Tirill 22 Postad 16 September , 2015 Har sen en tid tillbaka en batteritestare som jag köpt från Kina. Har sett att den är ganska vanlig i både USA och Europa. Men frågan är enligt vilken princip mätningen företas, och hur tillförlitlig denna mätning är?Jag har testat ett antal batterier med lite olika resultat, och det lutar åt att testaren stämmer, men konsekven är den då inte. Nån som känner till och nån som har erfarenhet av dylika batteri testare.....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 495 Postad 16 September , 2015 Har ingen erfarenhet själv av batteritestare men hade problem med batteriet i bilen när värmaren gått. Verkstaden kollade med något instrument och sa det var helt OK. Bad dem då köra värmaren och sedan mäta. De gjorde det och bytte sedan batteriet! Min slutsats: De mätte med en mätare som bara kunde mäta startströmmar och när värmaren gått, som ju tar lite ström under längre tid, visade deras instrument inte "rätt". I båtar har vi ju "bara" startmotorn som drar som en bilmotor-start och resten, ofta merparten, drar som bilvärmaren. Jag har inte hittat något enkelt sätt att kolla konditionen i mina batterier utan försöker hålla koll på vilospänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 September , 2015 Har hanterat batterier för egen räkning under ett helt liv men aldrig skaffat nån batteritester. De är väl mest till för att se om det är värt att skruva dit i bilen för att provstarta. Har man batteriet redan i bilen så märker man ju att den startar. För att få veta hur bra batteriet lagrar energin behöver man ladda och ladda ur och sånt instrument borde ju ganska lätt gå att tillverka numera. Om det är ett sånt instrument det gula kan det kanske vara nåt att ha. Då krävs anslutning till laddare eller instruktion att ladda fullt innan mätning. Det blir varmt när man belastar batteriet och det kan behövas välventilerat belastningmotstånd för att få en rättvis mätning. Med liten belastning får man ha testern ansluten längre tid för att få ett rättvisande resultat. Det kan ändå ge en hum om batteriet lagrar bra. Helst ska instrumentet ladda ur ganska mycket och sen efter ett dygn eller åtminstone en timme mäta tomgångsspänningen och jämföra med laddningslistan hur hur mycket energi som är kvar. Detta är mina teorier! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 18 September , 2015 Nja Jag tror det är en mera speciell mätprocedur instrumentet utför. Man kan testa i två moder, den ena är när batteriet är monterat i bilen/båten och då kollas laddningspänning etc. Den andra moden är när man testar ett batteri som man har stående "fritt" sas. Man ställer in ett antal parametrar om batteristorlek AH, CCA värde, batterityp etc och själva mätningen tar bara 5-10 sekunder. Sen får man som fram som resultat några para meter som kanske synd dåligt på bilden, men det är SOH =State Of HealthSOC= State of Charge CCA= Kalkylerat Cold Crank Amps (DVS Startström enligt en viss standard). Jag har testat ett antal batterier och det verkar funka, dock e den inte helt att lita på. Men frågan är fortfarande, enligt vilken mätprincip arbetar ett sånt här instrument? Mäter den bara tomgångspänningen och sen spänningsfallet genom att belasta med lite korta pulser kanske? Eller kan den försöka skicka igenom nån pulserande lik/växelström?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 September , 2015 Skulle tro att det gör som man själv gör. Dvs belasta och se resultatet. En kort belastning klarar instrumentet utan att brinna upp och efteråt kan det avläsa tomgångsspänningen. Men särskilt exakt lär det inte bli. Men med en idog konstruktör kan erfarenheterna från ett antal praktiska prov ge ett tillräckligt bra mätinstrument för att döma ut dåliga batterier. Eller ge en fingervisning för ett manuellt belastningsprov. Batmeter som man har i båten ger ju väldigt bra koll på batteristatus men det är på de ihopkopplade batterierna. Där kan nog instrumentet ge en bra koll på om nåt batteri börjar tappa stinget. När våra batterier börjar gå ner sig efter fem år har vi bytt alla utan mätning. Kan ju vara ett enda batteri som blivit kass. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 September , 2015 Instrumentet kan mäta med korta pulser. Sen kan man beräkna inre resistans och ur det få CCA och kapacitet. Men mer troligt är att man mäter konduktans genom att lägga på en växelspänning och sen beräkna CCA. Den mätmetoden kan inte visa kapacitet. Som jag fattar det är instrumentet bara användbart för startbatterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 20 September , 2015 Ja, det skulle ju kunna vara så att instrumentet helt enkelt mäter tomgångspänningen och sen gör några snabba belastningar och mäter spänningsfallet vid dessa. Detta skulle då ge de två värdena jag inledningsvis beskrev, State of Health och State of Charge. Kablarna och batteriklämmorna skulle utan vidare klarar att belasta med 100 A medan stiften i pluggen från kablarna in i instrumentet är "mycket klena". Jag får väl koppla upp lite mätinstrument till vintern och se om jag kan lura ut principen. Det underliga e ju att dessa mätinstrument verkar vara synnerligen vanliga, inte minst i USA etc men söker man på Google så har i varje fall inte jag hittat nånstans där mätprincipen är beskriven. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 September , 2015 Jag gissar nog på konduktansmätning eftersom det det inte kräver några större strömmar och dessutom inte drar någon ström ur batteriet. Ett enkelt och snabbt sätt att kolla batteriets kondition. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 22 September , 2015 Den metoden är säkert bra. Men jag använder mig av en sådan där hedenhös batteritestare som mäter över ett motstånd, under max 5 sekunder. Det är en voltmeter med en motstånd som i princip efterliknar startmotorns belastning. Skalan har ett rött, gult och grönt fält, "typ" dåligt, halvdåligt eller bra... ja den visar spänningen också. "Fyrverkeri" utlovas garanterat vid mätningen. Annars kan du ju mäta med voltmeter över batteripolerna samtidigt som startmotorn drar runt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 September , 2015 Nu beror det ju på vad man vill mäta, att startbatteriet orkar dra igång motorn när det är kallt eller att husbatterierna kan hålla igång hushållet några dagar utan laddning. Vill man kolla startbatteriet så är säkert TS instrument utmärkt, det drar heller ingen ström ur batteriet. Men även "fyrverkeri-provaren" fungerar bra om man laddar efteråt. Vill man kolla husbatterierna så ska man prova med en "normal" belastning under ett antal timmar, då kan man bedöma batteriernas kapacitet eller, hur när förestående ett batteribyte är. Vissa bilar hade en voltmeter med "sample&hold" så man kunde se hur låg spänningen blev under start. Jag har bara en voltmeter på startbatteriet + amperemeter men under den något utdragna startfasen på min motor hinner jag se både ström och spänning, jag satte in dessa innan jag bytte startbatteriet så jag tror jag et var undre gränsen för ett bra batteri är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 591 Postad 23 September , 2015 Tror också att detta instrument är användbart vid startbatterimätning, för koll av momentan startströmskapacitete o.s.v. Ofta (men inte alltid) är ju ett kass bilbatteri även kass på denna punkt - när det blir kasst. Men för att få reda på kapaciteten i Ah vid måttliga urladdningar byggde jag mig ett instrument för många år sedan, som fortfarande används flitigt. Det laddar ur/belastar ett batteri med konstant ström (fyra valbara, 50mA-5A) tills spänningen sjunkit till en inställbar nivå mellan 3,5-15V. Samtidigt räknas ett siffervärde på en display upp, vars räknarfrekvens anpassats till urladdningsströmmen så det visar urladdat antal Ah med två decimaler. När jag bytte den numera ledsna förbrukarbatteribanken i båten inför denna säsongen visade sig ett av de tre batterierna fortfarande hålla 95% av påstämplad kapacitet, medan ett bara hade 8 av sina 100Ah kvar vid 5A urladdningsström. Men visade grönt i indikatorfönstret och klarade startströmstestet rätt bra - om det var absolut fulladdat. Problemet med indikatorfönster är att det bara sitter på en enda av de 6 cellerna (om det är ett 12V-batteri), och säger ingenting om batteriets totala status. Slutsats: Visst är instrumentet säkert användbart, men om det också visar kapacitet (Ah, %) så skall man nog ta det med en rejäl nypa salt. För det finns inga säkra "snabbtest" av det. Även laddtillstånd kan ge felaktig indikering om batteriet inte är helt friskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 23 September , 2015 Den bästa "batterimätaren" jag har haft är en "Batman" en slags tankmätare som berättar hur många amperertimmar man har förbrukat, den visar också hur många ampere man tar ur eller laddar in i batteriet, liksom aktuell spänning. Bara att hålla reda på batteribankens kapacitet, så kan man ju själv räkna ut hur mycket som finns kvar i batteribanken. Den fungerar som en tankmätare för batteribanken. När den efter omkring 20 års aktiv tjänst gick sönder köpte jag en annan slags tankmätare från NASA, visst den funkar bra, men i mitt tycke så ger den kanske för mycket information, exempelvis hur länge jag kan förbruka med nuvarande uttag innan jag måste ladda, och tvärtom, hur länge det tar med nuvarande laddning innan banken är fulladdad. Nya båten har en likadan. Men båda visar 104% då bankerna är fulla... Jag trodde först att jag programerat den fel, men hörde senare att detta är normalt för den typen... Dessa båda är för fast montage, Batman är rätt så dyr, och monteras i ett Ø52mm hål, NASA finns i två storlekar, kostar hälvten av Batman och monterar utanpåliggande. Alla mäter över en shunt på minussidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 September , 2015 Om NASA visar 104% är den felinställd. Sen är aldrig dessa procentsiffror helt riktiga men de ger en snabb uppfattning om läget. Någon berättade att barnen var lärda att mindre än 70% så fick man inte se på TV. Själv tycker jag NASA är väldigt tydlig och visar precis lagom mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 24 September , 2015 Det är tydligt att detta med batterier i fritidsbåtar alltid engagerar många på detta forum. Olika konfigurationer, laddare, problem och lösningar. Och som denna tråden med status och kondition på batterier. Tanken inledningsvis var att höra med de många el-kunniga här om just mät principen för det lite speciella handinstrument som jag visade i första inlägget. Trots att jag jobbat med batterier i allmänhet och blybatterier i synnerhet halva mitt vuxna liv, så var och är jag mycket osäker på hur det instrumentet fungerar, och hur mycket man kan lita lita på de två parametrar SOH och SOC som det presenterars efter några sekunders mätning. Jag skall koppla upp ett oscilloskop nån gång under vintern och se om jag kan verifiera den konduktans mätprincipen som nog är set mest sannolika att det använder sig av. Vad gäller blybatterier till fordon och båtar i allmänhet så har jag under alla år haft monterat en relativt enkel DIGITAL voltmeter i diverse båtar, bilar och traktorer mm. En DVM av sk. tvåtrådstyp, dvs "sense" och supply är samma anslutningar. Den fungerar så länge spänningen är över 5-6 volt. Anslutningarna skall vara så nära batteriets poler som möjligt för att inte mäta spänningsfall i olika delar av systemet, me är ju inte kritiska så läge man använder det för att notera förändringar. En display som visar spänningen med EN DECIMALS upplösning, T.ex. 12,7 Volt. Enligt min mening är ett analogt instrument helt värdelöst för övervakning och har man flera än e decimal så flaxar värdena upp o ner bara. (Jag har ett dylikt instrument i min bil, och det säger mig egentligen ingenting. Med detta DVM instrument kan man med ett tränat öga se saker (bättre eller sämre) som batteriets kapacitet/laddnings status. Dvs ca hur laddat batteriet är. Man kan se generatorns/laddnings funktion genom att avläsa spänningen när man drar på varvtal på t.ex. generatorn och man kan få ett hum om CCA värdet genom att läsa av spänningen vid stor belastning, t.ex. när startmotorn drar runt. Dvsmycket viktig information för bara ett par tior i kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 September , 2015 Någon här rekommenderade DENNA 5 siffrors voltmeter så jag var ju tvungen att prova. Fungerar riktigt bra med god precision, definitivt värd 35 spänn. Under många år hade jag en bra voltmeter för kunna uppskatta batteriernas status, senare kompletterad med amperemeter. Och visst, är man van så fungerar det. Men ändå skaffade jag en NASA BM1. Den är alltid inkopplad, har jättesiffror och är ganska ärlig. Min sitter på huvudskottet så jag ser den från sittbrunnen och jag ser den när jag kommer ombord och när jag lämnar. Stapeln med kapacitet fungerar också ganska bra. Jag har rekommenderat den till många som uppskattat enkelheten. Till mitt ankarspelsbatteri och startbatteri har jag volt/amperemeter, kostnaden är någon hundralapp och gillar man mätinstrument så är det väldigt intressant, tex hur lite man egentligen tar ur dessa batterier. En kombinerad volt/amperemeter med trådlös display väntar på att provas. En kul grej som kan vara väldigt praktisk. På tal om oscilloskop, jag kan rekommendera ett DSO112, 2,4" batteridrivet, enkanals. Mina "riktiga" oscilloskop är ofta för otympliga att släpa med och ofta vill man bara se vad som finns i sladdarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 26 September , 2015 På tal om oscilloskop, jag kan rekommendera ett DSO112, 2,4" batteridrivet, enkanals. Mina "riktiga" oscilloskop är ofta för otympliga att släpa med och ofta vill man bara se vad som finns i sladdarna. bhemac, Din rekommendation kostade mig nyss 500 spänn.....!! Frestelsen attbeställa en sån DSO112 blev för stor när jag läste om den och jämförde med mitt 10 kilos Tektronix från 1983...... Har ytterligare några saker som jag skulle vilja studera signalerna på, bl.a. en sån där "avsufateringsmojäng" jag köpte för ett par år sedan.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 September , 2015 På tal om oscilloskop, jag kan rekommendera ett DSO112, 2,4" batteridrivet, enkanals. Mina "riktiga" oscilloskop är ofta för otympliga att släpa med och ofta vill man bara se vad som finns i sladdarna. bhemac, Din rekommendation kostade mig nyss 500 spänn.....!! Frestelsen attbeställa en sån DSO112 blev för stor när jag läste om den och jämförde med mitt 10 kilos Tektronix från 1983...... Har ytterligare några saker som jag skulle vilja studera signalerna på, bl.a. en sån där "avsufateringsmojäng" jag köpte för ett par år sedan.... Jag är hemskt ledsen. Själv försökte jag motstå frestelsen och klarade det ganska länge men tillslut torskade jag Så är det att vara nyfiken! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 27 September , 2015 Det är väl så att fritidsbåtsägrana gärna diskuterar den strömmen som mäts i ampere oftare än den strömmen man mäter i knop. Det räcker att känna till en decimal på voltmetern, möjligen två. Samma med febertermometern, det räcker med en decimal.... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 28 September , 2015 Ja, när vi ändå är inne på det eviga temat om batterier och deras kondition, kan jag väl visa en annan liten smart pryl "Made in USA". Den heter West Mountain CBA (Computerized Battery Analyzer) Denna ansluts till en PC via en USB kabel. En programvara installeras på PCn och batterier av alla slag kan kapacitetstestas. Testerna kan ske på lite olika sätt, men det vanligaste är att ladda upp batteriet fullt och sen göra en test av hur många Ah det går att ta ut vid 5% belastning. Dvs ett 60 Ah batteri belastas med 3 Amp. Systemet håller då denna belastning konstant och plottar spänningen på en graf. Här kan man då få ett tal på hur många Ah det faktiskt går att ta ut ur ett batteri. Dock tror jag inte man kan belasta "konstlasten" med mer än 8-10Ampere. Kurvorna kan sparas och sen nya läggas på samma plott för att jämföra. Testen avbryter sig själv när spänningen nått en viss nivå, t.ex. 10,8 Volt. Denna pryl är ett "måste" för batterinörden...... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 September , 2015 Klart kul pryl! Lite dyr så jag för nöja mig med min 55W billampa och timer så får man mäta före och efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Expanderkilen 6 Postad 29 Oktober , 2015 Den bästa "batterimätaren" jag har haft är en "Batman" en slags tankmätare som berättar hur många amperertimmar man har förbrukat, den visar också hur många ampere man tar ur eller laddar in i batteriet, liksom aktuell spänning. Bara att hålla reda på batteribankens kapacitet, så kan man ju själv räkna ut hur mycket som finns kvar i batteribanken. Den fungerar som en tankmätare för batteribanken. När den efter omkring 20 års aktiv tjänst gick sönder köpte jag en annan slags tankmätare från NASA, visst den funkar bra, men i mitt tycke så ger den kanske för mycket information, exempelvis hur länge jag kan förbruka med nuvarande uttag innan jag måste ladda, och tvärtom, hur länge det tar med nuvarande laddning innan banken är fulladdad. Nya båten har en likadan. Men båda visar 104% då bankerna är fulla... Jag trodde först att jag programerat den fel, men hörde senare att detta är normalt för den typen... Dessa båda är för fast montage, Batman är rätt så dyr, och monteras i ett Ø52mm hål, NASA finns i två storlekar, kostar hälvten av Batman och monterar utanpåliggande. Alla mäter över en shunt på minussidan. Kanske är det någon tekniknörd som vill "hedra" NASAs rymdfärjor, full rulle på dessa var just 104%. Detta kvalar in under Värdelöst vetande va :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Oktober , 2015 Batteriernas kapacitet är större än du angett. Obs ingen mätare kan mäta batterikapacitet helt korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser