rackarhulda 8 Postad 20 September , 2015 byter ni impellern och bränslefilter nu på hösten eller till våren ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 20 September , 2015 (redigerade) Spelar ingen roll gör det när du har tid. Red: svarade inte på frågan Spelar ingen roll när jag gör det brukar bli när tid finns. Redigerad 20 September , 2015 av tugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 20 September , 2015 Okej känns bäst att göra det till våren ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 20 September , 2015 Jag är av den uppfattningen att man ska göra så mycket som möjligt på hösten. Visar det sig att bränslefiltret är fullt med skit och vatten, har man ju mer tid på sig att göra ren tanken, om man upptäcker det på hösten istället för några dagar före sjösättning. Likadant med impellern. Man kan ju dra av en skruv, eller dra sönder en gänga någonstans. Då är det bättre att ha lite mera tid på sig. Och det här med att impellern inte tål att sitta i pumpen över vintern är bara trams. Jag har i 30 års tid bytt impeller på hösten på åtskilliga båtar i jobbet, och aldrig haft några problem med några impellrar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 20 September , 2015 Okej Rollen du har en poäng ! Jag tittade ner i tanken och fick se lite fläckar på botten undrar om det räcker att suga upp dom eller måste man tömma helt 180 liter i tanken inte roligt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 20 September , 2015 Jag brukar använda en oljesug till att suga upp föroreningar i tankar. Man behöver ett styvt rör, till exempel ett kopparrör, så att man når ner till botten av tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 20 September , 2015 Okej tackar för tipset ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 20 September , 2015 Det går också att använda en gummiblåsa, en sån man har på bränsleslangen till utombordare. Då kan man sätta blåsan direkt på röret, och på andra sidan en slang, som man leder ner i en dunk. Risken är att skiten fastnar i backventilerna, så att blåsan slutar fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 20 September , 2015 Okej jag ska ju byta olja och tänker köpa en oljesug på erlandssons som rymmer 6 liter borde ju duga ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser