granis76 0 Postad 21 September , 2015 Ska vinterförvara min Yamarin 5820/58br för första gången. Har tittat på markställning/A-ställning från NOA och en däckställning från press&son. Verkar smidigt med en däckställning men den har bara takstolar i varje ände med en stödpinne i mitten som går rakt ner, ej över relingen. Blir det mycket snö och sidvind känns det inte så stabilt. A-ställningen är jag osäker på vilken längd jag behöver, 6 eller 7m. 7m är rejält mycket dyrare men har två istället för en "takstol" i mitten. 6m kanske blir för kort om man ska täcka in motorn också? Dock vet jag inte om takstolarna i mitten går att fästa på ett bra sätt. Vad har ni som har liknande båtar för täckställning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 September , 2015 Hej. Köp lite reglar och bygg en. Då får du den så lång som du vill och kan konstruera den efter dina egna tankar. Dessutom blir det nog billigast. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 22 September , 2015 Byggde en egen. Köpte lite virke (blev ca 400kr). Kapade och sågade. Satte bultar igenom de stora A jag byggde, så de skulle bli extra solida. Gick nästan lika snabbt, som kille bredvid, som byggde ihop en "köpes" ställning. Men visst, jag kom dit med långa plankor på taken på bilen, han hade en liten väska som han kom gåendes med. Tycker det gick rätt att bygga en bra och lätt att bygga ställningen. Spände fast ställningen med ett antal billiga spännband. Den satt stabilt på plats, hela vintern. Har du svårt att förvara ställningen på sommaren, så är det enklare med en NOA eller liknande. Gällande längden. På min andra båt slutar ställningen vid aktern, utombordaren sticker alltså ut. Men med en lång pressning, som hänger över. Då täcks även motorn. Har ett liggunderlag mot motorkåpan, så den inte skall repas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
granis76 0 Postad 22 September , 2015 Har ingen talang eller tid till att snickra egen ställning. Har dessutom svårt med förvaring så tanken att komma med en liten väska tilltalar mig . Ingen som har tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 23 September , 2015 http://www.rapidmarin.se/easytec En easytec-ställning, har beställt en själv efter att ha läst om mestadels nöjda köpare till min Bella 512. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser