Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
aftersun

Batterifrågor ny båt

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag köpte nyligen en begagnad första båt (Quicksilver 705) och fyra batterier fanns installerade i båten. Dessvärre hade säljaren dålig koll på hur batterierna var kopplade och vilket underhåll som skulle göras under vintern.

 

Hur tar jag enkelt reda på hur batterierna är kopplade? Ska jag koppla loss dom helt och hållet, låta dom sitta kvar i båten och ladda dom var för sig under vintern?

 

Båten är från 2013 och batterierna även från samma år troligtvis.

 

Tack på förhand för hjälpen!

 

Bifogar en bild över reglage om det skulle kunna hjälpa.

post-107716-0-41954600-1442343634_thumb.jpg

Redigerad av aftersun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enklare att se hur batterierna är kopplade om du tar ett foto av dem. Det är ovansidan med polskorna som är intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla ur batterierna och ladda dem var för sig och låt dem sedan stå kvar i båten över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska försöka ta ett foto på ovansidan. Hur brukar det vara inställt på moderna båtar? Förbrukning för sig seriekopplat (isf tre stycken) och ett startbatteri för sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en fråga till.

Har en befintlig batteriladdare av typ CTEK MXS5 som verkar innehålla de funktioner som efterfrågas. Denna har använts för bil + mc men bör väl kunna användas även för båtbatterierna (samtliga fyra)? Ska den då vara inställd på bil?

 

Länk till laddare: http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%205.0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mxs5 låter dom att den laddar med max 5A? Om det är så så är den för klen, du bör sikta på ca 25A. Tycker jag i alla fall....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek's laddare som du har är en bra modell, men du bör ladda ett batteri åt gången med denna. Laddaren känner av vilket skick batteriet är och anpassar laddningen efter det. Har du tex två batterier som är parallellkopplade så är spänningen korrekt men om de är i olika bra kondition så blir det ena batteriet överladdat och får kortare livslängd medan det andra kanske inte blir fulladdat.

 

Är batterierna fulladdade så fryser de ej sönder under vintern. Men kan vara bra att ladda extra någon gång under vintern. Se till att koppla ur batterierna samt torka gärna av dom och håll dom rena så slipper du krypströmmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek's laddare som du har är en bra modell, men du bör ladda ett batteri åt gången med denna. Laddaren känner av vilket skick batteriet är och anpassar laddningen efter det. Har du tex två batterier som är parallellkopplade så är spänningen korrekt men om de är i olika bra kondition så blir det ena batteriet överladdat och får kortare livslängd medan det andra kanske inte blir fulladdat.

 

Är batterierna fulladdade så fryser de ej sönder under vintern. Men kan vara bra att ladda extra någon gång under vintern. Se till att koppla ur batterierna samt torka gärna av dom och håll dom rena så slipper du krypströmmar.

 

Kanske inte riktigt så, överladdning kräver att spänningen är högre vilket den inte blir i ett batteri med parallellkoppling.

Man bör inte ladda varje batteri för sig, parallellkopplade batterier "växer ihop" och ska behandlas som en enhet.

 

Är laddaren på 5 A så laddar den det tar bara längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska försöka ta ett foto på ovansidan. Hur brukar det vara inställt på moderna båtar? Förbrukning för sig seriekopplat (isf tre stycken) och ett startbatteri för sig?

 

Om tre batteri är "serie-kopplade" blir spänningen "36 Volt" och de ligger kopplade med minus till plus och minus till plus.

 

post-106994-0-23113200-1442382760.png

 

Du menar med all sannolikhet "parallell-kopplade" där spänningen blir "12 Volt" oavsett hur många batteri du har.

 

post-106994-0-48024700-1442382800.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst laddar det med 5A, men frågan är om det räcker för att hålla batterierna laddade? i hamn kanske strömuttaget är större än 5A, vilket gör att batterierna lassas ur, totalt sett.

Sedan tar det väldigt lång tid att ladda fullt med den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst laddar det med 5A, men frågan är om det räcker för att hålla batterierna laddade? i hamn kanske strömuttaget är större än 5A, vilket gör att batterierna lassas ur, totalt sett.

Sedan tar det väldigt lång tid att ladda fullt med den!

Tar man samtidigt ut så blir det tuft. I det fallet skulle jag rekommendera ett förbrukningen klaras med ett separat nätaggregat tex 10A a 500 spänn. Det är en bättre lösning än en större laddare eftersom man då inte riskerar överladdning.

Gissar man på 3x80Ah batterier som laddats ur till 50% är det 120Ah som ska återställas dvs 24h med 5A. Men så urladdade batterier har väl inte en motorbåt när man kommer i hamn?

För att ladda några gånger under vintern räcker laddaren ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att dessa bilder kanske inte räcker men var snabbt förbi med mobilkameran för att fotografera lite.

 

Fick iaf reda på att två av batterierna var av modell VARTA LFS75, ett av batterierna var VARTA LA70 och det sista kunde jag inte utläsa.

 

Se bilder nedan på de fyra batterierna.

post-107716-0-52761700-1442427379_thumb.jpg

post-107716-0-35640300-1442427380_thumb.jpg

post-107716-0-09034900-1442427381_thumb.jpg

post-107716-0-93296800-1442427381_thumb.jpg

Redigerad av aftersun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kollar som hastigast på bilderna så kan det ju te sig en aning rörigt.

 

Om du bara vill koppla isär batterierna, lossar du ju bara polskon på tex plusledningen och lägger åt sidan. Fast akta dig så inte plus och minus kommer ihop. Batteri är inte att leka med och det kan bli en redig smäll. Du behöver inte prova - det har jag redan gjort.

 

Det finns en sak som är värre än arbete, så koppla inte isär ledningarna från polskorna om det absolut inte är nödvändigt.

 

Sen är det aldrig fel att göra en skiss på all elen i båten. Du kan ju börja med att rita upp de fyra batteriena hur de står och hur ledningarna är kopplade sins emellan. 

 

Elskisserna kan man ju dela upp i olika ritningar. Batteri och laddningskretsar. Lanternor och belysningskretsar osv.

 

Har faktiskt sanerat byggt om och kommit på och fäst på papper var alla ledningar i min båt går. Fast det tog några år att komma ända fram. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som om man har använt bra grejer vid ihopkopplingen av batterierna. Bra polskor, bra kablar med pressningar som ser ut att vara goda, bra dimension etc.

Det ser dock lite rörigt ut med placeringen av batterierna men förmodligen tyckte den som monterade dem att det var nödvändigt (man kan aldrig ha för mycket batterier i en båt!) med så många batterier.

Det allra bästa i din situation tycker jag är att koppla in laddaren på det ena batteriets plus-pol och på ett annat batteris minus-pol och sen plugga i sladden och låta den sitta i under vintern om möjligt.

Laddaren är bra och den kommer kunna hålla batterierna i god kondition under vintern, även om den kunde vara kraftigare.

Inställning bör vara på bil-symbolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för all hjälp hittills.

Svårt att följa kablarna och kopplingar sitter lite varstans. Min extremt begränsade ellära ställer till det här. Jag har dock lyckats identifiera det fjärde batteriet.

 

Det sitter tre st. Varta LFS75 och 1 st. Varta LA70. Misstänker att LA70 agerar startbatteri? Undra om alla fyra är parallellkopplade? Laddar generatorn alla fyra? Eftersom jag måste koppla loss polerna under vintern måste jag ladda alla var för sig? Många frågor blir det men jag klarar inte av ovissheten :)

 

Att göra ett enklare schema när jag förstått hur det hänger ihop är ett måste. Tråkigt bara att säljarens dokumentation var så pass bristfällig att sånt här saknades på en ny båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla inte isär, sätt laddaren på ett av batterierna. Sen mäter du spänningen på vart och ett av de andra. De batterier som är parallellkopplade kommer att ha samma spänning, troligen en bit över 13V.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något enkelt och snabbt mätinstrument du kan länka till för att mäta spänningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju haft tillgång till bra och dyra mätinstrument under hela mitt yrkesliv. Massvis med dyra och dåliga med för den delen.

 

När det hände nåt med min fina tångampermeter köpte jag en sån här. 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/

 

Har visserligen inte kollat hur rätt den mäter på spänningsidan, men jag var och hjälpte en kompis, som hade en billig multineter. Spänningen visade 14,5 volt. Jag frågade om han hade batterladdningen på. 

 

Nej

 

Då tog jag min tångamperemeter och mätte spänningen med. 11,84 Volt. Förbrukningsbatteriet visade 12,32 Volt

 

Om den visar exakt rätt vet jag inte, men helt fel är den i alla fall inte. Borde kolla upp det.

 

Tångamperemetern kan mäta allt som du (och även jag behöver)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra, så allt avstängt och säkringarna på 0 så kan jag börja med att mäta batterierna med instrumentet och om det visar 12,8 så är det fullt, 11,6 helt tomt?

 

Om jag därefter kopplar en ctek-laddare till ett av batterierna och mäter övriga och de i sin tur visar samma värden, så är de parallellkopplade?

 

Är det rätt uppfattat?  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra, så allt avstängt och säkringarna på 0 så kan jag börja med att mäta batterierna med instrumentet och om det visar 12,8 så är det fullt, 11,6 helt tomt?

 

Om jag därefter kopplar en ctek-laddare till ett av batterierna och mäter övriga och de i sin tur visar samma värden, så är de parallellkopplade?

 

Är det rätt uppfattat?  :)

Yes!

Du kan köpa en multimeter som är billigare men köper du en  tångamperemeter kommer du aldrig det. Dessutom kan man få många nya vänner med en sådan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen under vinterhalvåret så skulle man lossa på poolerna till batteriet och ladda ett par gånger utan att batterierna var kopplade till något? Finns lite delade meningar här.

Redigerad av aftersun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tiotal multimetrar och inget av dessa mäter särskilt mycket fel. När jag mäter på ett blybatteri i vila visar de 12,74 V oftast.

 

Det som händer med mina multimetrar är att mätsladdarna tappar mätspetsarna och då köper jag en ny. De gamla ligger lite överallt och används ändå med bara sladdarna med fransiga koppartrådarna.

 

Köp ett par multimetrar och ha liggande där du behöver mäta.

 

Ladda ett blybatteri av vanlig fritidstyp, koppla ur och mät nästa dag. Visar det då 12,74V eller nära så är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska alltså inte koppla laddaren på ett batteri och ladda övriga genom det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tiotal multimetrar och inget av dessa mäter särskilt mycket fel. När jag mäter på ett blybatteri i vila visar de 12,74 V oftast.

 

 

Då har du haft tur eller så är det väl kanske så att du vet vad du köper.

 

Som jag skrev visade kompisens billiga multimeter 14,5 Volt där min BILTEMA Tångampermeter/multimetervisade 11,84 Volt på Startbatteriet och 12,32 Volt på förbrukningsbatteriet (Vad kompisens multimeter visade på förbrukningsbatteriet kollade vi aldrig)

 

När jag var arbetsledare på elverket i Hunnebo hade jag bl.a en FLUKE 87, medan "gubbarna" delade på ett spegelreflexinstrument.Vår gamla elverkschef var dödsmotståndare till mätinstrument med digital visning.

 

En "väskedängare" (representant) från det företaget som vi i princip köpte allt vårt material från kom och hälsade på, Han hade bl.a. fått in digitala voltmetrar, som kostade en styv tusenlapp (plus moms) Jag köpte 10 st, så att "gubbarna" fick var sitt. Då slapp de ju åka ett antal mil, om de ville mäta noggrannare än med "Duspolen" (som ju i princip visade om det fanns spänning eller ej).

 

Ett par dar efter att jag delat ut instrumenten kom två av killarna, som jobbade i lag, in på kontoret. De hade kollat på sina nya instrument och deras två skilde på några volt på samma mätobjekt.

 

Plockade in alla voltmetrarna och kollade dem mot min Fluke och spegelreflexinstrumentet. De två visade exakt lika men inget av de nya voltmetrarna visade samma och inget visade samma värdesom kontrollinstrumenten.

 

Tog med mig alla instrumenten till en ompis som jobbar med elektronik och har en arbetsbänk där  han kan reglera spänningen. Min fluke och spegeleflexinstrumentet visade exakt lika med hans mätinstrument och över ett stort spänningsintervall. De 10 nyinköpta voltmetrarna visade inte rätt inom ett enda område.

 

Jag trodde ju i min enfalldatt om man köper en ren voltmeter för växelström, så skulle de visa rätt. Att en multimeter för en 100-lapp inte kan ha nån större mätnoggrannhet kan man ju förstå.

 

Skall man mäta i en batterianläggning där ett fulladddat batteri i viloläge skall hålla 12,74 Volt och ett batteri är helt urladdat vid 11,9 Volt Duger det inte att ha ett instrument som visar 14.5 Volt när spänningen är under 11,9 volt.

 

Att en voltmeter visar nån 0,1 Volt fel är väl ok med ett okallibrerat billigt instrument, men inte att det mäter ca 2 Volt fel. Har man ett instrument som visar så mycket fel bör man kasta det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska alltså inte koppla laddaren på ett batteri och ladda övriga genom det?

Jo, parallellkopplade batterier ska ses som ett enda, stort  batteri. Se det som en flock, fungerar bra ihop men det tar ett tag för nykomlingar att komma in i flocken.

 

Misstänker man att något batteri börjar bli dåligt så kan man koppla isär dem, ladda och mäta ett och ett. Oftast är det enklare att under laddning/uttag mät strömmen till var och ett med tångamperemetern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ctek's laddare som du har är en bra modell, men du bör ladda ett batteri åt gången med denna. Laddaren känner av vilket skick batteriet är och anpassar laddningen efter det. Har du tex två batterier som är parallellkopplade så är spänningen korrekt men om de är i olika bra kondition så blir det ena batteriet överladdat och får kortare livslängd medan det andra kanske inte blir fulladdat.

 

Är batterierna fulladdade så fryser de ej sönder under vintern. Men kan vara bra att ladda extra någon gång under vintern. Se till att koppla ur batterierna samt torka gärna av dom och håll dom rena så slipper du krypströmmar.

 

Kanske inte riktigt så, överladdning kräver att spänningen är högre vilket den inte blir i ett batteri med parallellkoppling.

Man bör inte ladda varje batteri för sig, parallellkopplade batterier "växer ihop" och ska behandlas som en enhet.

 

Är laddaren på 5 A så laddar den det tar bara längre tid.

 

Om det ena batteriet är i mycket sämre skick försöker laddaren att trycka i mer ström och höja spänningen på batteriet, vilket medför att du kortar ner livslängden på det batteri som är i bäst skick. Batterierna klarar ett visst antal laddningscykler. Kanske inte märkbart i vissafall, mendet är viktigt att de har lika kapacitet, ålder och skick.

 

Här en text som kommer från CTEK om laddning av parallellkopplade batterier:

Kan jag koppla ihop alla mina 12V batterier och underhållsladda alla samtidigt?

Det går att göra på det viset. Men tänk på att alla batterier bör laddas fullt var för sig innan de kopplas ihop parallellt. Tänk på att batteriernas gemensamma storlek inte ska överstiga laddarens rekommenderade laddområde.Om det är stora skillnader på batteriernas storlekar (Ah) ålder och skick kan det slita hårt på de batterier som är i bäst skick. Ett batteri i bra skick som ska vinterförvaras kanske självurladdar under 90% av fulladdat 1 eller 2 gånger på en hel vinter, medan batterier i dåligt skick kanske gör det 1 -2 gånger i veckan. Är batterierna parallellkopplade med en laddare ansluten får varje enskilt batteri inte den laddning just det behöver.Det kan vara enklare att sätta en Comfort Indicator på alla enskilda batterier och flytta en laddare mellan de batterier som behöver laddas, på det viset får varje batteri bästa laddning efter sina egna behov och inget batteri slits och behöver bytas i förväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt bra info, men då måste jag ju koppla loss alla batterier inför vintern och ladda dom var för sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CTEK skriver naturligtvis på ett sätt som ska gynna försäljningen av deras produkter. Men de utelämnar lite information.

Om man först laddar hela batteribanken samtidigt (spänningen ligger på >13,2V). Sen kopplar bort laddaren och efter ett dygn har en spänning på ca 12,7V så är alla batterier ok. Spänningen på varje batteri kommer att vara exakt densamma så länge batterierna är ihopkopplade. 

Om ett batteri är dåligt kommer det att ta mer ström och de andra lämnar ström till det dåliga när laddningen tas bort. Detta kan man se genom att mäta strömmen till varje batteri. Är ett eller flera batterier så dåliga så ska det snarast bytas ut. Är batterierna jämnbra, vilket de oftast är, så flyter ingen ström mellan batterierna vilket är enkelt att kolla.

Har man underhållsladdning hela vintern (laddare eller solpanel) kan man lugnt lämna de ihopkopplade. Tänker man bara ladda en till två gånger så ska man koppla isär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en tångamperemätare och har kollat spänningen på batterierna nu. Det jag tror är startbatteriet hade 12,63v. Två av de övriga batterierna hade 12,03v och det sista hade 12,01v.

 

Tänkte låta allt sitta sammankopplat och ansluta en ctek-laddare till ett av batterierna (ej startbatteriet) och mäta igen därefter. Kan man koppla laddaren enligt bilden nedan och bara skruva åt en mutter till för att anslutningen ska sitta på plats?

 

post-107716-0-11384100-1443384690_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Men det fungerar även med att lossa den befintliga muttern och stoppa in ringkabelskon över skruven och sätta tillbaka muttern. Du ska helst ha en bricka mellan mutter o ringkabelskon.

 

Men jag tycker mig se en ledig skruv för kabelanslutning på bortsidan av din batterikabelsko. Om du skruvar fast din nya kabel med den skruven så behöver du inte röra det övriga.

Om du vill kunna ladda startbatteriet separat så har CTEK lösa sladdbitar med "CTEK-kontakt" så är det lätt att flytta laddaren mellan de olika batterierna. Dessa kontakter är billigare än de "Comfort-kontakter" med lysdioder som de helst vill sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...