daliz 0 Postad 19 September , 2015 Hej! Har en Yamaha 20 hk tvåtaktare -99 som går dåligt när den är kall och det är "fuktigt väder" ute. Problemet är att när jag startat den och gasar på så hackar den och hänger inte med vid full gas. Låga varvtal går den bättre.det är bara i början den går så,när den är varm går den som den ska.har även märkt att det blir sämre när det är kallt och fuktigt ute. Vid soligt väder och torrt går den bättre. Vad kan det bero på? Har bytt stift och bränslefilter osv. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 19 September , 2015 Om en motor går dålig vid fuktigt väder och bra vid torrt. så brukar det handla om dåliga tändkablar eller andra tänddelar, typ fördelarlock när det finns, som har dålig isolering eller sprickor. När motorn blivit var så torkar ju fukten bort och då går den bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daliz 0 Postad 19 September , 2015 Jag har kollat tändkablar och även alla andra kablar men kan ej se någon skada eller något sånt.tändspolarna är ju "slutna" så vet inte om de kan komma in fukt där. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 19 September , 2015 (redigerade) Du kan inte se på tändkablarna om de är dåliga. Byt dem! Redigerad 19 September , 2015 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 19 September , 2015 Jo förresten, jag har varit med om en gång när jag faktiskt kunde se att tändkablarna var dåliga. Gammal bil med gamla tändkablar, fuktigt väder och beckmörkt. Då gick det att se de elektriska överslagen mellan kablarna i mörkret. Ett litet fyrverkeri! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daliz 0 Postad 19 September , 2015 Okej ja då får jag testa det! Men borde dom vara dåliga på en årsm 1999? Motorn är i bra skick annars och ser nästintill ny ut.alla kablar osv ser riktigt fräscha ut.men dom kanske kan va dåliga ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daliz 0 Postad 19 September , 2015 Är det nån som har nått annat förslag som haft liknande problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daliz 0 Postad 20 September , 2015 Den kan ju även gå dåligt när det är bättre väder men då oftast bara i starten och nån minut tills den blivit varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daliz 0 Postad 20 September , 2015 Var ute idag och körde,strålande sol och torrt men samma problem ändå! Börjar hoppa och vill nästan dö när den är kall.Precis som när man trycker snabbt på dödarknappen..när man gasar på så blir de så..men så fort motorn är varm så går den som en klocka!!så de där med kallt och fuktigt väder verkar inte stämma,blir samma ändå..Hoppas nån kan hjälpa Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 September , 2015 En film hade varit grymt. Mycket lättare att höra vad som är fel:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daliz 0 Postad 20 September , 2015 Ja får väl försöka fixa de:) men den "blöddrar " lite när man startat den och den är kall,och när man ska iväg och drar på så liksom hackar den och håller på o lägga av typ och sen hoppar den lite och kommer igång igen. Är precis som om du kör och trycker på dödarknappen flera gånger snabbt liksom. Sen när den blir varm så går den hur bra som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 September , 2015 Prövat att pumpa på blåsan när den går dåligt? Lätt sätt att utesluta bränslebrist... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daliz 0 Postad 20 September , 2015 Har testat det och det hjälper inte att varken pumpa på blåsan eller att chocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daliz 0 Postad 22 September , 2015 Har testat det och det hjälper inte att varken pumpa på blåsan eller att chocka. Hitta nått som heter risoline fuel injection cleaner,ska funka till alla motorer,förgasare med. Kanske värt att testa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 23 September , 2015 Det är inte så då att den behöver bli varmkörd innan man kan belasta den med mera gas utan att den protesterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
calle_p40 1 Postad 23 September , 2015 Är det automatchoke på den där? låter som att den får för mycket bränsle innan den kommer upp i temp. Kolla exentuellt bränslefilter, luftfilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser