Persan78 0 Postad 19 September , 2015 Hej. Har nyligen köpt min första båt. Med en Honda 30HK från 97 Nu när jag gör min första vinterkonservering så upptäcker jag att drevoljan är grönaktig. Byter oljan till Mobil olja. Kör ett par timmar, tar upp och tittar igen. Fortfarande grön. I med ny olja + nya packningar till skruvarna, låter drevet stå i vatten 2 dygn och kör lite lätt. Fortfarande grön olja kommer ut. Tappar upp den i glasburk och väntar två veckor. Konstig gegga i botten har skapats, se bilden. Tips på vad det kan vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 23 September , 2015 Kladdet i botten är vatten och olja, vet ej varför ojan blir grön men kanske en indikator för att visa att det är vatten i oljan. Eller det är inte så enkelt att oljan är grön i sin naturliga färg? Funderar på om du har en läcka vid propelleraxeln, vet ej hur det ser ut men borde väl sitta radialtätning där. Prova att bara sänka motorn så du har vatten precis vid propelleraxeln och se om du får samma resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 23 September , 2015 Har du kollat vilken färg det är på oljan du häller i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 23 September , 2015 lite brunaktig sörja i botten på burken är normalt på en ny motor som är inkörd och vid byte av oljan första gången,men din är ju en 97a,min Mercury 50hk,är oljan blå,bytte idag inför vintern,lika fin som den nya ja tryckte i,kanske du borde spola rent växelhuset med sköljolja,och låta den rinna ur ordentligt,fyll sen på ny olja,olika motorer har sina egna färger på oljan,men vanlig växelhusolja sae 90 är ju brun,min olja kallas high performance,mercury original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser