Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
tobbo166

Norlin 34 som långfärdsbåt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon som vet om den är lämplig? Styrkor/svagheter?

 

Gillar styva båtar, ska jag passa mig för nyare Bavaria och sådant då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att antalet Norlin 34:or som långfärdsseglat är lågt och antal personer med just den erfarenheten kanske inte ser din fråga?

 

Tror också att du pekar på vad som är skillnaden mellan en äldre konstruktion ( Norlin 34 ) och nyare ( Typ Bavaria, Jeanneau, Beneteau, Hanse osv ) som är i huvudsak gjorda för charter.

 

Sedan finns nyare konstruktioner som är både lite högre kvalitet med mycket trä inuti men seglar mycket bra och har lite annorlunda och goda stabilitetskurvor ( tänker på Arcona, Linjett i Sverige samt ett stort antal båtar utomlands ) Sedan finns det ju en prislapp på allt...

 

Din fråga är omöjlig att svara på. Det finns ju de som långfärdseglat i Vega!

 

Grovt sett tycker jag dock att det för mig är fördelar med en äldre konstruktion som tex Norlin 34.

 

Dels har den båten en förstärkning framför rodret vilket gör att båten klarar lite mer påkänning vid en påsegling av en container eller en val…. Bäst är givetvis att det är helt stängt mellan köl och roder men då snackar vi långkölat vilket gör båten mycket långsammare ( ca 20% långsammare )

 

Dels har Norlin 34:an ett relativt utbrett kölparti vilket gör den lite mer riktningsstabil jämfört med moderna BaJeBeHa… Vilket är en fördel när du glider nerför större vågor och tappar vind, risken att båten vrids 90 grader i vågdalen minskar något. Beror på rorsman också förstås. Med mera.

 

Dels gissar jag att Norlin-båten kryssar mycket bättre än en modern konstruktion för charter.

 

Men ska du inte vara ute i höga vågor eller kryssa alternativt inte heller köra på en container så spelar det kanske mindre roll. Det finns massor med moderna lådor som seglar långfärd utan minsta kink. Stora inuti och mer bekväma ( sägs att långfärdsbåtar tillbringar 80% i hamn?)

 

Du frågar om styvhet och därmed stabilitet?

En Norlin viker ner sig snabbare än en modern BaJeBeHa eftersom den är smalare. Den moderna båten är väldigt bred och då får man initial formstabilitet. Sedan blir sannolikt slutstyvheten begränsad jämfört med en Norlin. Tittar man på hur teorin för hur båtar ser ut så är det mer komplicerat eftersom båten gungar i två riktningar och dessutom sedan kränger vilket ändrar parametrarna. En mycket styv båt har också sina problem som kommer av styvhet?

 

Kom också ihåg att en långfärdsbåt lastas ner, en del höjer vattenlinjen med 10 cm… vilket självklart påverkar sjöegenskaperna. 

 

Personligen har jag seglat ett Gotland Runt i en Norlin 34 och ett i en Norlin 37. Och jag skulle absolut  välja någon av dessa framför BaJeBeHa. En Norlin 34 är också en nolla billigare i inköp än Arcona / Linjett vilket självklart gör en skillnad i långfärdsbudgeten. Men om du sedan ska sälja din fina båt efter avslutad segling så har en Norlin 34 ett smalare kundsegment… ( ring mig, tack )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad ska man säga. Fantastiskt svar! Vittnar om djupa kunskaper. Ser dock kanske inte riktigt några problem med en för styv båt. Vatten är mjukt...

 

Kanske för liten ändå, ingen akterruff. Gillar verkligen sjökojer istället för hyllor ovanför salongssofforna. Perfekt till småbarn med ett draperi att dra för. Varför övergavs detta?

 

Just nu sugen på denna:

http://www.blocket.se/stockholm/Billig_bostad_i_Stockholm_eller_langfardsbat_62216786.htm?ca=11&w=3

 

Fattar dock inte vad det är för båt? Ska man söka på Swan 43 i Curt Gelins bok eller vad? Lite rädd för att det är för många projekt på den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever Norlinritade båtar som ofta veka alltså typiska skärgårdsbåtar dvs bra i lätta vindar, bra kryssegenskaper osv men inte konstruerade för att lastas med något ton.

Styva båtar är "knixiga" i sjön och blir väldigt obekväma när man ökar styvheten genom att lasta ner dem. 

En bra långfärdsbåt har en lagom stabilitet, "jämna i humöret", mängden last påverkar inte sjöegenskaperna så mycket.

Den på Blocket är en typisk havskappseglare, fungerar utmärkt i havssjö men heller inte gjorda för att lasta det som behövs för en bekväm långfärd.

Annars är det säkert en fin båt, det har byggts en del varianter på Swanskrov, i detta fall av Formosa i Taiwan. Fantastiska träarbeten och värdigt välgjort, hög kvalitet. De har byggt ett antal långfärdsbåtar tex Formosa 36, 46, 50 mfl, en del under andra namn, Mikelson, Island Trader, Hudson Force. Även mer havskappseglare som Suprise 45 - fantastisk båt om man har 6-8 seglingssugna kompisar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Menar styvhet i själva plasten vs. Båt som böjs i själva konstruktionen i grov sjö, vilket jag läste att Bavaria 38 gör (källa: engelskt forum). Stålbåt då, de är väl extremt styrva? Men inte som ni definierar det? I så fall finns det inga bra stålbåtar, vilket förstås inte stämmer. Har inte seglat så många båttyper. Precis sålt vår Ballad. Den hade fina seglingsegenskaper (läs: trygg), tex styvhet, gick fint i grov sjö tycker jag, säkert helt subjektivt. Hade man riggat fel med genua istället för fock och inga rev i storen och vinden ökade oväntat från 7 till 11-12 nånting så kände man sig ändå trygg. Kändes nästan osänkbar.

 

Så en större Ballad alltså? Kanske vad vi letar efter. Den hade skädda med, ingen dum idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vek/styv brukar man avse stabiliteten. Ev vek båt har en lite metacenterhöjd ("topptung") jfr tex Wasa. En styv båt har stor metacenterhöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...