Andreasp 3 Postad 17 September , 2015 Hej Jag har en VP 4,3 GL-97 som funkat bra hela sommaren men efter att den legat oanvänd i 3 veckor börjat strula. När jag vrider på startnyckeln så hör jag ett skrapande ljud, det låter som om kuggarna bara nuddar kransen. Någon som har några tips på vad man kan göra eller vad som hänt? Jag vill ju gärna få igång motorn så jag kan konservera den. Tack på förhand. Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 17 September , 2015 Hej. Har du kollat så att motorn går runt. Dra runt motorn på svänghjulet och se så den går runt utan problem. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 17 September , 2015 Är startbatteriet tillräckligt laddat så att startmotorn får den ström den behöver? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 17 September , 2015 Låter som att batteriet är urladdat så att solenoiden inte orkar riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 17 September , 2015 Batteriet är helt fulladdat (stått på laddning 24 timmar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 17 September , 2015 Att batteriet stått på laddning betyder tyvärr inte att det lämnar full effekt, det kan ju vara gammalt och trött. Mät under belastning eller prova med ett annat batteri. Kan ju även bero på spänningsfall i någon anslutning på vägen, glöm inte att kolla även jordanslutningarna. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 17 September , 2015 Säger som min lärare i produktionsteknik mässade ut, att mäta är att veta Mät utan belastning och under belastning (när någon vrider på nyckeln helst) vid batteriets pluspol, vid solenoiden, vid startmotor jord (-) och startmotor + till att börja med. Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 September , 2015 Att mäta spänningen när du kör den på starten och drevet inte greppar i startkransen säger ingenting - du måste ha riktig belastning. Det kan vara så att batteriet är kass men oftast brukar strömmen räcka till för att solenoiden ska skicka in drevet i kransen men ett resulterande TOCK när sedan startmotorn inte orkar vrida runt motorn. Du kan ha ett korrosionproblem på solenoiden så att den går trögt - testa att klappa till den ett par gånger med en hammare. Det kan också vara så att du har en skada på kuggkransen. Om du vrider runt motorn manuellt några grader så att drevet får friska tänder att bita i kan det hjälpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 17 September , 2015 (redigerade) Att mäta spänningen när du kör den på starten och drevet inte greppar i startkransen säger ingenting - du måste ha riktig belastning. Det kan vara så att batteriet är kass men oftast brukar strömmen räcka till för att solenoiden ska skicka in drevet i kransen men ett resulterande TOCK när sedan startmotorn inte orkar vrida runt motorn. Du kan ha ett korrosionproblem på solenoiden så att den går trögt - testa att klappa till den ett par gånger med en hammare. Det kan också vara så att du har en skada på kuggkransen. Om du vrider runt motorn manuellt några grader så att drevet får friska tänder att bita i kan det hjälpa. Vet inte hur det är på den här motorn, men i många fall är det inte solenoiden som får drevet att greppa startkransen, det är farten på startmotorn som kastar fram drevet. Låg fart på startmotorn ger dåligt eller inget grepp för drevet och ett elakt ljud från startkransen. /Claes Redigerad 17 September , 2015 av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 18 September , 2015 Att mäta spänningen när du kör den på starten och drevet inte greppar i startkransen säger ingenting - du måste ha riktig belastning. Jodå, har han en sönderärgad anslutning/kabelsko vid någon av punkterna kommer han att märka det om han mäter, märk väl att jag skrev "till att börja med". Men jag har ingen aning om det är detta som ger ditt problem, vet bara att jag skulle börjat där. /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 18 September , 2015 Hej Som första svar till Pismo så går det att dra runt motorn med ett sprärrskaft så det skall inte vara problemet. Battriet är sedan i Juli så det borde vara OK, men det är ju ingen garanti bara för att det är nytt. Jag skall försöka mäta nu i helgen och se så jag har rätt spänning. Dock blev jag lite orolig igår när jag kröp ner och tittade på motorn när sonen försökte starta, för det första är det ett snabbt tickande ljud och för det andra så är bultarna som hållet starmotorn och underdelen av själva motordelen är rostiga, misstänker att tidigare ägaren "glömt" att berätta att det varit mycket vatten i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 September , 2015 Ett snabbt tickande ljud... det låter som en helt normal bränslepump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 September , 2015 (redigerade) Att mäta spänningen när du kör den på starten och drevet inte greppar i startkransen säger ingenting - du måste ha riktig belastning. Det kan vara så att batteriet är kass men oftast brukar strömmen räcka till för att solenoiden ska skicka in drevet i kransen men ett resulterande TOCK när sedan startmotorn inte orkar vrida runt motorn. Du kan ha ett korrosionproblem på solenoiden så att den går trögt - testa att klappa till den ett par gånger med en hammare. Det kan också vara så att du har en skada på kuggkransen. Om du vrider runt motorn manuellt några grader så att drevet får friska tänder att bita i kan det hjälpa. Vet inte hur det är på den här motorn, men i många fall är det inte solenoiden som får drevet att greppa startkransen, det är farten på startmotorn som kastar fram drevet. Låg fart på startmotorn ger dåligt eller inget grepp för drevet och ett elakt ljud från startkransen. /Claes Firefish: Bra tips angående kärvande solenoid och att bara som test klappa till den litet med hammare! [Hmm... ordet "solenoid" är litet tvetydigt men för stora motorer som 4,3 GL betyder det magnetiskt styrd koppling mellan startmotorns axel och själva bensin/diesel-motorn. Samtliga varianter av 4,3 GL har därför inte oväntat sådan magnetstyrning vad jag kunnat utröna av reservdelsskisser. Det Rascal beskriver ovan är nog ett s.k. bendixdrev där startmotorns acceleration (alltså noga räknat inte dess fart) vid inkopplingsögonblicket kastar ut sitt roterande kugghjul av enbart tröghetskraft som sen kopplar mekaniskt, detta med enbart tröghet/acceleration som inkoppling är väl vanligt på främst mindre utombordare?] Haha, vete katten. Bägge grundprinciperna "accelerationströghet" respektive "magnetisk" styrning kanske används samtidigt för att kugga ihop vid större motorer? HÄR EN BRA FILM som jag tror är högst relevant, konsten att mekaniskt koppla ihop startmotorer med bensin/diesel-motorer på bästa sätt beskrivs detaljerat. Ps det tickande ljudet är förmodligen ett helt normalt ljud från bensinpumpen som Eld- skriver i sitt inlägg #12 ovan. Redigerad 18 September , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 19 September , 2015 Men varför skulle bensinpumparna bara låta när jag försöker starta? Finns det något som spärrar startmotorn om inte bensinpumpen inte funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 September , 2015 Med dåligt batteri/ spänningsfall till startmotorn kan det bli tickande ljud i relä. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 19 September , 2015 Det är väl i och för sig helt normalt för en modern bensinmotor att bränslepumpen bara går när antingen startmotorn går eller när det finns oljetryck i motorn. En säkerhetsfunktion. Pumpen går inte om du bara slår på tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 September , 2015 Kolen kan vara dåliga i synnerhet om det kommit in vatten. Hammaren eller snare en blyslägga kan hjälpa till att få igång. Men börja med att kolla spänningen på startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 20 September , 2015 Hej igen Det kan ligga något i vad slowriders lärare sade, var nere och mätte spänningen och det låg på 11,97 V, blev lite chockad eftersom laddaren suttit på i 48 timmar. Men när jag kollade säkringen på laddaren så förstod jag. Så det kan nog stämma att tickandet är från mina relä för när jag försökte tilta upp drevet så klickade det på samma sätt. Nu är det en ny säkring i och jag hoppas att allt när normalt imorgon när jag skall provköra. Tack för alla tips och ideér. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 26 September , 2015 Hej igen Testade idag och batteriet visade 12,48V men fortfarande bara klickande, någon som vet om det fortfarande är för låg spänning och om ett barreri som suttit på laddning i 2 dygn inte skall ha mera spänning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 26 September , 2015 Har du kollat anslutningarna på batteriet sitter ordentligt? Skulle kunna vara dålig kontakt någonstans och att det inte sitter ordentlig fast på batterit är ganska vanligt konstigt nog. /Bernte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 26 September , 2015 Hej igen Testade idag och batteriet visade 12,48V men fortfarande bara klickande, någon som vet om det fortfarande är för låg spänning och om ett barreri som suttit på laddning i 2 dygn inte skall ha mera spänning? Mätte du direkt på batteriet kan du nog köpa nytt, om det inte är så att det glappar i anslutningen så att inte laddaren kunnat ladda ordentligt alt att du har en kass laddare. Vilken spänning får du över batteriet med laddaren ansluten, dvs direkt på polerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 September , 2015 Mätte du när du försökte starta? Över 12V är mycket bra. Var det på batteriet är det alldeles för låg spänning om det är obelastat. Nyladdat ska det vara c:a 12,8V efter att det vilat några timmar efter laddning. Men det är alltså viktigt att du mäter när du gör startförsöket. Det är ju den spänningen som driver startmotorn. Egentligen är det vad du mäter på startmotorn. Är det dålig kontakt nånstans på vägen visas resultatet på startmotorns polskruvar. Under startförsöket. Har man ett dåligt batteri kan det visa 12,7V i vila men nästan inget vid startförsök. Jag tror att batteriet lagt av efter några veckors oladdning och tar inte laddning längre om nu var i vila det gav 12,48 V eller vad det nu var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 27 September , 2015 Tack, låter ju lättare att köpa ett nytt batteri än byta startmotor. Ja det var direkt på batteriet och olastat som jag mätte upp 12,48. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 27 September , 2015 Nytt batteri på plats och tyvärr blir det att byta startmotor i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreasp 3 Postad 1 Oktober , 2015 Seger!! Som det tidigare sagts här så mät, målade först fan på väggen och trodde att det var det stora och dyra som var problemet, men efter att ha mätt och kollat så var det kabel skorna till batteriet som var boven, köpte 2 nya och filade lite på kabelns skor och vips så startade motorn så snällt. Jag vill tacka alla som kommit med förslag och tips som lätt mig till att få ordning på detta. Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser