Jarling 0 Postad 16 September , 2015 Hejsan! har en johnsson 40hk från 1973 som saknar tändningslås och är osäker på vad som passar och inte så hoppas någon kunnig person kan svara på min fråga. bifogar en bild så man ser vilka färger kablarna har Mvh Anton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 September , 2015 Hejsan och välkommen till forumet!Dina kabelfärger stämmer inte med de som jag hittat på boatinfo.no men förmodligen går detta ändå att klura ut? Johnsons 70-talare hade tydligen nästan allihop samma kontaktfunktion i tändnyckeln enligt översta delen i fig 2 nedan.Verkar som att...M-M säkerställer i slutet tillstånd att motorn inte kan startas.S kopplar batteriets tolv-volt till startmotorn via solenoiden.A är en nödvändig koppling för att kunna el-choka vid kallstart.Fråga: har du möjlighet att ohmmäta för att kolla vart dina avklippta sladdar leder?Har inte klurat klart, kanske någon annan kan hjälpa till?[Ps kabelbeteckningar typ "18 GA" betecknar kabelns grovlek där högre siffra fånigt nog betyder klenare kabel enligt detaljerna i denna sajt.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 19 September , 2015 Börja med att lyfta av motorkåpan och titta där kablagestammen kommer från startnyckeln, chocken mm. Här kan du ofta se kablarna och vilka färger som går vart. En kablarna bör ha ständigt 12 v, (mät vilken av kablarna som har spänning) om du har huvudströmbrytaren på. Då du vrider startnyckeln så "kopplar" tändningslåset spänning till kabeln som går till Solenoiden på startmotorn, (denna kabel är ofta vit eller gul.) då du inte har något tändningslåset så är det enklast att kolla vilken av kablarna som går från Solenoiden. Nästa steg är att kolla ev primerfunktion vid förgasaren och följa kabeln och kolla färgen på denna till kablagestammen. Nu har förhoppningsvis identifierat 3 av kablarna. Hoppas du kan identifiera resten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser