Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
dejvy

hjälp, tips vilken motor tycker ni jag bör köpa

Rekommendera Poster

Hej jag funderar på vilken motor som är lämplig att köpa, just nu har jag en bra fungerande westerbeke 21 i båten, men den håller ju inte för övrigt, dom jag kollat lite på är, vetus, solé, kubota, mitsubishi, nanni lombardini och det är alla diesel som jag kollar efter,

kanske har ni själv erfarenheter utav någon av dessa eller vet något, känner någon som har någon motor, motorn ska sitta i en träsnipa på ca 8meter, den ska vara så billig i drift som möjligt, låta så lite som möjligt och kosta lite i inköp, men men viktigt är att det är bra med reservdelar och mekaniker som kan dessa motorer. 

så låt höra, vilken ni tycker och varför

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det som bör tilläggas är att jag är ute efter  en likvärdig motor storleksmässigt, 20-27 hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl bara att klämma i en Lombardini 702M, 20 hkr a 58700kr + lite extra runt omkring - om båten är värd det.

Lombardini = bra motorer o bra service, sök på forumet!

Skillnaden i hur mycket diesel olika motorer drar är väldigt liten om de belastas lika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur är ljudet i en lombardini? vad gör den så speciell? priset är inget dyrare än andra motorer, dom ligger runt 58-60 000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eller ska man bara stoppa i en albin diesel, det blir ju billigare, men kanske inte lika bra. hur har lombardini det med verkstäder i sverig?? reservdelar mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När min Volvo PentaMD 11Cmed hydraldrift började krångla, bytte jag till en Lombardini 3 cylindrig på 30 Hk. 

Att det blev just en Lombardini berodde på att den mekanikern jag anlitade för att titta på det krånglande hydralsystemet sålde just Lombardini. 

Priset på motorn var inte allt för avskräckande jämfört med andra motorer.

Det var nån som tyckte att motorn gick tyst. Själv hör jag så dåligt att jag inte har nån uppfattning. Den enda ljuddämpningen över motorn är en 12 mm plyfaskiva och en heltäckningsmattat.

Reservdelar är det inga  problem med. http://www.rodahl.se/

Var i Sveriges avlånga land finns du och din båt?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag måste hålla fram Lombardini!

Verkstad har jag aldrig behövt använda, då jag servar själv, och inget gått sönder.

Rodahl som säljer och servar är ett företag som verkligen står ut gentimot andra i samma branch!

Maken till kundvänliga får man verkligen leta efter!

Jag köpte en motor av dom för att montera själv, efter att jag var färdig med bytet och sjösatt kom en från företaget och kollade min installation och provkörde, en resa på 20 mil enkel resa!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan det bli förstort att sätta in 27,29 hestar istället för ca 21 som jag har, nu kör jag i ca 6 knop, båten är 8,20 lång kan båten gå snabbare med 27, 29 hestar, drar den mera/mindre, tystare eller låter mera?

Redigerad av dejvy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...