Vinor 3 Postad 19 September , 2015 (redigerade) Halloj. Tycker jag googlat runt det mesta men inte fått någon riktig klarhet,varför. Mina frågor är varför man ska använda spolmuff, är det inte lättare med en stor balja att blanda glykolet i sedan bara stoppa i drevet,starta? Förstår ej varför man ska behöva en hink kopplad till spolmuff sedan en pump som pumpar runt vätskan som drevet spottar ut. ? Är det enbart för att man ska ha hinken med spolmuff högre upp för hjälpa impellern ? Det känns som den bör klara suga ifrån en balja också? Om man använder spolmuff kopplad till kallvatten, kommer motorn upp i arbetstemp så termostaten öppnar ? Mvh Redigerad 19 September , 2015 av Vinor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 19 September , 2015 Finns ngt som kallas för drevsäck som man hänger på drevet som man först kör med vanligt vatten för att skölja ur motorn och sen blandar i med lämplig mängd glykol för konservering, fördelen är att du kan varmköra motorn med denna metod och sedan spara glykolblandningen i dunk till nästa år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 September , 2015 Om du använder spolmuff kopplad till en slang med kallvatten så kommer motorn så småningom bli varm så att termostaten öppnar. Precis som om båten låg i vattnet. Däremot kan man aldrig lita på att man får ut en glykolblandning i hela motorn på en sjövattenkyld motor genom att vänta på att termostaten ska öppna. Enda säkra metoden på en sjövattenkyld motor är att först tömma motorn via de olika avtappningskranarna som brukar finnas och sedan fylla hela kylsystemet med glykolblandningen. Fyllningen kan man göra via spolmuff, drevsäck, hink med slang till kylvattenpumpen, eller vad man vill som passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 19 September , 2015 Om du använder spolmuff kopplad till en slang med kallvatten så kommer motorn så småningom bli varm så att termostaten öppnar. Precis som om båten låg i vattnet. Däremot kan man aldrig lita på att man får ut en glykolblandning i hela motorn på en sjövattenkyld motor genom att vänta på att termostaten ska öppna. Enda säkra metoden på en sjövattenkyld motor är att först tömma motorn via de olika avtappningskranarna som brukar finnas och sedan fylla hela kylsystemet med glykolblandningen. Fyllningen kan man göra via spolmuff, drevsäck, hink med slang till kylvattenpumpen, eller vad man vill som passar. Men varför använder man inte bara en hink ..? i med glykol starta ,kör motorn tills den är varm . stäng av på med lock på hinken och återanvänd nästa år.. Känns mycket lättare än hink med spolmuff ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 September , 2015 "Hinken" blir ingen hink. Snarare en ganska stor tunna för att drevet ska gå ner och då behövs en rackarns massa glykolblandning för att den ska nå över pumpen i drevet vilket behövs för att den säkert ska suga direkt utan att skada impellern. Den fyllda tunnan kan du inte flytta på utan att först tömma den och då behöver du någon from av pump till det och några 25 litersdunkar att förvara blandningen i. Dessutom måste du fylla på med glykol varje år eftersom den kommer spädas ut en del av vattnet som finns kvar i kylsystemet varje gång du kör igenom blandningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 19 September , 2015 "Hinken" blir ingen hink. Snarare en ganska stor tunna för att drevet ska gå ner och då behövs en rackarns massa glykolblandning för att den ska nå över pumpen i drevet vilket behövs för att den säkert ska suga direkt utan att skada impellern. Den fyllda tunnan kan du inte flytta på utan att först tömma den och då behöver du någon from av pump till det och några 25 litersdunkar att förvara blandningen i. Dessutom måste du fylla på med glykol varje år eftersom den kommer spädas ut en del av vattnet som finns kvar i kylsystemet varje gång du kör igenom blandningen. Tack för bra input , då förstår jag bättre då kommer jag köra hink med glykol , samtidigt en pump som fyller på hinken igen . Känns säkrast då man vet att hela systemet kommer fyllas . Efter man har konserverat , kan man ta bort hela drevet ? Eller kommer glykolen rinna ut den vägen då ? Tänkte nämligen renovera hela drevet under vintern . Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 19 September , 2015 "Hinken" blir ingen hink. Snarare en ganska stor tunna för att drevet ska gå ner och då behövs en rackarns massa glykolblandning för att den ska nå över pumpen i drevet vilket behövs för att den säkert ska suga direkt utan att skada impellern. Den fyllda tunnan kan du inte flytta på utan att först tömma den och då behöver du någon from av pump till det och några 25 litersdunkar att förvara blandningen i. Dessutom måste du fylla på med glykol varje år eftersom den kommer spädas ut en del av vattnet som finns kvar i kylsystemet varje gång du kör igenom blandningen.Tack för bra input , då förstår jag bättre då kommer jag köra hink med glykol , samtidigt en pump som fyller på hinken igen . Känns säkrast då man vet att hela systemet kommer fyllas . Efter man har konserverat , kan man ta bort hela drevet ? Eller kommer glykolen rinna ut den vägen då ? Tänkte nämligen renovera hela drevet under vintern . Mvh Vidhåller ändå fördelen med drevsäck! Smiter åt mer runt drevet och går åt mindre glykolblandning samt avtappning i underkant 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 19 September , 2015 (redigerade) Då blir det nog en drevsäck , tack alla för tipset Har någon koll på om man kan ta bort hela drevet efter konserveringen ?? Tänkte nämligen renovera hela drevet under vintern , eller rinner kylvattnet ut då ifrån blocket ? Mvh Redigerad 19 September , 2015 av Vinor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 September , 2015 Inga problem att ta bort drevet efteråt. Det mesta av glykolen i drevet rinner i vilket fall som helst ut på en gång när du tar bort muffen eller tömmer drevsäcken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 20 September , 2015 Inga problem att ta bort drevet efteråt. Det mesta av glykolen i drevet rinner i vilket fall som helst ut på en gång när du tar bort muffen eller tömmer drevsäcken. Tack då har jag fått svar på alla mina frågor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser