Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 13 – Upphinnande

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 13 – Upphinnande

Sid 18 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .

Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.

__________________________________________________________

Sorry att jag sölat med att lägga Regel 13. Ska bli spännande att se vad vi kan lära av varandra om upphinnande. Kanske är allt solklart...

 

Tidigare har vi ju behandlat upphinnande i trånga farleder.

 

Det skulle vara intressant om vi kan försöka dela med oss av någon verklig händelse för varje regel.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag ser fram emot regel 38, där finns diskutionsutrymme ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En situation som uppstår ibland är följande:

 

3 båtar med olika hastighet rör sig i samma generella riktning i en trafikerad farled typ Lindalssundet. Längst fram går en långsam seglare. Båt nr 2 gör 25 knop och båt nr 3 gör 35 knop.

 

Båt nr 2 är upphinnande seglaren. Väjer styrbord för att köra om seglaren och blir då påkörd (från styrbord) av båt nr 3.

 

Om båt nr 2 går med 22 graders vinkel relativt båt nr 3 vid kollisionen så är båt nr 3 upphinnande och vållande till olyckan.

 

Om båt nr 2 går med 23 graders vinkel relativt båt nr 3 vid kollisionen är båt nr 2 på skärande kurs och vållande till olyckan.

 

Eller har jag missförstått?

 

Detta är ett av skälen till att jag skaffat min älskade backspegel. Man får ju inte brista i utkik, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I väjningsögonblicket behöver/kan ju både båt 2 och 3 ta hänsyn till den förändrade situationen och t ex dra av på farten utöver att ändra kurs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I väjningsögonblicket behöver/kan ju både båt 2 och 3 ta hänsyn till den förändrade situationen och t ex dra av på farten utöver att ändra kurs.

 

Absolut, och så gör nog de flesta.

 

Jag ville bara med mitt tillspetsade exempel belysa att det kanske inte var så lätt att avgöra när man är upphinnande respektive skärande.

 

MEN - jag gjorde en pinsam tankevurpa. Det är självklart inte 22,5 grader i förhållande till färdriktningen som är gränsen - det är 22,5 grader akter om tvärs. D.v.s. en betydligt flackare, och kanske då mer lättbedömd vinkel, som skiljer mellan upphinnande och skärande. I mörker har man sikten av lanternorna. Ser man endast akterlanterna är man upphinnande, ser man sidolanterna - skärande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan också jämföra med kappseglare ( som har egna väjningsföreskrifter inom ramen för racet ) där man grovt kan säga att man räknar med att bedömningen hänger på vad som hände mycket nära varandra, så nära att tränade besättningar som sitter med roder och skot i handen kan agera på någon/några få båtlängder. 

 

I verkliga livet ute på internationellt vatten kan man istället grovt säga att en kabellängd, dvs en tiondels distansminut eller ca 185 meter anges som det avstånd där risk för olycka inträffar.

 

Och 185 meter är väldigt mycket i Lindalsundet. Där får nog bägge parter vara beredda är något ändra kurs… vilket jag tycker händer i 99% av tiden… tills en paragrafryttare kommer och anser han kan tolka väjningsregler bättre än någon annan? De tillbud jag brukar se är när någon väljer att inte väja trots att han är skyldig (även om den andra båten är väjningsskyldig.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankeexperimentet visar på hur svårt det är med väjningsreglerna när man drar det till sin spets. En båt som håller på att bli upphunnen girar svagt SB därför att farleden svänger och blir helt plötsligt väjningsskyldig för den upphinnande. Troligen inte säger juristerna, man ska se till helheten. Vet gör man efter dom i HD (tingsrätterna verkar ju inte direkt ha koll).

--

Man kan inte sätta generella mått på vilka avstånd som gäller för att man ska anse att risk för kollision föreligger. Möjligen kan man definiera i båtlängder/bredder men det "betingas av omständigheterna".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

185 m mellan två ULCC är som en fis i rymden. 185 m mellan två optimistjollar är en ocean! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...