skidniklas 14 Postad 20 September , 2015 (redigerade) Hallå! Jag har införskaffat en Selco 18 Cabin billigt som denna sommar hade lite motorproblem, men efter en hel del meckande så fick jag motorn att gå riktigt fint och vi hann få oss ett par fina svängar innan värmen försvann helt. Nu är båten i övrigt rätt så risig, men när jag nu vet att motorn går fint, så ska jag renovera båten i vinter. To-do-list: Hela båten skall slipas, spacklas och lackas. Motor, drev samt sköld skall fixas till. Diverse beslag skall bytas ut. Relinglisten skall bytas samt fönsterlisterna. Inredningen skall fräshas upp. Elen skall dras om. Det kommer bli ett gediget projekt som kommer ta hela vintern, men jag hoppas att hinna färdigt till våren. Och med lite tips och hjälp från er forummedlemmar ska det nog gå hoppas jag! Redigerad 21 September , 2015 av stavhammar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 20 September , 2015 Har börjat nedmoteringen. Tänkte börja med att fixa till hardtoppen: Insidan har ett par färger som båda har krackelerat och flagnat. Diverse skruvhål som inte används länge skall sättas igen. En spricka i framkant skall lagas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 20 September , 2015 Jag ska "dela" på båten men undrar lite om nitarna som sitter runt relingen. Dem sitter varannan upp och ner. Det är väl inget problem att borra lös dem, men båten ska monteras ihop också. Någon som vet vad nit-typen heter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 21 September , 2015 Hej! Har också en Selco. en öppen, som jag renoverar. Det där är väl vanliga popnit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JWlund 0 Postad 21 September , 2015 Kul och följa, jag har en Ockelbo Mobåt från 1958 som jag totalrenoverar, tyvärr har jag bara möjlighet att jobba på den under vår, sommar och höst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 21 September , 2015 Hej! Har också en Selco. en öppen, som jag renoverar. Det där är väl vanliga popnit? Inte vanlig popnit, dom har som ingen genomgående "pinne" som en popnit har, plus att den är rätt stor. Men det går väl kanske att använda skruv om man inte skulle hitta någon liknande nit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 21 September , 2015 Jag har slipat insidan som en galning på hardtoppen nu, färgen var superseg att slipa bort. Så här såg det ut innan: Men nu efter slipandet: Lent och fint! Gick på nästa steg, slipande ner sprickan på utsidan och insidan rätt kraftigt. Tvättade rent med aceton och började bygg upp med glasfiberduk och polyester: Nu ska det få härda ett dygn och sen ska jag bygga upp insidan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 22 September , 2015 Snyggt jobb med glasfibern! Jag tror ändå att du kan använda vanlig popnit, knackar man ut pinnen efter att man dragit i den så ser de ut så där. I alla fall har jag använt det på min Selco och det blev som orginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 24 September , 2015 Har varit och jobbat på båten lite till, har lagt igen alla gamla skruvhål som inte används länge och slipat. Ska finslipa insidan, och sen efter lackning är den klar. Kommer dock vänta med lackning tills alla bitar som ska lackas är klara. Har börjat slipa utsidan också, men här har jag en fundering. Jag har massa spinelnätskrackeleringar i gelcoaten som jag är lite osäker på hur jag ska fixa till på bästa sätt. Jag tänkte slipa ett V-format spår ner till glasfibern igenom gelcoaten och spackla igen spåren. Jag ska ju ändå lägga på ny topcoat. Borde det fungera tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 25 September , 2015 Sådär ser gelcoaten ut bitvis på en segelbåt som jag renoverar, och på min gamla Selco. Jag gav upp slipandet av alla små sprickor, i alla fall de som är så små som på din bild. Målade med Double coat, 2-3 lager grundfärg och lika mycket täckfärg. Sprickorna är borta och båten ser ut som ny. Kolla här: http://de-ijssel-coatings.se/ Bra produkter och fantastisk support av leverantören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 28 September , 2015 Dags att riva inredningen. Bort med alla dynor och annat löst. Många skruvar senare så har jag nästan fått lös allt, måste bara märka upp elen innan jag kan fortsätta. Sådär, bara motorn kvar att lyfta ur nu. Här har jag dock en fundering, då jag aldrig