Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Christopher86

Inge luftfilter i 2-taktare från 70-talet?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte mej en båt nyligen och på den sitter det en Mercury 500 Thunderbird som jag tror är från 1976. Ska de va så att det inte är nå luftfilter på den eller saknas helt enkelt luftburk och filter på min?

Jag har googlat i 4 dar utan o bli nå klokare så nu vänder jag mej till er ☺

Enormt tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, båtmotorer brukar inte ha luftfilter (det finns säkert undantag) Mängden vägdamm är begränsat ;-)

Dock har de flesta inombordare ett flamskydd oftast i form av ett metallnät.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JaHa de va intressant ☺ ja vägdamm är ju inget problem men jag trodde alla motorer hade luftfilter.

Tack för ditt svar, nu slutar jag leta efter ny luftburk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En enkel burk utan filter som dämpar insugsljudet brukar de äldre utombordare ha, vad jag sett i min dar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värt att komma ihåg är att förgasarbestyckningen är avstämd för den ev restriktion som finns. Motorn kan alltså gå för snålt om man tar bort burken.

Jag tror väl kanske inte att motorn rasar, men bättre att låta den sitta där som tänkt:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era åsikter. Problemet är ju att de sitter ingen burk alls där nu. Nån som vet vart man kan få tag på en? Eller vad dom heter? Har kollat alla reservdelssidor jag hittat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era åsikter. Problemet är ju att de sitter ingen burk alls där nu. Nån som vet vart man kan få tag på en? Eller vad dom heter? Har kollat alla reservdelssidor jag hittat.

Eftermarknads filter till MC borde passa :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äldre Murclor har varken filter eller insugningsdämpare. Ett gått råd är att inte börja modifiera förgasar arrangemanget med div burkar o filter, Får motorn fel bränsleblandning så kommer haveriet som ett brev på posten

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en trettihästars Johnson från 1990, den hade inte heller tillstymmelsen till luftfilter.

Kör utan filter och burkar. Har det fungerat  i 39 år, så är det nog en fungerande konstruktion. :rolleyes:

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...