägger den sig inåt svängen som den gör om du gör en normal gir? Eller "skär den" och lägger sig med sidan "utåt" svängen? Om den skär kan du testa att trimma ut. Om den lägger sig som att du styrde med ratten så tror jag på glapp i styrning / drev.

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag marschar så är det fullt nertrimmat.

In till hemmahamnen måste jag trimma upp det för att komma in.

Då tror jag att det är en del av problemet. Båten överplanar och skär snett med fören. Det är oekonomiskt och jobbigt att köra så. När du kommer upp i marchfart så prova att trimma ut tills fören kommer i gungning och då trimmar du in lite tills det blir stadigt läge på fören. Detta gäller vid plattvatten. Nu borde båten ha ökat farten några knop och du ligger i det mest ekonomiska planingsläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det som Bobba beskriver, vilket vi inte får hoppas då jag precis själv genomgått den operationen, så har du en glappande styrtapp och ev också en glappande styrgaffel. Om det, som i mitt fall ihuvudsak berodde på att det sk Mercatod-systemet, falerade, vilket resulterade i att skölden sakta men säkert, åts upp från insidan, så blir det rätt dyrt med massa följdfel på ovanstående. Fungerar ditt drevtrim som det skall?

 

Just precis exakt så var det för min båtgranne! Hans drev vickade 1-2dm i bakkant när man drog dom höger-vänster i våras.

 

När den "sticker iväg", lägger den sig inåt svängen som den gör om du gör en normal gir? Eller "skär den" och lägger sig med sidan "utåt" svängen? Om den skär kan du testa att trimma ut. Om den lägger sig som att du styrde med ratten så tror jag på glapp i styrning / drev.

 

Den lägger sig med sidan "utåt" Bobba!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger den sig utåt, som en deplacementsbåt, så har du trimmat fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger den sig utåt, som en deplacementsbåt, så har du trimmat fel

Okidoki, ska försöka hinna ut en gång till för att testa detta, har flyttat henne dit hon ska lyftas upp för vintern :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det som Bobba beskriver, vilket vi inte får hoppas då jag precis själv genomgått den operationen, så har du en glappande styrtapp och ev också en glappande styrgaffel. Om det, som i mitt fall ihuvudsak berodde på att det sk Mercatod-systemet, falerade, vilket resulterade i att skölden sakta men säkert, åts upp från insidan, så blir det rätt dyrt med massa följdfel på ovanstående. Fungerar ditt drevtrim som det skall?

Förmodligen så vet alla utom jag vad Mercatod-systemet är men jag frågar i alla fall, vad är det? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett system som ska förhindra galvanisk korrosion på drev och sköld.

Drivs av båtens 12 voltsystem. Dvs systemet är aktivt och inte passivt med vanliga offeranoder

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett system som ska förhindra galvanisk korrosion på drev och sköld.

Drivs av båtens 12 voltsystem. Dvs systemet är aktivt och inte passivt med vanliga offeranoder

Finns det något sätt man kolla att det fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag marschar så är det fullt nertrimmat.

In till hemmahamnen måste jag trimma upp det för att komma in.

 

Där har du nog hela problemet. Med fullt nertrimmat drev "trycker" du ner fören i vattnet så mycket det går. Då kommer den att slingra sig och bete sig obehagligt samtidigt som den drar så mycket soppa som möjligt.

Trimma ner max när du ska dra på (full) gas och komma upp i plan. Väl uppe i plan trimma ut drevet (lyft fören) till behagligt marschläge samtidigt som du drar ner gasen till marschfart. 

Jag brukar trimma ut till jag hör att proppen suger luft och trimmar då in något (vid stilla vatten till normala vågor).

Har flödesmätare så jag lirkar lite mellan varvtal och trimläge för att hitta var den drar minst.

Går det lite kraftigare sjö kan det hända att du får trimma in lite mer dvs trycka ner fören mer i vattnet för att få en stabilare gång.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni det går att eftermontera trimmätare på min 2855:a med Bravo 3 drev?

Har sett en del bilder på några 2855 som har trimmätare, men det kanske måste vara monterat från orginal...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmätare behöver du inte egentligen. Gör som sagts ovan.

 

När du ska upp i planing - fullt nertrimmat tills den gått över "planingströskeln"

 

Sen trimmar du ut så långt du kan. Antingen tills du hör att propellern börjar suga luft eller till dess att fören börjar pendla sakta upp och ner. När det händer så sänker du drevet lite till proppen greppar igen eller att fören slutar gunga. Då har du hittat rätt läge.

 

Om det är spegelblankt och du vill köra fort så ska du ha drevet så högt det bara går men om det är lite gropigt, eller du ska igenom svall så trimmar du ner lite så fören klyver vågorna bättre. (prova så märker du skillnaden)

 

Så fort du ändrar fart eller folk flyttar sig i båten så kan du behöva trimma om drevet. Rätt trim beror på väder, last och viktfördelning i båten och hastighet - därför är trimmätaren bara en indikator - rätt trim får du "känna" dig fram till hela tiden (ganska snart efter att du börjat tänka på det så sitter det i ryggraden). Så känn dig inte tvungen att skaffa en mätare...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmätare behöver du inte egentligen. Gör som sagts ovan.

 

När du ska upp i planing - fullt nertrimmat tills den gått över "planingströskeln"

 

Sen trimmar du ut så långt du kan. Antingen tills du hör att propellern börjar suga luft eller till dess att fören börjar pendla sakta upp och ner. När det händer så sänker du drevet lite till proppen greppar igen eller att fören slutar gunga. Då har du hittat rätt läge.

 

Om det är spegelblankt och du vill köra fort så ska du ha drevet så högt det bara går men om det är lite gropigt, eller du ska igenom svall så trimmar du ner lite så fören klyver vågorna bättre. (prova så märker du skillnaden)

 

Så fort du ändrar fart eller folk flyttar sig i båten så kan du behöva trimma om drevet. Rätt trim beror på väder, last och viktfördelning i båten och hastighet - därför är trimmätaren bara en indikator - rätt trim får du "känna" dig fram till hela tiden (ganska snart efter att du börjat tänka på det så sitter det i ryggraden). Så känn dig inte tvungen att skaffa en mätare...

Har jag lite flyt så blir det lyft på lördag och inte imorgon så då hinner jag nog ut och testa imorgon kväll, skulle verkligen vilja ha provat det ni föreslår innan vinterförvaringen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag varit ut och testat att trimma drevet, hade en fart på ca 25 knop när jag testade, blåste 2-4 m/s så det var en fin kväll på havet.

Ja, i vilket fall som helst så blev den mycket trevligare när jag hittade "rätt" läge på drevet, trimma jag upp för mycket så tappade jag fart.

 

MEN, när kom tillbaka till hamnen så försökte jag trycka drevet i sidled, och tyvärr så kunde jag trycka det ca 7-8 cm fram och tillbaka :-(

Antar att det betyder glapp i styrtapp/styrgaffel, vad tror ni?

När måste man göra något åt detta, vad kan hända om man skulle fortsätta köra så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nu informera att det tyvärr blir sköldbyte i vinter :-(

Allt man hade planerat att göra i vinter gick i stöpet, är inte gratis att vara båtägare precis.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nu informera att det tyvärr blir sköldbyte i vinter :-(

Allt man hade planerat att göra i vinter gick i stöpet, är inte gratis att vara båtägare precis.....

 

Misstänkte det... :-( Du får trösta dig med att du inte behöver betala reservdelspriser á la Volvo Penta iaf! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte det räckte bra med Mercruiserpriset, 27´ för en sköld :( , vet inte vad det skulle ha kostat till en VP....

 

Bara att bryta ihop och komma igen :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå att köpa begagnat renoverat billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att renovera den befintliga? Och vad är det som hänt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...