lyft ur en sådan här motor så undrar jag hur den är fastmonterad. Motorn är ju inte fastsatt med dom vanliga bil-motorfästena, utan verkar endast hänga i skölden. Från insidan finns det inga bultar alls, förutom dem som håller skölden på plats, och dom på utsidan verkar vara för klena för att hålla motorn? Eller är det dessa 6 skruvar som håller upp motorn? Eller finns det fler bakom? Någon som har tips på saker man ska tänka på när man lyfter ur motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 September , 2015 Motorn hänger bara i skölden, sitter även en gummiavlastning under sprängkåpan. Det är dom sex skruvarna som håller motorn på plats. Se till att avlasta motorn innan du börjar lossa dessa. Sprängkåpan avslutas med en strut, vilken du ser sticker ut genom skölden på din bild ovan. Det sitter två stora o-ringar som tätar mellan sköld och strut, dessa sitter monterad på struten och följer med när du lossar och drar motorn framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newhill 5 Postad 30 September , 2015 Hej! Har du kollat om det är fukt/röta i skummet och akterspegeln? I så fall, passa på att fixa det. Jag har en del bilder från en sådan reparation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 30 September , 2015 Detta gillar vi skarpt. Mer mer mer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 30 September , 2015 Hej! Har du kollat om det är fukt/röta i skummet och akterspegeln? I så fall, passa på att fixa det. Jag har en del bilder från en sådan reparation. Jo jag har läst om diverse problem med fukt i dessa båtar så detta skall undersökas så klart! Imorgon skall jag lyfta ur motorn nu när jag har frigjort lyftblocket som drevet hängde i. Gjorde en ställning istället: Så imorgon vet jag mer om skicket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 1 Oktober , 2015 Har nu kört in båten i garaget under blocket, dragit remmar runt motorn och satt spänn på dessa med blocket. Skruvade ur dom 6 skruvarna men motorn sitter som berget fortfarande. Vet inte om det är på grund av att något ärgat fast, eller om jag missat något. Efter att man tagit lös dom 6 skruvarna, skall man kunna ta lös "ringen" som dom satt i? Jag antar att struten sitter fast i motorn och kanske att "ringen" ärgat fast i denna? Bild på "ringen". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 2 Oktober , 2015 Tror jag har hittat en lösning. Mellan bulthålen skall det finns gängade hål som man kan dra i ett gäng bultar och använda som avdragare. Ska testas när jag kommer hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newhill 5 Postad 2 Oktober , 2015 Testa att värma ringen. Varmluftpistol eller försiktigt med gaslåga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Oktober , 2015 Kolla här ang urmonteringen av motorn från skölden http://ockelbo.plars.org/album/urmonteringaq130/index2.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 3 Oktober , 2015 Fick loss klämringen, men inte utan att den sprack! Men ingen ide att hänga läpp, den finns nya att köpa. Det var soligt idag så jag gick ut med dremeln och började slipa bort alla gelcoat sprickor på hardtoppen. Tog några timmar, men vad gör det med solen i ryggen. Nästa steg var spackling. I väntan på att det ska härda funderar jag på hur jag ska göra med skrovet. Jag har tänkt slipa ner bottenfärgen samt laga diverse repor och annat och sedan lacka med epoxy primer. För att göra detta skulle det ju vara smidigt om båten låg upp och ner, men trots att båten är skapligt länsad på grejor så väger den en hel del. Någon som har något tips på hur man kan vända på båten eller på annat sätt komma åt och slipa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newhill 5 Postad 4 Oktober , 2015 Jag använde bottenfärgborttagare. Man penslar på och det blir som "snor" som man skrapar bort. Vända borde gå med några starka kompisar till hjälp. Men känns den "tung" kan du ha vatten instängt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 4 Oktober , 2015 Men känns den "tung" kan du ha vatten instängt. Jag har funderat på hur man ska kunna kolla fuktigheten. Fukttestare är inget verktyg jag har, och dom billigare fukttestarna för trä med två piggar på lär ju knappast visa något vettigt om man håller piggarna mot glasfibern? Piggarna måste ner i skummet, och då måste jag ju öppna upp för att komma åt, och då lär jag ju