Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
pkarl

Kabel till generator är lös

Rekommendera Poster

Hej!

Upptäckte idag att en av kablarna till generatorn är lös och undrar nu vart den skall sitta. Hur den har hoppat ur är för mig ett mysterium i o m att det är en kabelsko som träs på en bult och sedan låses med mutter.

Nåväl, generatorn är av modell: Hitachi lr180-03c och motorn är en Yanmar 3JH4E.

Så här ser det ut (ej min generator på bilden)

Det är totalt 3 st kablage och jag har ringat in där dem dem två kablarna sitter samt vart jag tror den tredje skall sitta. Men innan jag gör det så tänkte jag kolla med forumet först.

Jag har förövrigt startat motorn och den går som den skall. Inga problem där. Däremot så har jag haft problem med laddningen under sommaren av förbrukningsbatterierna och kanske det är här det har felat.

post-106603-0-46404300-1442774433_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hittade en manual på boatinfo.no där sidorna 11-3 till 11-10 handlar om alternatorn.
Skissen nedan saxad från sid 11-9 där batteriminus verkar ansluten så som du föreslår.

Enligt sid 12-20 är motorn "1-pols" så själva alternator-höljet/fästbultarna är nog inte isolerade från batteriminus.
Kanske det förklarar varför det funkat utan anslutningen, utan minusförbindning av alternatorns utgående el kan det ju inte ladda.
[Tvåpolssystem innebär att motorn och viktigare propellern är isolerad från minus, det för att minska risken för "batteridriven" korrosion. I ditt fall kanske propellern är isolerad från motorgodset istället? Eftersom oljetrycksgivare m.fl. är jordade i sin sin gänga så har du 1-polssystem.]

Googlade även så här och hittar som vanligt litet motsägande uppgifter, dessutom verkar "E" i din bild förvirrande nog ligga nära intill BAT. Så osvuret är bäst, förmodligen är Hitachin avsedd att kunna användas även vid 2-polssystem på andra motorer.
Edit tillägg: anslutning 3 & 4 verkar förväxlade i skissen nedan?
post-86835-0-40404100-1442921038.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just så!

På bilden syns det ju att "Battery" eller på "Boschspråket" B+ är isolerad från godset med en svart plastring, men den anslutningen du märkt med "?" är inte isolerad, den ser ut att vara ansluten till generatorns gods, alltså minus. Bra om du kan "jorda" denna, anslut en kabel där och förslagsvis till gemensam batteriminus i andra ändan. Ju grövre kabel desto bättre. Denna åtgärd kommer i alla fall inte att försämra laddningen, tvärtom, för det kan ju bli litet dålig elektrisk förbindelse i generatorns bultförband mot motorn.

Men kolla med en ohm-meter (=multimeter) om din anslutning "?" har kontakt med generatorns gods/hölje för säkerhets skull, innan du kopplar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men....

Batteriplus har du ju redan anslutit till B+. Och E (Earth) går till batteriminus, och där har du också en anslutning. Tittar man noga skulle den också kunna vara isolerad från höljet. (Förstår inte George Ohms inlägg.)

I min värld borde du också ha anslutningar till stator voltage för att det ska fungera. Har du verkligen bara en kabel till? Eller menar du att du har fler kablar men just tre är med kabelskoring? 

Den anslutning du har ringat in med ? är ju inte med i Thomas-1 bilder. Vad skulle den ha för funktion? Har muttern ramlat av eller varför tror du att kabeln ska sitta där? Det kan ju vara en jordskruv till generatorns hölje, men vad skulle poängen med att jorda den vara? Generatorn lär fungera bra utan den. Och har motorn ett tvåpoligt elsystem är det ju en fördel om du inte jordar den via generatorn.

Har du kollat var andra änden på din lösa kabel går? Det kanske kan lösa problemet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...