Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
seglarfreaken

Spilla ut vind/twista storseglet?

Rekommendera Poster

Plötsligt blev jag osäker på om man skall släppa ner ledvagnen och skota hårt eller om man skall dra upp ledvagnen och slacka på storskotet för att få båten att kränga mindre. Vad säger ni?

Jag har genom åren släppt ned ledvagnen när det har krängt för mycket, men skillnaden har varit ganska marginell då jag seglat kölbåtar. Men när jag seglar Hobien så får det betydligt större effekt. Där finns en ledvagn som nästan sträcker sig tvärs över hela båtens bredd.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det blåser mycket så har du överskott av kraft i seglen. Det går inte fortare - det bara lutar mer.

För att minska lutningen så ska du plana ut storen så mycket som möjligt. Det gör du genom mindre buk - mindre sidoriktad kraft. En mindre buk räcker i all fall till för att ge båten fart.

Planing av storen görs genom att sträcka mastliket (dra i cunninghamlinan, har du ingen sådan så montera en...), sträcka bomliket med uthalet och om du har partialrigg - ta hem så mycket du kan och så lite till i akterstaget. Om du har mastheadriggad båt så hjälper det inte att dra i akterstaget.

Om du redan har revat storen så ska revlina och storfall vara uppsträckta så att mast och bomlik är utsträckta.

Nu har du grunden för ett plant segel.

Nästa steg för att minska kraften är att släppa ner skotvagnen åt lä så att kraften i storen minskar. Du får testa hur långt ner åt lä du kan släppa den.

Nu kommer båten att kränga mindre, seglingen blir bekvämare och du kommer att segla lika fort.

"Att lära sig segla görs på en dag. Att bli duktig på att segla tar en livstid."

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istället för att släppa skotvagnen i lä, testa att dra den i lovart och släpp på skotet. Då twistar du och spiller du vinden i toppen.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant Peter K! Det var precis det som jag hade hört vid något tillfälle, men aldrig testat.

Plana ut storsegel tror jag mig vara rätt bra på att göra, men inte att justera akterstaget på S30:an. Jag upplever det som att masten är rätt stum och har tagit bort bardunerna eftersom jag tyckte det räckte med att tampar att dra i ändå.

Det här är den absolut bästa rigg och segeltrimfilm som jag har sett!

Det dröjer en liten stund innan bilden syns.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är det verklige samma sak som gäller för hobien? Tvivlar på det! När det gäller Hobie 16 som jag då och då seglar så pratar man om att så fort man har fått upp farten lite så skotar man väldigt hårt  (Samma sak gäller isjaktsegling) oavsett vilken typ av bog som du än ligger på.  Med Hobie 16 innebär det typ block i block. Där upplever jag verkiigen att skota hårt är som att trycka på en gaspedal. Tilläggas bör att när det gäller hobien så släpper man ut ledvagnen i lä ju mer man faller av, men fortsätter att skota block i block. Hobie 16 har en vridbar mast för att förbättra luftströmmarna. Masten vrids framför allt då man släpper ned ledvagnen. Men här finns helt andra förutsättningar eftersom ledvagnen är lika lång som kattan är bred. Det innebär ju att man har betydligt bättre möjligheter att spilla ut kraft bra genom att släppa ut ledvagnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men att du skotar hårt beror väl på att du seglar ganska mycket på den skenbara vinden, dvs en slör kan bli en bidevind - men bara för det betyder det ju inte att twistning är ointressant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant Peter K! Det var precis det som jag hade hört vid något tillfälle, men aldrig testat.

Plana ut storsegel tror jag mig vara rätt bra på att göra, men inte att justera akterstaget på S30:an. Jag upplever det som att masten är rätt stum och har tagit bort bardunerna eftersom jag tyckte det räckte med att tampar att dra i ändå.

Det här är den absolut bästa rigg och segeltrimfilm som jag har sett!

https://www.youtube.com/watch?v=kT4Ix5b7t0g

Det dröjer en liten stund innan bilden syns.

Stort tack. Kan komplettera med denna i samma härad.

https://sittbrunnenplay.solidtango.com/video/trimkursen3

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Storskotet och ledvagnen är hopkopplat i en gemensam ändlös slinga på Hobie 16. Det innebär att den tampen inte är tillräckligt lång för att både dra upp ledvagnen maximalt i lovart, skota löst och även kunna slacka rejält om man behöver spilla ut mycket vind. Därför är jag rätt övertygad om att man inte drar upp ledvagnen i lovart och twistar storen. Jag har seglat hobie16 en hel del i själv i somras bl a och tycker att det räcker alldeles utmärkt att ha ledvagnen i lä och slacka på skotet när det blir för tuft. Hobie16 har et rejält brett storsegel, men ingen kick. I och med att man i regel nästan alltid skotar hårt så behöver man ingen kick. Vet inte hur det är på andra kattor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man flyttar vagnen i lovart för att twista seglet så måste väl även kicken släppas något? Eller har jag missat nåt här? Själv har jag alltid valt att släppa ner vagnen och plana seglet maximalt. Genom ett väl hemtaget akterstag öppnar ju akterliket och storen släpper vind i toppen ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kicken används ju på undanvind, på bidevind skall den vara lös.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut Peter, men jag tycker bara att seglet får en lite märklig form med helt släpt kick samt vagnen i lovart och släppt skot. Jag vet att man på 70-talet höll på med detta men då i lätt vind?? Jag kan såklart minnas fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglade inte på 70-talet, men jag vet att man gjorde mycket skumt då...

När jag skriver släppa på skotet är det bara såpass att bommen hamnar i mitten eller något i lä om; då viker toppen ut lite. Har du telltails brukar man se att twist av segel är bra på våren även i lättare vindar pga kallt vatten och olika hastighet i vindlager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag ska åka fortare fäller jag spaken föröver. Känns enklare.

Hade ingen aning om att det var så invecklat att segla.

Men har ju nu sätt videon så nu kan jag det med ;)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kickskotning förekommer säkert fortfarande, jag provar ibland men är inte säker på om det är bra eller inte på vår båt.

Det som händer är att seglet inte ändrar form när man släcker på skotet, det är bara bomen som ändrar läge.

Tillägg: Med hög bom/långt storskot finns det en fördel med kickskotning

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag ska åka fortare fäller jag spaken föröver. Känns enklare.

Hade ingen aning om att det var så invecklat att segla.

Men har ju nu sätt videon så nu kan jag det med ;)

Mvh

Att segla är enkelt, det kan jag lära dig på en helg. Du får då ut 90% av farten vid 90% av tiden. Det här är de sista procenten vi pratar om. F ö kan jag också starta motorn och dra i spaken, men det är så jäkla trist att lyssna på motorns malande timme ut och timme in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kickskotning förekommer säkert fortfarande, jag provar ibland men är inte säker på om det är bra eller inte på vår båt.

Det som händer är att seglet inte ändrar form när man släcker på skotet, det är bara bomen som ändrar läge.

Tillägg: Med hög bom/långt storskot finns det en fördel med kickskotning

Mackey

På öppnare bogar är kicken ett måste, annars lyfter ju bommen. Men på bidevind är det bättre att använda skotvagnen, då behåller seglet formen ännu mer precist än om du använder kicken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste och måste? Det beror nog helt och hållet på hur ambitiös man är när man seglar. Men visst! På öppna bogar och framför allt från måttliga till hårda vindar så pendlar båten mera och lutar åt fel håll, samt risken för en slänggipp ökar om man inte har en hårt ansatt kick och får ned bommen. Jag vet inte om det är flera båtar än Hobie 16 som har riktigt långa ledvagnar som man släpper ned i lä och skotar storen hårt då man har öppna vindar. Då behöver man ingen kick.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta moderna kattor seglar som sagt sällan läns, och dessutom har de en ledvagn som gär ut på bägge skroven - då är kick överflödig. För kölbåtar är det inte så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...