märka utan en fukttestare om det är fuktigt? Om jag finner det torrt? Är det ändå värt att riva upp durken? Om man nu gör det, vad ska man ersätta skummet med? Jag antar att det sitter ett antal spant och emellan dessa är det fyllt med skum. Är skummet där för att öka stabiliteten i skrovet, eller för att kanske minska ljudnivån eller något annat? Om skummet har denna egenskap att suga åt sig vatten låter det inte så bra att sätta nytt skum, eller finns det bättre skumtyper idag? Eller om man kanske förseglar glasfibern med epoxy primer? Eller istället för skum, skulle ett gäng extra spant räcka? Många frågor blev det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newhill 5 Postad 6 Oktober , 2015 Borra några hål ca 10 mm dia, max 20 mm djupt i nedre delen av akterspegeln, från insidan. Kolla om spånet är fuktigt och murket. Kan enkelt plastas igen om allt är ok. Du kan även borra framåt längst ned i motorbrunnen. I min båt var träet i aktern dyngsurt och tungt. Två tjocka plywood ihop. I botten låg det två ca 120x45 reglar längs inre steglisterna. Sura och tunga. De låg "lösa", bara ingjutna i skummet. Även regelvirke kring motorbrunnen. Skummet var till största del torrt, men jag tog bort allt och ersatte med stringers/spant. Jo, skummet stabiliserar och dämpar ljud. Det ska finnas bättre skum nuförtiden, så det kan vara ett alternativ. Det behövs mer förstärkningar om man kör utan skum. Några bilder från rep/ombyggnad från drev till utombordare på bracket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 10 Oktober , 2015 Håller på att ta bort saker från akterspegeln, sköld, avgasrör med mera och upptäckte att böjen som sitter på utsidan av avgasröret är spräckt. Men vad heter denna böj? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 6 Juni , 2016 Jag hade tänkt att jobba på båten mer eller mindre hela vintern, men diverse sidoprojekt fick min fokus istället och båten blev liggandes. Men nu har renovering återupptagits! Jag började att slipa bort all bottenfärg på skrovet. Slipmaskinen gav upp halvvägs! Skaffade en tryckluftdriven istället, grymt mycket bättre att slipa med. Slipade med ett grovt slippapper, tog 2 dagar att få bort allt. Slipade med ett finare slippapper och slipade rent det sista. Tog en dag. Sen slipade jag ur alla sprickor och repor för att verkligen på bort all gammal bottenfärg. Tog ytterligare en dag. Sen på med epoxispackel. Motorn har även den fått lite kärlek. Kvar att göra är förgasarna, väntar på rep-satserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 6 Juni , 2016 Jag har en liten fundering. Det sitter ett stag till styrningen i akterspegeln med fyra genomgående bultar. Men eftersom dessa sitter under vattenlinjen tänker jag att det måste finnas ett bättre sätt och fästa den. Om jag sätter igen hålen på utsidan och fäster staget med exempelvis fransk träskruv från insidan, kommer detta att hålla tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nojjan 5 Postad 10 Juni , 2016 Hej, först: tack för en trevlig tråd ! Nej, fransk träskruv är bra skruv för trä inte glasfiber. Styrningen är en av de mest frekvent belastade mekaniska förbanden i en båt och är ringet man ska snåla med. Om du inte vill ha skruvarna genom akterspegeln så kanske det finns någon "hylla" inne i båten som du kan nyttja? Lycka till och fortsätt gärna att lägga upp bilder i denna tråd / N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skidniklas 14 Postad 10 Juni , 2016 Akterspegeln har ju en kärna av plywood så att dra fast fransk träskruv i denna borde ju inte vara något problem? Det finns ju rostfri skruv. Dock osäker om det blir för "svag" lösning. Tänkte om man kanske kan plasta fast något fäste? Är det okej att plasta fast ett fäste av metall? Tänkte mig en fyrkantig platta med fyra fastsvetsade bultar. Som man sedan plastar fast och sen monterar fästet med muttrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 10 Juni , 2016 Är det okej att plasta fast ett fäste av metall? Tänkte mig en fyrkantig platta med fyra fastsvetsade bultar. Som man sedan plastar fast och sen monterar fästet med muttrar. Det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 10 Juni , 2016 Alltid kul att följa ett helt projekt från start till mål. Hoppas du hinner och orkar uppdatera och visa vad du gör. Heja på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser