Azguz 105 Postad 1 Oktober , 2015 Vi har ett Hydroivane på vår Allegro 33'a. Det är av naturliga skäl monterat "off center". Det styr fint på alla bogar förutom när vi använder gennaker och vindriktningen är rakt akterifrån. D.v.s. i lätt vind. Med spirad genua och samma vindriktning har vi aldrig upplevt några problem. Då styr vindrodret. Just på ren läns snirklar hon dock lite grann. Vi har autopiloten kopplad till vindrodrets rorkult. På så sätt styr man med vindrodrets balansroder. Då kan man ha den minsta autopiloten. Vi har en Raymarine ST1000+. För att styra på huvudrodret skulle man behöva en betydligt större pilot som också drar mer ström. När vi seglar gennaker på platt läns använder vi autopiloten i stället för vindflöjeln men utnyttjar balansrodret på Hydrovane. Det funkar perfekt och med förhållandevis liten strömförbrukning. Vi har en hackbräda för grovtrimning. Hackbräda är fantastisk i många situationer. Vi gjorde nyligen en överfart av Biscaya från Cork till Baiona. 6 dygn styrde vindrodret. Vi tog aldrig ur rorkulten ur hakbrädan en enda gång. Trimmade endast relativ vindriktning på vinrodret. Jag glömde helt bort detta. Mycket riktigt gäller detta. Vilket gör att autopilotsinköpet inte blir så dyrt. Vill man ha avancerad teknik kan man väll kosta på ett ev-100 system med rorkultssystem men det blir ju en massa pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 1 Oktober , 2015 Tekniken att använda en autopilot för att styra ett vindroder under motorgång är en mycket vanlig teknik. Ett vanligt roder kan förses med en trimtab och på så vis bli ett servoroder. Det finns flera tekniker, den mest kända är Flettnerroder. Tekniken används på flygplan. Nackkdelen med alla servoroder att de blir långsamma i låg fart. Det här har jag funderat på huruvida det kommer fungera i långsam fart/låg vind. Problemet jag upplever i låg vind är att vippan inte trycks ner så mycket varvid servobladet inte vrider sig så mycket och man får inget utslag på ratten. Har man däremot en autopilot kanske man kan få mer utslag på servorodret vid låg fart och därav får man också lite mer utslag på ratten och därmed styrning även i låg fart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 6 Oktober , 2015 Jag är fortfarande förvånad över att så få verkar villiga att använda sig av gummibandsmetoden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 8 Oktober , 2015 Jag är fortfarande förvånad över att så få verkar villiga att använda sig av gummibandsmetoden. Många som skriver här tror jag har ratt så det är lite svårare att få till. Kanske inte alls eftersom man inte kan justera utväxlingen som roderkult där man kan förflytta tåten upp eller ner längs kulten? Nu när jag har en repskivan till vindrodret kanske jag dock har en möjlighet att rent teoretiskt ansluta, men jag kan ju inte ändra utväxlingen särskilt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2015 Jag är fortfarande förvånad över att så få verkar villiga att använda sig av gummibandsmetoden. Det krävs nog att båten i sig är kursstabil. Har man sådan båt (läs långkölad) och trimmar seglen så kan man segla långt med bara med surrat roder. Så gjorde man alltid förr, behovet av vindroder/autopilot kom med fenkölarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 8 Oktober , 2015 Jag är fortfarande förvånad över att så få verkar villiga att använda sig av gummibandsmetoden. Det krävs nog att båten i sig är kursstabil. Har man sådan båt (läs långkölad) och trimmar seglen så kan man segla långt med bara med surrat roder. Så gjorde man alltid förr, behovet av vindroder/autopilot kom med fenkölarna. Gummiband fungerar inte på länga vägar lika bra som ett pendelservo. Även på en långkölad båt behövs ett vindroder om man ska kunna låta båten styra sig själv under varierande förhållanden. Med gummiband kan man nog få båten att hålla kursen bra under stabila förhållanden men det behövs inte mycket för att balansen ska rubbas. Detta klarar ett vindroder mycket bättre. Det är nästan som att jämföra ett hackbräde med en autopilot. Jag tror att de flesta som pratar om vindroder har liten egen erfarenhet av att använda dessa, och vet följaktligen inte hur bra det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2015 Jag har varit med och seglat med vindroder och utan. Utan så krävs ett ständigt trimmande av seglen. Når vi hade vindroder tycker jag nog det var en del pillande med det även om det nog var något bättre eller rättare sagt, oavsett så håll vi en stabil kurs men utan vindrodret blev kurslinjen lite krokigare. Lyssnar man på folk som seglat mycket med vindroder så är nog slutsatsen den att det är inte alltid så himla perfekt, det finns problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 9 Oktober , 2015 Det är nog från båt till båt, men visst är det en massa pillande. Jag hänvisar dock till att jag har fenköl(vingköl vilket medför kortare roder), ratt och offsettmonterad. För min vän med samma vindrodersmodell(inköpta samtidigt) på en HR32 med rorkult så var det mindre bök och stök. å andra sidan ställde jag rodret på läns, gick och la mig 2h åt gången påväg över från Gotland över natten i mycket låg fart och spåret på GPS:en visade en rak och in kurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser